BMW 116d EfficientDynamics Edition High Executive (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 116d EfficientDynamics Edition High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
Keuzeproces
Na bijna een jaar en iets meer dan 40.000 kilometer verder te zijn, is voor mij het moment daar om toch ook een review te schrijven over mijn BMW. In de oriëntatiefase heb ik hier dan ook veel gebruik van gemaakt, dus het lijkt me wel aardig om ook (potentiële) kopers / leaserijders mijn ervaringen de delen.
Hoe ben ik tot een keuze gekomen?
Zoals bij zo velen op deze site is het keuzeproces iets waar ik zeer veel plezier aan kan beleven. Dit in tegenstelling tot mijn vriendin die daar toch net iets anders over denkt. Showroombezoek, urenlang configureren en proefritten maken hebben uiteindelijk tot een keuze geleid die toch uiteindelijk met het hart is gemaakt. Want ja, al jaren heb ik een behoorlijk zwak voor het merk uit München.
Directe aanleiding voor de keuze is het wisselen van baan waarbij ik mijn Golf 6 1.2 TSI achterliet. Dat was een hele prima auto, maar weinig emotie. Gewoon goed, maar niet spannend. Eisen van de werkgever: behalve het budgettaire plafond en het niet mogen rijden in een cabrio eigenlijk geen. Al snel even een shortlist waarbij ik heb gekeken naar de volgende auto’s: Audi A3 sportback, Skoda Octavia station, Volkswagen Golf 7, BMW 1, Volvo V40, Citroen DS4, de Renault Megane Station en Peugeot 508. Omdat we nog met zijn tweeën zijn was ruimte niet het allergrootste issue. Eisen van mijn kant: navigatie, xenon, goede stoelen met stoelverwarming en tenslotte maximaal 20 procent bijtelling.
Ondanks de voorliefde voor BMW heeft hij nooit op nummer 1 gestaan in mijn shortlist. Dit was namelijk de A3 sportback. Ik heb niet in alle wagens gereden maar wel in de Volvo, de BMW, de Megane, de Octavia en ten slotte ook de nieuwe Golf. De DS4 en 508 vielen af toen bleek dat er nog MRB bij ging komen per 1 januari 2014. Hierdoor werden beide wagens te duur. Met name de DS5 is echt een knappe auto. De Volvo viel af op ruimte. Destijds zou het gaan om de D2 met (toen nog) 20% bijtelling. Ik vond het vermogen behoorlijk tegenvallen en de bagageruimte is echt klein. Omdat er geregeld flink wat hockeytassen achterin moeten, was dit toch echt niet de beste optie. Misschien dat de huidige D4 met 14% bijtelling dat argument de kop in had kunnen drukken, maar dat is altijd achteraf.
De Megane (wel 14% bijteller) rammelde al tijdens de proefrit. Met een rammelende Astra als voorloopauto had ik geen zin in 4 jaar rammels. Geen Megane dus. De Golf? Ja, dat is echt wel een serieuze kanshebber geweest. Rijdt prima, goede prijs kwaliteitsverhouding waardoor de auto lekker luxe is uit te voeren. Maar is dat als autoliefhebber voldoende? Eigenlijk niet. Dat gold absoluut ook voor de Skoda. Reed proef in een hatchback Elegance Businessline. Reed goed, prima uitgerust, maar ik kreeg totaal geen blij gevoel van deze auto. Per saldo is een goed uitgeruste Octavia Station gelijkwaardig in de leasekosten, dus daar zit ook geen voordeel in.
Uiteindelijk ben ik binnengestapt bij BMW Smudde Almelo waar ik zeer serieus werd genomen door de verkoper (Dat was bij Audi wel anders - de arrogantie droop daar vanaf.) Ja, ik ben jong .) Ja, ik ben jong; nl onder de 30, maar wel serieus geïnteresseerd. Ten slotte was ook de levertijd 5 maanden en dat vond ik ook erg lang.) Uiteindelijk afspraak gemaakt voor een proefrit met de 116d EDE en mede hierdoor overtuigd.
Na flink wikken en wegen uitgekomen op de volgende configuratie:
BMW 116d EDE High Executive
- Sportline
- Schuif/kanteldak
- Parkeersensoren voor
- Automatisch dimmende binnenspiegel.
Overwogen:
- Hifi upgrade
- Grootlicht assistent
- Verkeersborden herkenning
Allen niet gedaan. Op zich geen spijt van gehad, dit zijn rationele keuzes die je maakt.
Al met kunnen profiteren van de upgrade acties waardoor de auto ondermeer verzien is van verwarmde leren stoelen en Navigatie Professional inclusief iDrive Touch. Hierdoor werd het totaalaanbod in relatie tot de Audi ook sterker. De auto is begin Juli besteld en 11 augustus afgeleverd.
Een jaar ervaring
Gemiddeld genomen rijd ik zo’n 40.000 kilometer per jaar. Hoe rijdt dat dan? Erg goed. Natuurlijk is de overstap van een 90 PK diesel naar een 116pk diesel met 280nm koppel enorm. Hij is lekker vlot, Nadeel is dat de auto start in Eco-Pro modus (slakken modus) waardoor je, als je lekker wil versnellen moet overschakelen naar de Comfort modus. Over het algemeen rijd ik veel in Eco-Pro modus wanneer ik geen haast heb. De sportmodus gebruik ik zelden (alleen de “fun”-momenten”.)
Wel moet je toch even terugschakelen naar de 5 of zelfs 4 als je een snelle inhaalactie moet maken. Dit rijdt wat onrustiger. De auto rijdt comfortabel; er zitten 16 inch RFT banden onder van Pirelli en die voldoen prima. Niet te stug, maar sportief genoeg voor snelle bochten. Wat me opvalt is het geluidsniveau in de auto. Ik heb meerdere malen in een 3-serie gereden van het laatste type, maar wat opvalt is dat het zoveel stiller is in de auto. Zal wel te maken hebben met de hoeveelheid isolatie.
Er zit veel op en aan dus hier even een korte indruk.
- Navigatie Professional incl iDrive Touch.
Zeer prettig en snel systeem wat ook nog eens vrij compleet is. Ik maak onderweg bijvoorbeeld veel gebruik van de spraakbediening die mij probleemloos verstaat. Ook het schrijven op de controller is erg prettig in het gebruik. Echt een mooie innovatie. Standaard zijn ook de “apps” meegeleverd. Deze gebruik ik niet heel veel. Dit komt omdat je telefoon dan altijd verbonden moet zijn middels een kabeltje of cradle. Daar heb ik niet altijd trek in. Wel maak ik veel gebruik van de Buienradar functie en Google Streetview.
- Verwarmde sportstoelen
Hoog op de verlanglijst stonden de sportstoelen. Deze zitten vele malen beter dan de standaard stoelen. Omdat ik vrij lang ben, krijgen de onderbenen lekker veel steun. De stoelverwarming wordt ook veel gebruikt.
- Schuifdak
Nog nooit gehad, maar een zeer prettige optie voor bijna het gehele jaar. Je hebt echt een enorme bak licht in de auto, terwijl rijden in de kantelstand zorgt voor lekker frisse lucht in de auto. Persoonlijk vind ik het geluidniveau van het volledig open dak boven de 80 km/u ronduit storend. Ik heb het dak dan ook nooit op de snelweg open. Je kunt elkaar gewoon niet verstaan. Mocht er volgende keer weer budget zijn, dan neem ik het ook zeker weer mee.
Nog een opmerking tot het sportstuur: Ik heb het normale sportstuur. Nu heb ik laatst een M-sportstuur in mijn handen gehad. Dit stuur is voorzien van een veel fijner stuk leder. Veel zachter. Achteraf gezien zou ik deze hebben besteld.
Verbruik
Na een 40.000 is daar ook wel wat over te vertellen. Volgens de leasemaatschappij ben ik een “slechte” rijder qua zuinigheid. Ik heb een gemiddelde van 5,86 liter per kilometer. Volgens mij een prima waarde voor de gemiddelde leaserijder. Wanneer ik geen haast heb, dan gaat hij netjes op de cruise control met 120 km/h op de teller. Wanneer je dit strikt blijft doen dan gaan de gemiddeldes wel flink omhoog. Record was 1:26,3 op een rit van 43 kilometer.
Problemen
Op zich een probleem gehad toen er ongeveer 10.000 kilometer gereden is met de auto. Toen het wat kouder begon te worden buiten probeerde ik s’ochtends de stoelverwarming aan te zetten. Deed het niet. De knipperlichten achter werkte niet. De kofferklep ging niet meer open. Kortom; niet goed.
S ’middags naar de dealer. Auto gereset. Om de “pijn” te verzachten werd ik keurig voorzien van een F30 320i High Executive. Dus heel vervelend was de storing uiteindelijk niet. Volgende dag weer opgehaald en weer verder. Maar een week later hetzelfde probleem. Weer terug naar de dealer. Daar stond voor mij een splinternieuwe 518d High Executive klaar. Maagdelijk met slechts 1800 kilometer op de teller. Een waar genot om in te rijden. Dus de irritatie dat ik terug moest voor het zelfde euvel werd hiermee ook weggepoetst. Uiteindelijk bleek de Rear Electronic Module (REM) naar de haaien te zijn. Die werd vervangen waarmee het probleem opgelost moet zijn. Buiten het feit om dat ik dit vrij vroeg vond werd het probleem daarmee opgelost. Verder hebben zich buiten het reguliere onderhoud geen problemen voorgedaan.
Wat me wel is tegengevallen is de belofte dat RTTI (Real Time Traffic Information) achteraf beschikbaar zou komen via de Connected Drive store. Hij schijnt er echt te komen, maar dat roept men nu al een jaar en niemand schijnt te weten wanneer inclusief de importeur. Als ik dit wist had ik het direct af fabriek besteld.
Still going strong
- 60.000 km
De afgelopen maanden is de 1 weg geweest voor een grote beurt. Naast de gebruikelijke zaken hebben ze ook de startmotor vervangen, want deze weigerde nog dienst te doen. Ik heb aangegeven dat ik dit opmerkelijk vind, aangezien ik veel snelweg KM's maak. Ze hadden er niet echt een verklaring voor.
In Oktober zijn we met de BMW naar Praag gereden. Heerlijke afstand waarbij de sportstoelen ook weer hun dienst hebben bewezen. Heenweg redelijk rustig gereden en over deze rit ongeveer 21 km/ L gehaald. Lekker zuinig dus.
Wat wel opvalt is het vermogen van de auto wanneer je door heuvelachtig land rijdt. Het is een kwestie van veel schakelen en de auto niet in de eco-PRO laten staan want dat gaat niet goed samen.
Een ander aspect is de ruimte. Laatst de kleine van de schoonzus meegehad inclusief al het materiaal wat daar bij hoort (buggy, stoeltje ect) en dan is een 1-serie echt klein. Dus voor jonge gezinnen acht ik de auto echt minder geschikt.
Over het algemeen nog erg tevreden over de rij-eigenschappen en het comfort van de auto. We zijn nu ongeveer op de helft dus we moeten nog wel even door.
All-over huidig verbruik sinds start is volgens de tankpas 5,75 L/100KM.
2 Jaar rijden
- 90.000 km
Bij 75000 km heeft de BMW weer een kleine beurt gehad. Deze maal zijn de remblokken achter vervangen. Verder geen rare ongeplande vervangingen. Recent ongeveer 3500 km retour naar Zuid Frankrijk gereden waarbij opviel dat het echt een kilometervreter is. Prima navigatie (waarbij opvalt dat TMC in het buitenland aanmerkelijk accurater is dan in Nederland), cruise-control er op en rijden. Ook hier is weer opgevallen dat je in heuvel/berg-achtige gebieden echt te kort komt met 116 pk. In Nederland merk je daar vrij weinig van.
Een kanttekening wil ik toch nog wel plaatsen bij de stoelen. Ik mis namelijk de verstelling van de hoofdsteun. Deze is - in tegenstelling tot een 3-serie- niet kantelbaar. Dit resulteert in een grote ruimte tussen het hoofd en de steun, waardoor je onnatuurlijk zit tijdens het rijden mocht je het hoofd willen laten rusten. Dit zie ik graag anders. Bij andere auto's (bijvoorbeeld nieuwe generatie Volkswagen Passat) is dit stukken beter voor elkaar.
Na 2 jaar tijd hebben we overigens nog steeds geen RTTI. Schijnt er in September via de Connected Drive store aan te komen. Ondertussen navigeer ik regelmatig ook via mijn iPhone met daarop HD Traffic van TomTom. niet de meest ideale optie, maar wel de meest accurate.
Als liefhebber begint het overigens na 2 jaar weer flink te kriebelen; whats next? De argumenten uit de vorige paragraaf blijven staan; de auto is comfortabel, maar klein. Meer ruimte is wel gewenst. Of het weer een BMW wordt? Ik weet het niet. Een Active Tourer is niet de meest fraaie auto en er zijn veel interessante alternatieven beschikbaar zoals de eerder benoemde Passat. Voorlopig blijven we even doorrijden. Er staat over 10.000 km weer een grote beurt gepland.
Geen bijzonderheden
- 130.000 km
Inmiddels heeft de BMW de 130.000 kilometer gepasseerd. Dit zonder extra tussenstops bij de dealer, anders dan het geplande onderhoud. Daarbij zijn inmiddels alle 4 de zomerbanden vervangen. Ook heeft bij sinds de 100.000 kilometer beurt nieuwe remschijven en blokjes gekregen, bij de volgende beurt zijn ook de blokken achter aan de beurt.
Eigenlijk vrij saai, maar hij gedraagt zich uitstekend. Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. De "klachten" zoals ik de eerder heb beschreven blijven. De sportstoelen zijn wat aan de harde kant en de afstand van de hoofdsteun naar het achterhoofd blijft te groot.
In Augustus is de auto 3 jaar oud. En daarmee is ook het laatste jaar ingegaan dat ik deze auto bestuur. De volgende zal ofwel; een hoger model zijn (type X1) ofwel een D-segmenter. Deze rijden toch net wat comfortabeler op langere afstanden. De 1 stuitert iets te veel.
We hebben in ieder geval nog een reis door Frankrijk en Italië voor de boeg, dus dat worden weer lekker veel kilometers.
Einde in zicht, opvolger besteld
- 175.000 km
Met een respectabele kilometerstand van 175.000 km is het einde in zicht. Binnenkort krijgt hij een laatste kleine beurt alvorens de auto weer wordt ingeleverd. Daarmee heeft de 1 zich bewezen als fijne maar vooral betrouwbare reisgenoot.
Eigenlijk zijn er weinig bijzonderheden geweest de afgelopen 3,5 jaar buiten het normale onderhoud. Ja, de voorruit is 2x vervangen en de REM module en startmotor zijn vervangen. Maar buiten dat om regulier onderhoud zoals remschijven, blokken en banden.
In de vorige update is al een denkrichting geschreven over de opvolger. Uiteindelijk is het geen BMW meer geworden. Niet omdat het merk niet bevalt, maar de modellen die leverbaar zijn, niet helemaal aansluiten op wens en budget. Wel gekeken naar een 4 Gran Coupe en een X1, maar deze werden schreeuwend duur in de gewenste configuratie.
Uiteindelijk heb ik eind januari een Skoda Kodiaq besteld. Deze hoop ik medio juni te ontvangen, conform het aflopen van het leasecontract. Tegen die tijd komt er een nieuwe review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?

BMW 118d Business Sport Pano Trekhaak Stoelverw Nav/Cruise 18 Inch Uitstraling!
- 2012
- 257.769 km

BMW 116i Business Sport | Automaat | N.A.P. | Xenon | Navigatie | PDC
- 2013
- 150.444 km

BMW 1-serie Cabrio 118i M Sport Edition,ORGINEEL NEDERLANDSE AUTO,M-SPORT,AUTOMAAT,LEDER,BOEKJES,NAP EN ONDERHOUDSHISTORIE
- 2014
- 138.454 km