BMW 116d EfficientDynamics Edition (2012)

autoreview

BMW 116d EfficientDynamics Edition (2012)

Signalement

Uitvoering116d EfficientDynamics Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf93.000 km
KM-stand laatst125.944 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een beetje pijn geleden, maar zonder spijt

  • 125.944 km

Nu de nieuwe 1-reeks (F40) stilaan de showroomzalen begint binnen te druppelen, vond ik het tijd om eens een review te schrijven over mijn huidige exemplaar. Het betreft een F20 BMW 116 ED (Efficient Dynamics) van het jaar 2012.


Eind 2017 was het tijd om mijn VW Golf uit 2000 (met toen 180.000 km op de teller) af te lossen voor een wat sportievere en modernere Duitser. Hoewel, sportief kun je hem op het zicht alvast niet noemen met zijn standaard wieldoppen en relatief lage motorisering, maar dat valt in de praktijk goed mee. Ik kocht de wagen eind november 2017 over van mijn moeder (haar leasingcontract die beëindigd werd waardoor ik hem voordelig kon overnemen).


De 1-reeks had toen zo’n 93.000 km op de teller. Toen ik hem kocht zat ik nog op de politieschool en had ik nog geen zicht op hoeveel kilometers ik ging afleggen voor mijn toekomstige woon-werkverkeer. Maar gezien de volledig gekende historie van de wagen en het feit dat hij zéér zuinig is (gemiddeld 4,1 l/100 km) hoefde ik er niet te lang over te twijfelen.


Wat zit er dan allemaal op? Wel, niet zo heel veel, maar genoeg. Je hebt het IDrive (met verschillende rijmodi) met multimedia en het navigatiesysteem en ook een manuele airco. Enkel cruise control mis ik wel. Ik leg namelijk net geen 100 km per dag af. Gezien het feit dat ik de wagen 95% van de tijd in ‘Eco Pro’ zet, haalt hij zonder veel moeite 1200 km met een volle tank. Echt een zegen in deze tijden.


Ook is hij zeer comfortabel. Er is weinig motorgeluid en de stoelen zitten ook zeer goed. De schokdemping en het onderstel is zeker niet stuiterig (onder meer dankzij de relatief hoge profielbanden). Ruimte is er vooraan ook genoeg, maar achteraan is dit uiteraard wel anders. Maar goed, het is dan ook geen taxi en het wordt ook niet zo gebruikt. Over de kofferruimte heb ik ook niet te klagen.


Er zijn wel een aantal eigenaardigheden aan de wagen: als de motor koud is hoor ik tijdens de eerste 15-tal minuten rijden constant getik van de motor. Dan trilt de versnellingspook ook behoorlijk. Dat laatste had ik vooral de eerste maanden na aankoop, maar nu is dit enkel nog licht trillen en ook niet meer constant. Na wat online opzoekingswerk was dit blijkbaar een gekend euvel bij de 1-reeks van deze generatie.


Qua prestaties kan ik kort zijn. Deze 1-reeks volgt vlot het verkeer. In de Eco-Prostand moet hij natuurlijk wat op toeren komen en komt hij vooral goed tot zijn recht op grote gewestwegen en snelwegen. Maar storend wordt het nooit, want met een tandje terug te schakelen is het probleem opgelost.


In mei 2018 had ik te kampen met een serieuze kost aan de wagen. Plots viel, tijdens het rijden op de autosnelweg, mijn stuurbekrachtiging uit. Ik kreeg de constante melding dat ik beheerst moet verder rijden. Dat was even schrikken. Ik nam snel contact op met een BMW-garage. Hopend dat het maar een herprogrammering ging zijn, moest het volledig stuurhuis vervangen worden. Een grapje van zo'n € 2400 … Maar goed, daarmee koop je uiteraard nog geen nieuwe wagen. Achteraf hoorde ik dan dat de BMW-dealer nog nooit dergelijke herstelling op een 1-reeks had moeten doen en dat dit gemiddeld maar 1 keer op 1000 gevallen voor komt. Lucky me… Tot slot vind ik het laatste nadeel aan de wagen dat het nogal een hakerige versnellingsbak heeft.


Ik kreeg ook regelmatig van vrienden de vraag waarom ik geen sportievere velgen onder de auto steek. Ik houd mijn wagen graag 100 % origineel en vind zo’n wieldoppen zeer onderhoudsvriendelijk en veel minder kwetsbaar en het grootste deel van de tijd zit ik in de wagen. Tot slot is dit ook maar een eco-model. Er is niets wat ik belachelijker vind dan 20-inch velgen en een M-badge op een basismodel. Mijn budgettaire prioriteiten liggen momenteel ergens anders. De toekomst zal het verder uitwijzen.


Er is gelukkig veel aan de wagen die de weinige negatieve punten goed maken. Over de algemene betrouwbaarheid heb ik geen klachten. Zo heb ik in januari 2019 voor de eerste keer (na net geen 115.000 km) de achterste remschrijven moeten vervangen. De voorste remschijven zijn nog steeds origineel. Ook rijd ik na intussen bijna 126.000 km nog steeds op dezelfde banden (Michelin Energy Saver). Nogal een voordeel als het rustig rijden in de familie zit! Voor de rest vind ik het een zeer strakke en tijdloze wagen en ben ik ook trots op het feit dat ik de laatste achterwielaangedreven generatie in mijn bezit heb. De vraag zal er volgens mij in de toekomst niet kleiner om worden. Ik hoop er de 200.000 km mee te halen en dan is het eens tijd voor iets nieuw. Maar of het de nieuwe 1-reeks zal worden, is nog niet helemaal zeker...

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens