BMW 116D EDE (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 116D EDE |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 100.736 km |
KM-stand laatst | 189.900 km |
Zoektocht en Aanschaf
- 100.700 km
Na lang twijfelen toch een review over mijn geweldige 1-serie. De datum van deze ervaring is januari 2017 alleen zocht ik de maanden daarvoor ook al iets anders. Alleen mijn trouwe Corsa bleef zijn ding doen (ondanks het verbruik van vloeistoffen) Hieronder een link naar de corsa die ik toen reed.
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/opel-corsa-12-16v-njoy-2003-3/
Mijn uitgangspositie. Tijdens mijn studie van mijn zuurverdiende centen een Opel Corsa gekocht. na een kleine 50.000 km ging die auto vooral olie en koelvloeistof gebruiken en was de auto toe aan wat onderhoud. Maar inmiddels had ik een full-time baan, reed ik tussen de 20k en 25k per jaar en paste een 'Sjonnie' Corsa niet meer bij mijn werk.
Ik zocht een nieuwe auto en had ongeveer €17.500,- te besteden. Mijn shortlist bestond vooral uit:
* C-segment
* Actieradius van +700km
* Sportief (geen M-onderstel)
* Liefhebbersauto (geen grijze muis)
* Audio upgrade
De merken en modellen op de shortlist waren:
* BMW 1 serie E87 (Onderstel beter dan de F20 maar te oud)
* BMW 3 serie E90 (Te duur, te groot, te oud)
* BMW 1 serie F20 (Rest my case)
* VW Golf (Diefstal gevoelig en vaak een grijze muis)
* Volvo V40 (imago en krap van binnen)
Ik heb met verschillende auto's van bovenstaande proefgereden E87 116i en 118i, F20 116i en 120D (Automaat) en mijn huidige 116D EDE.
Bevindingen over het algemeen van de E87 is, dat deze auto's al op leeftijd begonnen te raken en ze hebben geen turbo waardoor het vermogen achter blijft. Wel is het onderstel van een E87 in mijn ogen nog beter dan de F20.
Na het rijden in een zilveren 116i F20 wist ik dat het een F20 moest worden, maar de auto was wat saai. De garage bood me aan even een proefrit te maken met een 120D automaat. Wat een geweldige auto is dat, maar ik besefte me ook dat de overstap van 75pk naar 184 (128nm of 400nm) Wel erg groot was. Ik zou vooral de BP en het CJIB aan het sponsoren zijn.
Daarna ben ik gericht gaan zoeken naar een F20 met een lichte Diesel motor. Extra opties waar ik naar zocht waren:
* Harman/kardon speaker systeem
* Premium navigatie (Groot scherm)
* Climate control
* Cruise control (Waarom niet standaard op een 1-serie?)
* Sportstoelen
* lichtpakket (verlichting in de handgrepen)
* Xenon verlichting
6 januari 2017 ..........
Op 6 januari was ik wat eerder klaar met werken, en ik besloot om toch even bij die 'groene' 1-serie te gaan kijken die ik al een paar keer op internet had gezien.
Ondanks dat de auto op AFGRIJSELIJKE 16'' inch wielen stond, en de auto flink wat krassen had was ik toch een beetje verkocht. Na wat onderhandelen over de schade, garantie en restwaarde voor mijn Corsa was ik plots de trotse eigenaar van MIJN! BMW 116D Efficient Dynamics Edition (EDE) van 2012, in de geweldige kleur: Midnight blue.
Naast mijn eisen heeft de auto nog meer opties:
* Adaptive Xenon koplampen
* Bochtenverlichting
* High Beam Assist
* 10mm verlaagd door het EDE pakket
* Lederen bekleding
* Stoelverwarming
* 12V pakket
* Climate control achter
Even wat sentiment. Ik was op mijn 23e eigenaar van een BMW van 5 jaar oud, met nog maar net een ton op de klok.
6 maanden & 10,000 km
- 110.000 km
Bij de week voor aflevering kwam ik er toch wel achter dat ik een dure auto had gekocht. Wegenbelasting van €115,- per maand en verzekering van bijna €100,- euro (ondanks wat schadevrije jaren)
Maar op 19 januari 2017 stond mijn BMW klaar om opgehaald te worden. Ik heb zelfs vrij genomen omdat ik gewoon niet langer kon wachten! Na het papier werk was het dan zo ver, ik mocht (terwijl er sneeuw lag) de eerste meters in mijn auto gaan maken. Ik kan je vertellen, ik heb me nog nooit zo trots gevoeld. haha.
De auto stond bij aflevering op 16'' winterbanden 205/55R16. Opzich een prima band, alleen merk je aan alles dat de band rolt en de auto niet stabiel ligt. Omdat de zomer eraan zat te komen ben ik opzoek gegaan naar een zomerset. Mijn keuze is gevallen op een nieuwe velg van het merk Mak, Type Luft. De band erom is een Michelin PilotSport 4 225/40ZR18.
Dit is echt een gouden greep geweest. Deze band is gemaakt voor deze auto en vice versa. De auto stuurt directer in, ligt stabieler op de weg en geeft geen krimp op hogere snelheid in bochten.
Conclusie, staat jouw 1-serie op 16 inch. Weg ermee, leuk voor in de winter. Maar in de zomer moet er echt iets groters onder. Anders kun je net zo goed een golf gaan rijden.
-- Motorisch --
Zoals gezegd, gaat het hier om een 116D EDE '12. Dit betekend dat de auto is voorzien van een N47D16A motor. De 1600cc versie van het beruchte N47 blok. Na ongeveer 5000 km, kreeg de motor een hele vreemde tik en ging onregelmatig lopen. Maar gelukkig had ik garantie.
Na onderzoek bleek, het 2-massa vliegwiel te zijn versleten. Na het vervangen van het 2-massa vliegwiel, koppelingsplaten en drukgroep was de klacht over. Alleen rammelt de ketting bij een koude start 5 seconde. Echter, dit doet hij nu al 2,5 jaar en na 65.000 km verder rammelt hij nog net zo. Dit betreft de spanner waar de olie uit loopt.
-- Optisch --
Mijn Corsa heb ik ook iets op mijn smaak aangepast. Ondanks dat ik dit bij de BMW niet van plan was. Mistte ik toch iets aan de auto. Ik heb daarom besloten de ruiten achter de B-stijl te laten blinderen. Niet heel donker, bewust een percentage waarbij het nog steeds origineel lijkt. I.c.m. de geweldige 18'' wielen ben ik super tevreden over de auto. Ook door de keur krijg ik extreem veel opmerkingen over de auto. Hij staat er gewoon lekker 'Dik' bij.
11 maanden & 20,000km
- 120.000 km
-- Ervaring --
Deze periode heb ik geen problemen met de auto gehad. Ik heb vooral heel erg genoten van alle mensen die reageren op de auto, op de kleur, ik heb genoten van het rijden en genoten van het wassen en poetsen. (Je gelooft het niet, maar het is een hobby van me! :) )
116pk en 270nm is genoeg. Meer dan genoeg. Ook al voelt het nooit snel, sportief is het zeker wel. Doordat het een Efficient Dynamics edition is, is het eindoverbrenging iets langer t.o.v. alle andere N47 motoren. Je merkt dus echt, dat tot de 5e versnelling het allemaal nog wel vlot gaat. Behalve in de 6e versnelling. Dan merk je dat het maar 116pk is. Maar ach, het onderstel maakt zo verschrikkelijk veel goed. Zeker i.c.m. de 18 inch en extra brede wielen is het een feest om mee te sturen.
-- Verbruik --
ja ja, feest om mee te sturen. En wat doet dat met je verbruik? Nou, 1:17 soms wat uitschieters naar 1:15. Nou moet ik wel zeggen, dat dit alleen in het begin was. Doordat ik zelf veel lange stukken rij is de motor in z'n algemeen lekker los gekomen. Deze motor vindt het dus niet lekker om voor korte afstanden gebruikt te worden.
Gelukkig denkt de hele auto daar zo over, inclusief de bestuurder! :) Ook na 2 a 3 uur in de auto zitten, baal ik soms nog steeds als ik arriveer op mijn bestemming.
-- Onderhoud --
Het rammeltje in de motor zit er nog steeds. Na controle van de aankoopgarage en een second opinion bij BMW Ekris in Veenendaal, werd mij verteld dat het een kettingspanner is die leeg loopt. Zolang het niet erger wordt, en het geluid na 5 seconden ook verdwijnt is er niets om je zorgen om te maken. (ookal was ik hier niet direct erg blij mee, tot op de dag van vandaag lijken ze hier gelijk in te hebben gehad!)
De auto is terug geweest voor een garantie beurt. Een paar kleine dingen:
* Airco bijgevuld (Preventief aangezien dit normaal erg duur is)
* Claxon werkte niet altijd (blijkt een kwaaltje in het stuur te zijn)
Vlak na de garantiebeurt is er nieuwe olie in gegaan. Castrol Edge 5w30 C3 (das beste oder nichts) ooh wacht. Dat is van de concurrent. Brandstoffilter, oliefilter, luchtfilter en pollenfilter. Daarnaast heeft de auto gelijk een APK keuring gekregen waarbij alle in orde was.
-- Winterpret --
Moet ik hier nog iets over zeggen? Ja, om het ESP echt helemaal uit te zetten, moet je ook bij de F-reeks het DTC knopje 5 seconden ingedrukt houden. Daarna is het echt feest!
1,5 jaar & 40.000 km
- 140.000 km
-- Onderstel --
Mijn mening van 16 inch onveranderd. Heb je een 1-serie met 16'' wielen. Doe ze weg! Dus als ik in het voorjaar weer 18 inch mag monteren, ben ik de dag daarna niet uit mijn auto te krijgen. Daarnaast ook de auto opnieuw laten uitlijnen wat echt aanzienlijk verbetering brengt. Dit was al 140000 km niet gedaan en 1 band begon te cuppen. Het bleek nodig..
-- Onderhoud --
Na 25000 km is de olie er weer af gegaan en weer nieuwe Castrol Olie erop. Geen vreemde zaken verder
2 jaar & 50000 km
- 150.000 km
-- Cosmetisch onderhoud --
Bij de aanschaf van de auto had deze kleine lakschades. In overleg met het garagebedrijf hebben zij zelf een schadeherstelbedrijf gezocht. Zelfs na 2x (onder garantie) te zijn gerepareerd bleef de lak eraf vallen. Na grote frustratie en door een kleine parkeerschade en omdat ik zelf echt onder de categorie autoliefhebber val. Heb ik besloten om flink te investeren in een goede schade hersteller. Ik heb bij hen de BMW even laten verwennen. Waarbij de volgende punten zijn aangepakt:
* Spuiten achterbumper
* Repareren afgebroken parkeersensor houder achter
* Kaal maken en herspuiten voorbumper
* Vervangen bumperschuim (ingedeukt)
* Vervangen luchtgeleider (Gebarsten)
* Linker nier vervangen (Afgebroken)
Bij deze een shout out naar: Autoschade- en Herstelbedrijf Ebbeng in Andelst. Een bedrijf waarbij de medewerkers merkbaar net zo trots naar je auto toelopen als jij zelf! En dan ook nog eens top kwaliteit leveren! Kosten? Never mind....
-- Onderhoud --
Na flink geld uitgegeven te hebben aan het spuitwerk, had ik nog wat andere puntjes die aangepakt moesten worden. Grootste 2 issues.
1# koplamp links is lek. Hier komt vocht in. Ondanks dat dit duidelijk een productiefout betreft (meerdere 1-serie rijders hebben hier last van) Doet BMW hier niets aan. Helaas geven alle goedkopere garages aan, dat zij deze niet zonder hulp van BMW kunnen vervangen. Dit aangezien het een dure koplamp betreft inclusief adaptief gedeelte.
2# koplampsproeier rechts is lek.
Volgende punten die tegelijk met deze afspraak zijn opgelost/gedaan:
3# Vervangen remvloeistof
4# Achterklep slot
5# Kofferbak gasveren
6# APK keuring
Zoals verwacht werd de BMW afgekeurd. Na een kleine teleurstelling dat BMW geen coulance geeft op de koplamp, toch maar besloten dat het gemaakt moest worden. Alles bij elkaar toch bijna €2.000,- lichter. En dan heeft de auto nog niet eens een beurt gehad.
-- Algehele ervaring / tussenstand --
+++ Fantastische auto om te rijden!
-- Als er wat mee is, dan kost het gelijk veel geld.
-- In overweging --
* De auto maakt bij koude motor een kloppend geluid?
* Achterbanden van de zomerset beginnen slecht te worden
2,5 Jaar & 65000 km
- 165.800 km
-- Terugroepacties --
Veel auto's met de N47 motor zijn de laatste tijd al in het journaal geweest. Ofwel, brandende BMW's langs de kant van de weg. Ook mijn auto is gecontroleerd bij Ekris. Ik kreeg netjes vervangend vervoer en te horen dat mijn auto niet bij de risico groep hoorde.
-- Onderhoud --
De BMW heeft 2 nieuwe achterbanden gekregen (Michelin Primacy 4) nieuwe olie en nieuwe filters (3 stuks).
Daarnaast zijn de verstuivers gedemonteerd aangezien deze zorgde voor een extra kloppend geluid. Toen ik bij Ekris informeerde naar nieuwe kreeg ik te horen dat de ruim € 500,- per stuk kosten. Dus toch eerst maar even langs een Diesel specialist om ze te laten controleren. Na reinigen bleek er niets mis mee te zijn en zijn ze weer terug geplaatst. De klacht is nu over.
De motor is stiller, soepeler en maakt geen vreemde bijgeluiden meer.
-- PDC Probleem --
Ik rij op zaterdag ochtend rustig naar m'n werk en plots, bij het parkeren werkt in een keer het volledige PDC systeem niet meer. Uiteraard verwacht je meteen dat dit veel geld gaat kosten.
Na wat onderzoek bleek ik steenslag te hebben, recht op mijn parkeersensor aan de voorkant. Één kapotte sensor betekend gelijk dat het hele systeem wordt uitgeschakeld.
€ 185,- lichter, plus een uurtje sleutelen betekend dat ik een nieuwe sensor heb geplaatst en het systeem werkte in een keer weer.
-- Kosten --
Na 2,5 jaar en 65.000 km kan ik wel een redelijke inschatting geven over de kosten per km. Nu heb ik in deze 2,5 jaar €5900,- aan de auto uitgegeven. Hier moet ik echter wel wat kosten afhalen. Zoals poetsen, LED mistlampen (Halogeen was niet kapot) en blinderen van de ruiten. Als ik alle Cosmetische zaken van deze 5900,- afhaal, kom ik uit op: €4200,-
Brandstof deze periode (via Verbruiksmonitor) €4700,-
Wegenbelasting 32 * €115,- = €3680
Verzekering 32 * €84,- = €2688
Afschrijving €6000,- ?
Totaal €21.268,-
Totaal p/km = €21.268,- / 65000 = € 0,3272
Klinkt dit als veel geld?? Ja, misschien wel. Ik ben er wel achter gekomen dat BMW rijden echt niet goedkoop is. Zeker niet als je zo zuinig bent als ik.
Wel denk ik dat 33 cent per km best netjes is. Even ter vergelijk, Wouter Karssen van Autoblog maakte laatst een vergelijkbare som van zijn M135I, Hij komt uit op ruim € 0,50 per gereden km. (zie video hieronder) Kleine side note (hij heeft geen problemen met zijn koplamp gehad) Die had mij ook een kleine 1400 euro (3 cent p/km) gescheeld.
https://youtu.be/Fh8w8Fo4wkY
-- Toekomst --
Tja, dat is onzeker. Mede door de kosten overweeg ik toch om een lease auto van de zaak te gaan rijden. Dit geeft meer zekerheid.
Helaas zit een BMW er dan niet in.
Vorige week heb ik proefrit gemaakt met een golf 7.5 R-line 1.5 DSG (Met R-line ondersteld) hoe goed deze auto ook mag zijn, dit komt nooit, maar dan ook nooit, ook maar in de buurt van het sturen in een van de beste producten uit München!
Antwoord op de vraag: Klopt de slogan "Eens een BMW, altijd een BMW"
Ja! misschien soms een uitstapje, maar mocht mijn huidige BMW weg gaan, dan zal ik met weemoed terugkijken op deze fantastische auto, en ik weet zeker dat het niet m'n laatste BMW is! :)
3+ Jaar & 84000
- 184.000 km
-- TUNING --
Even een update over de 116D Efficient Dynamics Edition.
Om gelijk maar even met de deur in huis te vallen, hij is er nog! De BMW wordt niet ingerolen voor een Golf en is niet meer zo groen als dat hij was. De BMW is namelijk bij de mannen van BR-Performance geweest. (23 april 2020 bij 182.400 km)
De auto heeft volgens het boekje 116 PK en 260 Nm koppel, Vooraf wordt de auto eerst gemeten of de beginwaarden te bepalen en om te kijken of de auto nog gezond is. De auto bleek standaard al te hebben 125.8 en 284.7 Nm Ondanks dat had ik het gevoel dat er iets met de auto was. haha.
Omdat de auto al zo "gezond" was, koste het BR-Performance ook geen moeite om er 152 pk en 357 Nm koppel uit te halen. Letterlijk zei de tuner, laten we maar rustig aan doen wat hij heeft al bijna 2 ton gelopen.
Daarnaast heb ik ook gelijk de EGR klep uit laten zetten. Dit is slecht voor het milieu, maar wel goed voor de auto en voor het verbruik. Overigens was ik er vooral niet gerust op dat veel BMW's nog steeds in de brand vliegen waarschijnlijk door de EGR klep. (mijn vermoede)
-- Onderhoud --
Na verschillende proefritten voor een eventuele lease auto heb ik het toch bij mijn BMW gehouden. Een lease auto klinkt heel erg aantrekkelijk, maar als ik na een proefrit met een zo goed als nieuwe auto (Astra, Leon, Golf en Focus) nog steeds met meer plezier in mijn 8 jaar oude bmw stap. Dan is dat voor mij een teken dat hij moet blijven!
Door dat besluit heeft hij wel weer wat onderhoud nodig gehad:
* Licht unit rechts achter, de LED-strip werkte nog maar op 50% als ik google en het forum mag geloven was ik niet de enige met dit probleem
* BMW Design Borgveren
* Remschijven + Blokken voor (Origineel BMW)
* Ruitenwissers
* Luchtfilter
* Olie + filter
Overige kosten die nog komen
* Schijven en blokken achter, alleen stel ik die nog even uit zolang het kan.
-- Sterren --
De auto had van mij maar 3,8 sterren gekregen. Dit cijfer heb ik opgehoogd naar een 4,3. Dit heb ik gedaan door prestatie van 4 naar 5 sterren te zetten. Na de chip merk je pas hoeveel potentie er in de auto zit, na de chip voelt de auto echt 10x sneller en vinniger. Dit had ik gewoon eerder moeten doen, dit verdiende het super strakke onderstel.
Daarnaast heb ik ook de gebruikskosten van 2 naar 3 sterren gezet. Nog steeds vind ik onderdelen erg prijzig, en gaat er te vaak iets kleins kapot. Maar nog nooit, ja ik klop het gelijk af, heeft de auto mij laten staan of de indruk te geven dat er echt iets mis is. Dus complimenten daarvoor!
-- irritaties --
Na het lezen van mijn review dacht ik, is dan alles dan zo rooskleurig. Nouja, eigenlijk wel! De auto bevalt heel goed, maar als we dan toch een klein beetje zeuren (we blijven Nederlanders) dan zijn er een paar dingen
* Vermogen, Na de chip loopt de auto veel beter
* Water, de auto lekt op veel plekken water langs de deurrubbers je ziet van die witte strepen, zelden komt er echt een duppel naar binnen.
* Rij je met het raam open en sproei je de voorruit, dan vegen de ruitenwissers het water zo je gezicht in, i.p.v. af te voeren over het dak.
* Trek bij een natte auto een van de 4 deuren open of de achterklep open en er valt altijd water je auto in.
* Krakende deurrubbers
* Stabiliteit rechtuit op de snelweg. Nadat ik laatst een E46 325ci cabrio naast deze F20 heb gekocht, merk je dat een iets langere auto veel lekkerder rechtuit wil rijden. De nieuwe 1 doet dit al een heel stuk beter.
-- Toekomst --
Nu ik besloten heb dat deze auto blijft, is mijn doel hem minimaal naar de 250.000 km te rijden. Als er geen Corona thuiswerk crisis was geweest, dan had dit ongeveer nog een jaar geduurd. Nu zal dit ongeveer over 2 jaar zijn denk ik. Tot die tijd rijden we er lekker, ZUINIG, op los!. :)
Bye bye
- 189.900 km
Na bijna 4 jaar en bijna 90.000 km toch besloten om de BMW te verkopen. Mét toch een klein beetje pijn in het hart! Waarom heb ik de BMW dan toch verkocht?
Zoals al eerder aangegeven is het een dure auto om te rijden. Vooral onderdelen zijn aan de prijs en nu door corona mijn jaar kilometrage blijft steken op slechts 15.000km (Waarvan het grootste deel privé) liepen de kosten gewoon te hoog op.
Daarnaast deed de mogelijkheid zich voor om een huis te kopen. En wie neemt er nu een hypotheek om z'n auto te kunnen betalen? Precies, ik niet. Dus de BMW moest weg.
Nu heb ik een Golf 7.5 1.5 tsi dsg R-line. Prima auto, maar vooral veel voordeliger (Lease).
Nu weer opnieuw sparen en dromen van een 330i G20? of toch een M140i F20 LCI?
@Tim, veel plezier met deze fantastische auto! Hopelijk geniet je net zoveel van als ik!. ;)
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Uitgelicht aanbod
Lees ook

BMW 116i - Op de Rollenbank

BMW 1-serie (F20) – Occasion aankoopadvies

BMW 116i (2013)

Afscheid Duurtester - BMW 118i

BMW 1-serie - Mercedes-Benz A-klasse - Volvo V40 - Volkswagen Golf
