BMW 116i (2012) #2

autoreview

BMW 116i (2012)

Signalement

Uitvoering116i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf29.500 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk een benzine, eindelijk een BMW

  • 35.000 km

Pre-aankoop

Na 5 jaar met mijn vader een Golf 6 TDI gereden te hebben is daar een tijd geleden verandering in gekomen. Ik klaagde niet over de VAG'er maar als grote petrolhead wordt je er toch niet warm van. Zwart, wieldoppen, halogeenlampen, 105pk neen ik was altijd aan het rondkijken naar wat er allemaal te koop was voor ons budget.

Als je in België een leuke benzine wil rijden voor maximaal €17.500 en met een KM stand van minder dan 50.000 kom je altijd uit bij Peugeots, Fords, Opel,... niet mijn ding. Al heel snel werd duidelijk dat Nederland en Duitsland the place to be waren om een leuke benzine te kopen. Waarom trouwens overschakelen naar benzine? Met nog geen 10.000km per jaar en dieselschandalen/belastingen lag dat voor de hand, om nog maar te zwijgen over het leukere rijden.

De zoektocht

Maar terug naar de auto. Bij het bekijken van de (Duitse) markt waren er eigenlijk twee kandidaten: een Golf 6 TSI of een BMW 1 F20. Een Golf 7 was nog te duur en daarbij, een F20 is een pak mooier en toch wel een niveau hoger. Veel zitten rondkijken op Autoscout, Mobile.de maar zeker ook bmw.de (premium selection). Nu bleek toch dat er een redelijk mooi aanbod in jonge 1'ers te vinden was en bijna allemaal van (BMW) dealers. Klinkt allemaal goed maar je moest toch echt elk lettertje lezen als het over opties gaat.

Een leegloper zoals de oude Golf mocht het absoluut niet worden dus ik keek enkel naar exemplaren met xenons, 17 of 18 inch velgen en navigatie. Er staan er eigenlijk heel veel te koop die bijna allemaal hetzelfde zijn, op de kleur na. Allemaal auto's met kilometers tussen 20k en 50k en met bijna exact dezelfde opties. Je zou direct denken aan een vloot bedrijfswagens maar daar zitten geen benzinemotoren in en al zeker geen xenons of 18 inch lichtmetaal. Waar die auto's vandaan komen weet ik vandaag nog niet.

Op een gegeven moment kwam er een zilveren online met xenon, 18 inch velgen, navi, parkeersensoren en getinte ruiten. Langs de buitenkant echt een plaatje! Binnen een tikkeltje saai aangezien er geen leer of instrumentcombi high te vinden was. Ach ja, heb je dat allemaal nodig? Voor de prijs die wij betaalden hoor je mij niet zagen!

Het rijden

En nu naar het leuke deel!
Ik had al wel wat BMW ervaring met een E70 X5 van mijn schoonvader, maar dat is toch echt een totaal andere auto. Ik hoopte wel dat de 1'er even goede besturing had als die X5. Wat stuurt die toch direct en met bakken gevoel I love it.
Het beste technische aspect van onze F20 is zonder twijfel het onderstel. Soepel genoeg voor alle dagen en slechte wegen, maar stijf genoeg om de auto goed te laten volgen bij plotse koerswijzigingen. De motor (1.6, 136pk) is vlot genoeg in de sportstand met koppel al heel vroeg aanwezig. Besturing is heel goed, niet zo goed als die X5 maar toch lekker direct en communicatief, iets wat bij de VW totaal niet was.
Remmen zijn OK, maar misschien toch bij de vervanging voor een grotere set gaan.

Ik hou van handgeschakelde bakken. Automaten van vandaag zijn top, maar er blijft toch iets zalig aan alle controle en perfect shifts. Viel me dat even tegen bij de BMW. Geen gevoel van het bijtpunt van de koppeling, veel kracht nodig om van verzet te wisselen en gewoon niet goed. Natuurlijk direct opzoekingswerk gedaan of dit nog bij anderen het geval was. Kwam al snel bij de 'clutch delay valve' die een vernauwing veroorzaakt van hydraulica van de koppeling, waardoor alles vaag en onduidelijk overkomt. Velen gooiden de CDV eruit, maar aangezien deze auto nog onder garantie is is dat nog niet gebeurd. Zou ook het stroeve gevoel niet oplossen, maar daar kan ik al met leven moest die koppeling beter haar werk doen. Nu sta ik als een beginner aan het licht toeren te maken omdat de koppeling doorslipt of dat de auto begint te schokken door het gebrek aan toeren. Duidelijk min punt.

De voor-en nadelen

Wat vind ik nog mis aan de auto? Het ontbreken van cruise control, instrumentcombi high en sportstuur zijn jammer maar met te leven. Ook het motorgeluid is naar mijn mening te stil, dan klinkt de Fiat Twinair van mijn vriendin nog 10x leuker. Gelukkig valt dat op te lossen!

Wat vind ik goed aan de auto? Samengevat, hij rijdt gewoon zo lekker. Topophanging, leuke motor, kwaliteitsmaterialen, achterwielaandrijving (net in het jaar dat er 0,0 sneeuw is gevallen pff) en wat ziet ie er mooi uit! Mooi en duidelijk herkenbaar.

Verbruik viel ook wel tegen, maar er dient rekening gehouden te worden dat we van spaarkoning Nr. 1 kwamen met de vorige auto. Er worden veel stadsritten gedaan met koude motor en dan zit het verbruik toch tussen 7,5 à 8 liter per 100 kilometer. Doe wat snelweg aan 100kmh en dat cijfer zakt naar een goede 5 liter. Ik geef er niet al te veel om, je krijgt heel wat in return.

Wat wil ik nog veranderen? Ik zou graag een sportstuur kopen en dan ineens met cruise control knoppen zodat ik dat ook kan laten coderen en gebruiken. Verder verlang ik naar een chiptuning (iets waar dit blok trouwens enorme sprongen vooruit met kan maken) maar zoals eerder aangehaald is dat moeilijk icm garantie. Voor de rest zijn er altijd wel een aantal zaken maar dan zaag ik.

Nu dat ik de review nog eens herlees heb ik hem te lang gemaakt maar dat komt omdat ik enorm gelukkige met deze Bimmer en ik raad iedereen met een wens voor een leuke benzine zeker hetzelfde verhaal aan!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.