BMW 116i Business (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 116i Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Review BMW serie 1 en probleem met wegligging
- 18.000 km
Eerste ervaringen (1700 km)
Begin oktober heb ik mijn nieuwe BMW Serie 1 opgehaald bij de dealer in Rotterdam. Keurige aflevering met ruim voldoende instructie.
Specificaties: 5 deurs 116i Business, handgeschakeld, navigatie pro, Xeon verlichting, PDC voor en achter, auto airco, lichtmetalen V-spaak wielen (7Jx16 / banden 205/55R16, dynamic cruise control en nog wat andere opties.
Interieur
De standaard stoelen missen voor mij een verstelbare lendesteun wat merkbaar wordt bij langere ritten. Klein dashboardkastje zonder koeling. Verder netjes afgewerkt geheel. Voldoende hoofd en beenruimte.
Tip. Kies voor het opbergpakket.
Exterieur
Duidelijke verbetering ten opzichte van het vorige model. Extra lengte en breedte geven model een goed uiterlijk. Wordt er met regelmaat over aangesproken door collega’s en buren. Laadruimte achter voldoet. Heeft links afsluitbaar bergvakje (plaats van eventuele wisselaar) en onder de vloerplaat naast de accu nog een bergvakje. Hoeft dus niets kleins los te liggen achter.
Zicht
Het zicht rondom is goed, dit behoudens de stijlen waar menig voertuig of fietser achter kan verdwijnen maar dat is een algemeen bekend euvel en niet BMW specifiek. Spiegels goed instelbaar maar verwarming buitenspiegels is traag. Kleine maar niet storende achterruit, zorg wel dat de buitenste hoofdsteunen neerklapbaar zijn (optie). Interval ruitenwissers voorruit mist ook in hoogste stand daadkracht waardoor je te lang tegen druppels blijft kijken.
Ja en dan de achterruitverwarming. Gebruikelijk voor mij is dat de hele achterruit verwarmd wordt, maar niet bij BMW serie 1, hier alleen het vlak dat de wisser bestrijkt niet de delen erbuiten. Zitten wel draden maar dat is de antenne.
Rijgeluiden
Motor en rijgeluiden zijn niet storend.
Navigatie
Perfect, goed leesbaar. Niet te veel mee spelen tijdens het rijden. Afspelen van DVD is leuk maar verder overbodig tenzij de speler gebruikt zou kunnen worden voor de passagiers op de achterbank. Geleverde versie navigatie is niet actueel. (Word rond Den Bosch naar oude afslag verwezen)
Verbruik en prestaties
Het verbruik is gemiddeld 1 op 14. Niet helemaal objectief gezien de vele files de afgelopen weken. Motor heeft voldoende trekkracht, zeker in de sportstand. Schakelen gaat goed, van 4 direct naar 6 is geen probleem. Versnellingspook vibreert soms heftig tijdens stilstaan voor stoplicht, dit al dan niet in de vrijstand.
Start-stop werkt niet storend in stadsverkeer maar in files wordt het te onrustig en zet ik deze uit. Mis wel akoestische waarschuwing vooraf als de motor gestopt is en het managementsysteem besluit dat de motor weer moet starten om verdere ontladen van de accu te voorkomen. Komt wat bot over (lees schrikken) als tijdens het wachten voor een stoplicht plots de motor start.
Wegligging
De wegligging is dramatisch slecht. Ik rijd 35 jaar auto en heb mij nog nooit bewust hoeven bezighouden met rechtdoor rijden op de weg. Met deze BMW zit ik echter met zweet in de handen constant te corrigeren/sturen om op mijn baan te blijven. De wagen zwalkt over de weg en het lijkt of niet ik maar de wagen stuurt. Zou er niet mee op de Duitse autobaan durven komen om even flink gas te geven. Merk ook dat stuur niet lekker terugkomt in stadsverkeer. Wagen is zo te zien goed uitgelijnd en trekt niet naar links of rechts als je het stuur loslaat. Dacht even dat ik eerst moeten wennen aan de stuureigenschappen, maar na 1700 km geen verbetering dus tijd om terug te gaan naar de dealer (zie onder)
Auto is niet voorzien van Servotronic.
De zomerbanden met noodloopeigenschap zijn niet minder comfortabel dan de banden van mijn voorgaande auto’s (Peugeot 308, VW Golf V en Audi A3). De winterbanden met noodloopeigenschap die er nu onder zitten zijn minder comfortabel en geven oneffenheid door aan het interieur.
Probleem met wegligging (1)
Vrijdag 4 november 2011 (1700 km)
Afspraak bij dealer voor wisselen zomerbanden voor winterbanden. Probleem van wegligging voorgelegd. Bij ophalen auto werd meegedeeld dat dit eigenschap van het model is. Ik heb aangegeven dat ik hier niet mee akkoord ga. Hier kon de dealer zich ook in vinden.
Omdat het niet de eerste klacht is over de wegligging van de nieuwe 1 serie wordt het voorgelegd aan de importeur. We wachten het even af, wordt vervolgd...
Probleem met wegligging (2)
Vrijdag 11 november 2011 (2500 km)
Complimenten voor mijn dealer. Keurig (2x) teruggebeld voor bepreken voortgang en maken afspraak.
Opmerkelijk is dat met de winterbanden de wegligging verbeterd is, de auto hoeft niet meer constant gecorrigeerd te worden.
Monteur van dealer heeft zelf gereden in mijn wagen en onderschrijft het probleem van de wegligging. Daarna rit gemaakt in 116d automaat van de dealer met stalen velgen met bandenmaat 195/55 R16. Geen probleem met wegligging, stuurt compleet anders, zo hoort het.
Er wordt nu een case (PUMA) aangemaakt bij de importeur.
Probleem met wegligging (3)
Dinsdag 15 november 2011 (2700 km)
Importeur heeft te kennen gegeven niets te gaan doen met de klacht.
Dealer heeft nu voorgesteld om mijn wielen te wisselen voor die van de 116d automaat waar ik vorige week in gereden heb. Mee akkoord gegaan en gereden met deze wielen (195/55 R16) onder mijn wagen. Lijkt verbetering te geven. Afgesproken is om bij het wisselen van de winterbanden in 2012 mijn huidige zomerbanden te vervangen door Pirelli banden. Afwachten dus.
Wordt vervolgd...
Probleem met de wegligging (4)
Winterbanden waren een hele verbetering. Eigenlijk geen problemen meer. Nadat de winterbanden vervangen zijn door de Pirelli banden bleef het sturen ook goed. Al met al geen problemen meer dus.
16.000 km.
Tijdens het wisselen van de banden is er gelijk nieuwe software geinstalleerd. Dit had tot gevolg dat er trillingen in het stuur te voelen waren. 3 Weken na deze update kreeg er bij het starten een waarschuwing dat de stuurbekrachtiging was uitgevallen gevolgd door het uitvallen van DCS en bandenspanningswaarschuwingssysteem. Tijd om de garage te bellen dus. De software moest volgens de diagnose opnieuw geladen worden. Auto rijdt nu als een zonnetje, feller, zuiniger en geen trillingen meer in stuur.
Jammer dat Vodafone/BMW Live niet werkt en volgens de dealer ook niet gaat werken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.