BMW 116d EfficientDynamics Edition High Executive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 116d EfficientDynamics Edition High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 68.000 km |
KM-stand laatst | 268.000 km |
De eerste 11000km
- 79.500 km
Drie Audi A3's gereden en vervolgens de overstap gemaakt naar deze BMW 1 serie.
Na veel zoeken uitgekomen bij deze 116ede High Executive in zwart metallic bij de BMW dealer voorzien van onder andere:
- Open dak
- Lederen bekleding
- Xenon verlichting
- Navigatie professional
- Climat Control
- Alarm
Komende vanuit een 2.0 tdi 150PK Audi A3 is deze BMW motorisch uiteraard minder snel met 116PK. Tijdens de uitgebreide proefrit beviel dit echter prima en de motor rijdt bijzonder gecultiveerd en rustig. Verwacht geen strepentrekker maar hij heeft power genoeg.
Het comfort is voor mij een stap vooruit. De lederen stoelen van de High Executive uitvoerig zijn een flinke verbetering t.o.v. de al niet slechte sportstoelen van de Audi, waar ik helaas na lange ritten wel met pijn in rug uitstapte. Dit is nu echt verleden tijd.
Qua kosten kan ik nog niet veel zeggen. De auto valt onder de BMW Premium Selectie met 2 jaar garantie. Enkele weken na aankoop deed het start/stop systeem het niet. De IBS sensor is vervangen en het werkt weer. De auto heeft deze week een onderhoudsbeurt gehad bij BMW en daar is alleen standaard onderhoud bij uitgevoerd.
Het verbruik ligt rond de 4.5 - 5.0 liter per 100km en dat is voor mij meer dan prima. Als je flink gaat gassen en de auto in sportstand zet gaat het verbruik uiteraard omhoog.
De BMW ligt als een blok op de weg, stuurt scherp en ik heb geen moment het idee de controle kwijt te raken, zelfs in scherpe bochten of op hoge snelheid blijft de BMW stabiel.
Heerlijke auto
- 106.000 km
Auto heeft een onderhoudsbeurt gehad waarbij olie, filters en alle remblokken vervangen zijn. Dit gaf de auto ook aan. Verder geen bijzonderheden.
Onderhoud nu bij BMW specialist ipv dealer ivm absurd hoge prijzen bij dealer.
Geen problemen gehad.
Verbruik rond de 5 liter / 100km
Probleemloos
- 132.500 km
De BMW is bij BMW specialist geweest voor APK en noodzakelijk aangegeven onderhoud (oliewissel en voertuigcheck). Hierbij zijn geen problemen geconstateerd.
Het blijft een heerlijk rijdende auto zonder problemen.
Ik heb besloten deze BMW zo lang mogelijk te rijden want hij bevalt erg goed, heeft alleen noodzakelijk onderhoud nodig, de prijs voor 2e hands diesels is gezakt dus ook de inruilwaarde en heeft voor mij alle noodzakelijke opties.
En door,,.
- 163.000 km
De 1 serie rijdt nog steeds goed en zonder problemen.
Navigatie update uitgevoerd. Ook onderhoudsbeurt met APK laten uitvoeren en hieruit kwam niks extra naar voren. Alarmcertificaat weer verlengd. Eerder in het jaar nieuwe Conti Sportcontact 6 runflats laten monteren.
Waardering voor de auto is toegenomen. Geen piepjes, kraakjes of problemen tot nu toe. Alleen het gebruikelijke onderhoud.
APK en onderhoud
- 184.000 km
De 1 serie naar de BMW specialist gebracht voor onderhoud en APK. Uitgebreid onderhoud (voertuigcheck zoals BMW dat aangeeft) met alle filters vervangen. Voor de APK moesten de remblokken en -schijven achter worden vervangen.
Verder niets. Tot nu toe is er nog geen enkel probleem met deze auto geweest. Alleen normaal onderhoud: olie, banden, remmen.
Ik rij minder kilometers door het verplicht thuiswerken maar ik doe hem niet weg. De extra kosten voor wegenbelasting neem ik voor lief met deze extreem lage onderhoudskosten en betrouwbaarheid. Het blijft een heerlijke auto om in te rijden.
200000 probleemloze kilometers
- 200.000 km
Na een vakantie door Europa op de terugweg de 200000km gepasseerd. Deze kilometers heeft de auto op de standaard beurten en vervangen van remmen en banden na totaal probleemloos afgelegd.
#AFKLOPPEN maar voor mij reden om zoals eerder gezegd gewoon door te rijden met deze betrouwbare auto. Diesel erin en rijden:)
APK en onderhoud
- 211.000 km
APK en standaard onderhoud (oliewissel en filters) laten uitvoeren bij BMW specialist.
Hierbij waren geen bijzonderheden.
Ik ben positief verrast dat essentiële onderdelen van de auto nog origineel zijn: accu, uitlaat, verlichting enz. Buiten het regulier onderhoud van banden/remmen/filters is er aan de auto nog geen defect geweest.
Onderhoud
- 236.000 km
De 1 serie heeft een onderhoudsbeurt gehad bij de BMW specialist en ook nu weer was alleen het gebruikelijke onderhoud (olie en filters) nodig. Nog steeds rijdt de auto heerlijk. Er is tussentijds bij ongeveer 225000 een trillingsdemper bij de achteras vervangen ivm een klapperend geluid onder de auto. Dit is sinds aanschaf het enige onderdeel dat vervangen is naast de slijtage-onderdelen als remmen en banden. Ik ben wel overgestapt van bandenmerk. Van Continental naar Michelin Pilot Sport 4 runflat.
250000km
- 250.000 km
Vandaag de 250k gepasseerd.
De auto kwam zonder een echt probleem door de APK keuring maar aandachtspunt hierbij was 1 schokdemper aan de achterzijde die lichte lekkage vertoonde maar geen APK afkeur was.
Ik heb toch gekozen om de schokdempers aan de achterzijde te vernieuwen aangezien ik door blijf rijden met de auto. Ik ben positief verrast over het resultaat van de nieuwe schokdempers: de auto stuurt strakker en deint minder. Blijkbaar merk je zelf die slijtage niet snel als je al zo lang in een auto rijdt: je raakt eraan gewend.
Verder dus geen problemen. De Michelin Pilot Sport 4 banden bevallen prima. Still going strong.
Ingeruild
- 268.000 km
De 1 serie een aantal maanden terug toch ingeruild aangezien ik een goede inruilprijs kreeg voor deze diesel.
Vervangen door nieuw type BMW 1 serie F40 High Executive met M=pakket
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.