BMW 116i Executive (2014) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 116i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 14.000 km |
KM-stand laatst | 15.200 km |
BMW 116I 5 deurs prima voor klein gezin
- 15.200 km
Mijn vorige auto was een Volvo C30 1.6 Advantage diesel. Prima auto, nieuw aangeschaft toen de wegenbelasting nog niet betaald hoefde te worden. Maar het was een 3 deurs uitvoering. De ruimte van de kofferbak hield echt niet over en inmiddels heb ik een zoontje van 1,5 jaar. Dan mis je echt de deuren. Er moest dus een andere auto komen en laat de interesse in auto's nu net een hobby van mij zijn.....
Volvo V40 of BMW 1 serie?
Aangezien ik tussen de 17000 en 20000 km per jaar rijdt heb ik de keuze qua brandstofsoort open laten staan. Het mocht dus of weer een diesel worden of een benzine uitvoering. In eerste instantie ging mijn interesse naar een Volvo V40. Echter de ruimte van de kofferbak viel wat tegen en ook achterin was ie wat krap. Wel een mooie auto die V40 maar ik wilde juist wat meer ruimte.
Toch maar eens bij de BMW dealer gaan informeren en die hadden een hele mooie BMW staan in de showroom. Een demo van nog geen jaar oud met een M-pakket. Het voordeel van een demo auto is juist dat ze nog eens extra aangekleed zijn. Het M-pakket staat hem goed, met een dikkere voorkant en meer luxe zoals kuipstoelen, grotere navigatie en nog tal van andere luxe zaken. Wel was dit een benzine uitvoering. Dit ging hem worden.
Ruimte
In vergelijk met de Volvo C30 biedt de BMW veel meer ruimte. Het volume van de kofferbak ging van 270 liter naar 360 liter. De buggy kan nu zelfs verticaal achterin zodat er nog genoeg ruimte is voor koffers ed. Ook op de achterbank is er voldoende ruimte en die extra achterdeuren maken het wel gemakkelijk voor het bereiken van het kinderzitje achterin. Overigens ben ik niet zo groot met 1.72m dus heeft mijn zoontje vanwege de positie van de voorstoel alle ruimte.
Rijden
Achterwielaandrijving, het is dat ik het weet anders merk je dat niet bij normaal gebruik van je auto. Dit heeft als voordeel dat je bij accelereren helemaal geen trillingen in het stuurwiel voelt. Bij het m-pakket zitten hele mooie dikke wielen. 18 inch en 225 cm breed voor en 245 cm breed achter. De wegligging is hierdoor fantastisch en in combinatie met het sportonderstel is de auto wel wat stug maar ligt dan ook als een blok op de weg. Elk bochtje is daardoor een feest, het is trouwens sowieso een feest om in deze BMW te mogen rijden.
Vermogen
Met 136 Pk is het vermogen dik in orde. Mede dankzij het hoge koppel wat al bij 1400 toeren voorhanden is, sprint de BMW vooruit. Eigenlijk heb je dat niet eens in de gaten want een duw in je rug krijg je eigenlijk nooit. Nee, de motor pakt gewoon heel mooi soepel op en is ook in de lage toeren al erg krachtig. Hiermee kun je dus al snel opschakelen om zuinig met het brandstof om te kunnen gaan.
Eco pro versus Sport stand
Er zijn 4 standen waarin de BMW gereden kan worden. Uiteenlopend van de Eco pro modus tot aan de sportstand met uitgeschakelde beveiligingssystemen. Eigenlijk heb je 3 standen. Eco, comfort modus en sport modus. Met een knopje zijn deze standen te bedienen. Standaard staat de comfort modus aan. Dit is een balans van evenwichtige prestaties en comfort. Er zit duidelijk verschil in de verschillende standen. Zo is in de Eco pro modus de motor echt behoorlijk afgeknepen, dit merk je vooral in het bedienen van het gaspedaal. Om echt vooruit te komen moet je dan al bijna gaan planken maar daar tegenover staat een zeer bescheiden benzineverbruik. Volg je netjes de schakelindicator op dan rijdt je zomaar op korte afstanden 14 km op 1 liter (1:14) Doe je dit in de comfortmodus dan zit je vaker op 1:11 a 1:12. Rijd je wat langere afstanden met ook snelweg erbij haal je in de eco pro modus zomaar 1:18 gemiddeld. Zeer nette waarde voor een benzine auto in dit formaat, maar je moet wel geduld hebben. Het voelt ook net of de auto maar de helft van zijn vermogen tot zijn beschikking heeft.
Blijf je in de comfortmodus rijden dan heeft de auto veel meer power en eigenlijk rijdt dit ook lekkerder. Het brandstofverbruik ligt dan over de wat langere afstand ook nog op een nette 1:15 a 1:16 bij rustig anticiperend rijden. De sportmodus gebruik ik eigenlijk niet zo vaak. Het verschil is dat je nog eerder vermogen tot je beschikking hebt op je gaspedaal en ook de besturing en demping is dan meer afgesteld op sportiviteit. Heb je geen haast en zin om wat centjes te besparen schakel dan eens over naar de eco pro modus. Ik doe meestal een mengelmoesje van allebei en over een afstand van 1200 km heb ik daarmee een gemiddeld verbruik gehaald van 1:15 Daar zitten ook korte afstanden bij naar mijn werk. (10 km)
Tot zover mijn review, de auto is nog kort in mijn bezit maar ik heb er al veel plezier aan. Qua ruimte een vooruitgang en qua rijden, ja dat hoef ik niet te vertellen. Het is een Bimmer! Verder zit er alles op en aan. Een regensensor, xenon, gesproken navigatie. M-pakket etc etc. Heerlijke verwennerij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?

BMW 116i Business+ Xenon Schuifdak 1e Eig Dealerauto
- 2012
- 187.518 km

BMW 1-serie Cabrio 125i 218 PK M Sport Edition / Als nieuw Dealer onderhouden / NL 1e eigenaar / 6-Cilinders / Harman-Kardon / Stoelverw. / Keyless / Elec. Stoelverstelling /
- 2014
- 91.767 km

BMW 118i EffDyn. Ed. Busines / AIRCO / NIEUWE APK / NETTE AUTO
- 2011
- 273.591 km