BMW 116d Business (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 116d Business |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 135.000 km |
BMW 116dA Business
- 10.000 km
10.000KM
--------
De km's vliegen erop en daar heeft de afgelopen week wintersport natuurlijk aan bijgedragen. Normaal maak ik zo'n 1300km in de week nu 2000.
Ik heb een foto bijgevoegd dat de auto zich uitstekend gedraagd bij langdurig in NL illegale snelheden. Dit draagt er aan bij dat ik over 988km precies 7 uur en 18 minuten heb gedaan. De auto is 'sneller' dan het boekje, al heeft dat wellicht iets met teller afwijking te maken. Op een vlakke weg, zonder tegenwind, haal je 203km/h wat overigens erg lang duurt. Heb de auto rustig laten versnellen en de automaat laten schakelen bij 3500 toeren. Om een idee van de rust weer te geven; bij 175km/h heb je in de 8e versnelling slechts 2500 toeren en een verbruik van 1:14.
Wat betreft het blok hoop ik dat deze nog wel wat losser komt. Het viel me op dat t/m 170km/h je vlotter bent dan gemiddeld. Maar vervolgens soms de 200km/h niet op de teller haalt. Is dit erg? Nee uiteraard niet, maar wel jammer. Immers rekent iedereen die dit type auto koopt/leaset er altijd op dat de top gehaald kan worden. Maar theoretisch haalt hij dat dus niet (rekening houdend met teller afwijking e.d.). Overigens waren we slechts met 2 personen, geen ski-box en beperkte bagage. Vandaar ook 1 sterretje minder voor de prestaties. In Duitsland merk je dat je met de kleinste diesel op pad bent. De algehele vlotte indruk die de auto in NL maakt, maakt de Einer niet helemaal waar in Duitsland. Overigens geen klacht, het is een bewuste, financiële, keuze en blijf erbij dat een 116dA ruim voldoende is voor 90% vd gevallen. Wel een klein punt van echte kritiek, bij lange doordraaiers blijft het stuur 'vast' staan. Iets wat in bijna elke review van de nieuwe 1 te lezen is. Dit voelt raar en het mij onduidelijk waardoor dit komt. Dit gaf een raar gevoel als je voor de eerste keer met 190km/h door de bocht gaat en je tegendruk voelt bij weer rechtdoor rijden. Het went, maar is vreemd.
Verder niets dan lof over de auto zelf, heerlijk comfortabel, spoort fantastisch, fantastische sportstoelen, redelijk zuinig en geeft een veilig gevoel. Ook op besneeuwde en ijzige Oostenrijkse wegen. Het gemiddelde verbruik over 10.000 is nu 5,7L op de 100.
6000 KM
--------
De auto bevalt nog uitstekend en maak er nu zo'n 1300km per week mee. De winterbanden, Bridgestone LM25 205/55/16, bevallen minder. Best wel veel afrol geluid wat afbreuk doet aan de auto. Ook vind ik de grip bij nat wegdek mwah. Zo reed ik vandaag een beetje stevig weg bij het stoplicht (tot 2900 toeren) en er was al wielspin.
Het verbruik is stabiel 5,6l op de 100 met wisselend rijden. Standaard 20km/h te hard en vooral stad en snelweg.
Minpunt: op de telefoon toets (en voice command) is al een stukje verf af nadat ik er met mijn koffiebeker tegen aan stootte. Het is heel klein, maar vind het niet zo netjes.
Tevens krijg ik nog steeds geen file en flitsmeldingen gemeld. Wel krijg ik een lijstje te zien en dan daarnaast een kaartje met de locatie. Maar niet welke files er op mijn route liggen en eventueel een andere route. Deze kan ik wel selecteren, maar zal ik dan altijd zelf handmatig via de functie moeten opzoeken. Niet zo handig.. Kan dit makkelijker?
Wel heb ik alle 8 de functie toetsen van de radio in gebruik als sneltoets, erg handig! Ook gaaf, je legt alleen je vinger op de toets en het lampje licht op, zonder erop te drukken, oog voor detail!
Voor de rest top auto, nog een goede week en dan voor het eerst naar de Wintersport! Benieuwd wat hij doet :).
3000 KM
--------
Zoals te verwachten niets bijzonders. De winterbanden zijn gehaald incl. stalen velg + originele wieldop van de nieuwe 1. Niet zo mooi als de velgen maar ach.
0 KM
---------
Na krap een jaar te hebben gereden in een overgangsauto was het tijd de keuze te gaan maken voor een nieuwe voiture! Mijn profiel in het kort: 1.87 lang, 20% auto, samenwonend geen kinderen, midden 20, fors postuur en maak 70.000km per jaar. En niet geheel onbelangrijk auto fanaat.
Na een selectie proces had ik een lijstje opgesteld:
- Nieuwe Ford Focus 1.6 115pk
- Audi A3 SB 1.6 tdi Pro line
- Nieuwe Volvo S60 1.6 eco diesel
- Insignia 160pk Sport
- BMW 1 vorig model 118d M
- BMW 1 huidig model 118d
- Peugeot 508 1.6 112pk e-tronic
- BMW 320d efficiency dynamics
Zoals u al kan lezen, een keuze tussen grotere luxe auto's en sportieve(re) hatchbacks. Al snel kwam ik echter dat ik toch nog niet helemaal toe ben aan de grote auto's. Toch wat logger in het stuur, erg comfortabel en veel betaalde ruimte waar ik niets/weinig mee doe.
De knoop doorgehakt en gaan rijden! Daarna niet van mening veranderd en bekroop mij heel erg het gevoel "dat kan altijd nog". Kortom geen slecht woord over de auto's al maar nog niet mijn ding. Wel vond ik dat bij Volvo een 1.6 motor erg onderbemeten is. Je moet bij veel bochten zelfs terug naar de 1e versnelling om deze te kunnen nemen om vervolgens weer heel snel op te moeten schakelen vanwege de korte verhoudingen. Ook dacht ik dat de 160pk Insignia erg rap zou zijn, dit was echter echt niet het geval... Vlot is een betere benaming.
Toen gereden met de A3 SB en dat beviel qua rijden prima. Vooral de beleving van het rijden, redelijk wat lawaai e.d. , verhogen het snelheidsgevoel. Wel vind ik dat het interieur van de huidige A3 aanzienlijk verouderd is. Niet dat het lelijk is, maar wel gedateerd en dat vind ik zonde als ik er nog 3 jaar mee mag rijden.
Uiteindelijk was het lijstje kort, een Audi A3SB, nieuwe 1 of de 320d ED. Al snel viel de laatste af aangezien deze toch al snel naar 45.000 gaat x 20%. Dat is het mij niet waard. Daarnaast vind ik het enorm leuk eens een geheel nieuwe auto te rijden, kortom de 1 serie is het geworden! Overigens ben ik me volledig bewust van eventuele vooroordelen, zeker gezien BMW zelf adverteert met "voor de Young Urban Professional".. Yuppen.. Dus daar schaar ik me maar onder haha.
Enige keuze was wel een 118d Business handbak of een 116d Business automaat. Overige opties waren gelijk en dus even duur in de lease. Ik heb proef gereden met een 118d automaat en die beviel beter dan verwacht. In eerste instantie had ik al besloten dat het een 118d handbak zou worden maar door deze testrit en het feit dat ik 70k per jaar rijd besloten voor de automaat te gaan.
Setup:
116d Business Automaat
-Sportstoelen met elec. verstelling
-Navigatie professional (was verplicht om hem nog in 2011 te rijden, ivm tsunami toestanden - geleuter?)
- Aut. airco
- Bi-Xenon
- Extra hdd
- 17" Turbine velgen
- 16" winterbanden met wieldop
Eerst ervaring:
Nu sinds afgelopen zaterdag 1500km gereden en had het advies van de dealer rustig in te rijden aangezien de auto wel wat olie zou verbruiken. Dit omdat het inloop olie is. Wel direct de service gekregen dat hij a.s. een gehele wasbeurt, olie bijvullen, ruitenvloeistof et cetera.
Motorisch:
Ik moet zeggen bij normaal dagelijks gebruik kom je niet boven de 2500 toeren. Heerlijk stil, al is de auto 's morgens een echte diesel. Niet dat je dit in het interieur hoort maar wel buiten. Uiteraard is een 116d geen strepentrekken, maar ruim voldoende. Dit heeft wel, in mijn ogen, met de automaat te maken. Deze schakelt zijde zacht en heeft altijd de juiste versnelling te pakken! Hierdoor heb je altijd het juiste toerenbereik en stiefelde ik 9,4 sec naar de 100. Dit overigens gemeten door iemand naast mij :). In mijn ogen vlot zat, zeker als je bedenkt dat 142km/h gelijk staat aan 2000 toeren in de 8e versnelling. Kortom enorm veel rust.
Rijden
Mijn eerste BMW en kan me wel vinden in de reviews die er al zijn dat je constant iets moet bijsturen bij kromme wegen. De auto, mede door de grote(re) wielen, zoekt graag dit spoor op. Wel is het zo dat het mij niet irriteert aangezien het simpel 2mm sturen betekend. De auto is enorm comfortabel en gaat snaarstrak de hoek om. Een bocht met aanbevolen snelheid 70 pak je rustig zonder zweet in de handen met 130 of harder. Nuttig? Nee.. Leuk ja!!
Ruimte / uitrusting:
Ruimte is beter dan de oude schijnt, al heb ik daar maar 1 x in gereden. Ik voelde me daarin een beetje opgesloten en heb dat nu niet. Nog steeds kan ik niet achter mijzelf zitten met mijn lengte. Wel vind ik de armsteun en de stoelen heerlijk! Ik moet nog wel mijn definitieve zit vinden, maar de uitschuifbare zitting is een meesterlijke vinding en uniek in dit segment. De professional navigatie kan veel meer dan dat ik er ooit van zal gebruiken. Ook moet ik nog wennen aan het i-drive systeem aangezien je nog vrij veel handelingen moet doen om tot het gewenste resultaat te komen. Ook krijg ik de flitsmeldingen nog niet door in mijn navigatie systeem, maar dat zal wellicht aan mij liggen. Voorlopig doen we het dus met de "Flitsmeister". Wel baal ik een beetje van de standaard stereo. Achteraf had ik graag geïnvesteerd in een beter systeem. Bij een beetje harde muziek krijg je al snel het al oude "BOEF BOEF BOEF" idee, doordat de bass het allemaal niet zo lekker aan kan.
Prijs / Kwaliteit:
Tsja.. kan je daar uberhaupt iets zinnigs over zeggen bij een BMW, Audi of Mercedes? Ik denk dat het lastig is. De auto zoals beschreven gaat voor 38.400 van de hand. Dat is natuurlijk veel geld voor in het C-segment.. Zelfs in de 20% lease kost je dit een aanzienlijk bedrag per maand indien je ook privé zoals ik rijdt. Mij is het de uitgave waard. Het is een heerlijk comfortabele auto waar je ongemerkt kilometers in maakt. Immers in 3,5 dag 1500km is niet mis maar je stapt zonder een centje pijn uit. Wel is dat even wennen aangezien het echt een lage auto is.
Kortom een heerlijke auto en voor iedereen die veel rijdt overweeg de automaat! Heerlijk, soepel, snel en absoluut comfort verhogend. Tevens denk ik dat als je een 118d handbak en een 116d automaat naast elkaar zou zetten je amper verschil ziet/merkt. Enkel wellicht in de hoge(re) toeren.
Ik zal de komende tijd het bijwerken n.a.v. alle bevindingen!
Weinig bijzonderheden
- 15.000 km
Vandaag door de 15.000 gegaan sinds 21 november. Stiekem al aardig wat kilometers. De auto bevalt nog steeds erg goed, wel merk ik dat ik kritischer word. Dit ook vanwege de wellicht (te) hoge verwachtingen van een BMW van 40k.
1. Bij snel heen en weer bewegen rond het middelpunt van het stuur een klein kraakje (gok gebrek aan vettigheid)
2. Bij het overschakelen van radio naar de harde schijf voor muziek, via het stuur, hoor ik een kraakje in het midden van het dashboard.
3. Verf van de knopjes op het stuur laat los. Erg slordig.
Tevens heb ik van de week een brief gekregen van BMW dat er modellen zijn met storingen aan de airco. Hier gaat a.s. zaterdag de auto voor terug naar de dealer. Ook zullen ze dan direct de knopjes vervangen en het kraakje opsporen.
Kortom, beetje muggeziften want het is een heerlijke auto. Bij elke willekeurige Astra, Focus o.i.d. had niemand erover gezeurd, maarja alleen maar lofzang is ook niets. Daarna kan het zo zijn dat een nieuw model kinderziektes heeft, maar die knopjes tsja dat mag gewoon niet.
Overigens ook vreemd; ik merk aan mezelf dat ik 'forser' ga rijden. Puur omdat het gemakkelijker is nu je weet dat er zat kilometers op staan. Wel gevaarlijk want 160 staat erg vlot op de teller.
Niets bijzonders
- 20.000 km
Toch een kleine update; niets bijzonders na 20k. De zomer wielen zitten er weer op aangezien 2 wintersport ritten achter de rug zijn.
Blijft een fijne auto, je maakt comfortabel kilometers. Enige storende vind ik toch stiekem de afwerking. Knopjes worden (eindelijk) komend weekend vervangen dus dan ziet het interieur er al weer netter uit. Wel zijn bijv. de deur handgrepen kras gevoelig. Een vrouwelijke bijrijder heeft hier de verf afgeschraapt met haar ring. Knullig maar had mijn inziens niet zomaar mogen gebeuren.
Verder top auto, stabiel verbruik na 20.000 is 5.5l op de 100. En daar zitten 2000km autobahn km's bij en heb een vlotte rijstijl. Valt me op, je maakt veel goed als je 107km/h strak op de cruise rijdt, dan daalt het verbruik naar zo'n 4 - 4.2l op de 100.
Verder nog steeds een top auto, zelfs na het bekijken van de nieuwe A3 en de Volvo V40
25.000 km verder....
- 25.000 km
Kleine update; inmiddels door de 25.000km heen. Geen bijzonderheden behalve dat de auto nog steeds erg goed bevalt. Toevallig zaterdag de auto geheel gepoetst van binnen en van buiten. Ik ben niet zo'n poetser en verder dan een keer per maand door de wasstraat kom ik niet.
Echter het resultaat mag er zijn, want na een wintersport, gravel tennisschoenen en nog veel meer viezigheid zag de auto er van binnen niet meer uit. De auto is ook van binnen weer als nieuw!
Is er iets veranderd? Ja, ik reed in het begin nog weleens in de ECO stand maar dat irriteert me nu. Moet zeggen dat ik met regelmaat bij lange doordraaiers, invoegstroken e.d. even de auto in sport zet en geheel doortrek naar 4800 toeren waarna de automaat vliegensvlug schakelt. De auto leent zich er ook echt voor.
Achteraf gezien, niets te klagen want je zit snel op de 160km/h, maar toch had ik denk ik liever 30,- in de maand meer betaald voor een 120dA..
Nare eigenschap dat zelden tevreden zijn :).
Freude am fahren?
- 33.000 km
Inmiddels terug van een korte vakantie op ruim 1600km afstand. Dan merk je toch de kwaliteit van deze auto. Waar de auto in mijn ogen niet een oogverblindend interieur heeft, geeft deze je wel een bijzonder gevoel.
De reis ging ook door Duitsland & Slovenië en heb ik in ruim 11 uur afgerond. De sportstoelen met oppompbare lendesteunen zijn heerlijk. Ook de besturing blijft heerlijk 'vlezig'. Eigenlijk de hele weg door .DE tussen de 170-210 gereden. De auto is merkbaar losser, waar ik net 200kmh op de klok kreeg loopt de auto nu door tot 210 op teller. Wel merkte ik iets raars! Zodra je deze snelheid hebt en een lange afdaling inzet voel je een begrenzer! Bizar in mijn ogen, want op de teller haal je 212kmh en dan loopt de teller terug naar 210 terwijl de helling verder naar beneden loopt.. vreemd.
Ook ontzettend blij met de navigatie; vlekkeloos de meest vreemde plaatsen in landen als Slovenië en Kroatië worden gevonden. Incl. andere routes indien er file is.
Het radio systeem is niet top al ben ik er wel achter dat als ik de bass & treble op bijna max zet het geluid aanmerkelijk beter is. Een discotheek zal het nooit worden, maar klinkt nu prima.
Wel blijft het verbruik op een keurige 7.8 liter staan gedurende deze snelle ritten. Geen vreemd onderhoud en de auto had bij 29.500 een beurt gehad. Geen enkele bijzonderheid op de afstelling van de rechter (xenon) koplamp na. Deze stond wat verder naar buiten dan de linker waar ik achter kwam toen ik in het donker parkeerde.
Kortom, uitstekend de auto die elke cent waard is tot op heden. Kritiekpuntje? Ik heb een hekel aan tanken; de 50liter tank. Als de boordcomputer op nog 20km te rijden staat gaat er max 47 liter in, terwijl er volgens mij ook nog altijd 2-5 liter reserve is. Wel heb ik dan 800-850km gereden.
EDIT:
Gisteren gebeld door de verkoper, die met regelmaat op Autoweek te vinden; zo blijkt. Hij heeft wel het antwoord op 'de begrensde' topsnelheid. Alle efficient dynamic modellen hebben een 'intelligent roetfilter' die meet de roet uitstoot tijdens het rijden. Op het moment dat de roet uitstoot groter wordt dan mag van de emissie eisen grijpt de electronica in. Vandaar dus dat dan de auto terug loopt in snelheid. Dit werd ook ervaren door een vriend van mij met de nieuwe 320ED Tsja, alles voor een beter milieu dan maar :)
Trouble..
- 38.000 km
Gisteren met de auto naar de supermarkt, warm zet de airco aan en deze klinkt alsof er een asmatische Kroatische beer in het dashboard zit. Allemachtig wat een lawaai. Met 2 streepjes 'volume' valt het nog mee maar even de auto snel koel maken, geeft enorm veel herrie, alsof er iets in het motortje zit.
Vd week dus meer naar de dealer..
Goed 50.000 zitten er op..
- 50.000 km
Kleine update van mijn kant, er is inmiddels ruim 50.000km onder de wielen doorgevlogen.
Dat is voor mij altijd de 2e mijlpaal (na 25.000) om te beoordelen of het een goede keuze is geweest; antwoord is eenvoudig JA!
Geen noemenswaardig onderhoud. Wel bij 45.000 betrokken geweest bij een kettingbotsing. Voor ruim 7000,- schade aan de neus en kont (radiator, airco pomp, slangen en meer ongein) en ruim 2 weken herstel. Daarna netjes gemaakt en je ziet er niets van, zelfs geen klein kleurverschil o.i.d.
Auto rijdt zalig, grote afstanden, korte afstanden nog steeds een feestje. Auto is overigens ook merkbaar losser geraakt bij zo'n 40.000, automaat laat met regelmaat de motor terugzakken tot 1000 toeren en je trekt moeizaam weer op zonder direct terug te schakelen bij weinig gas.
Plussen:
+ Rij comfort (Comfortabel maar toch stevig)
+ Stuurgevoel (Tsja beter ken ik niet)
+ 8-traps automaat (ken geen betere)
+ Stoelen zijn top (sportstoelen dat wel)
+ PDC (nooit gehad, maar echt in de kleinste gaatjes prop je hem)
+ 116d voldoet (Je moet een stapje terug maar je houdt zonder moeite 140pk en meer diesels bij)
+ Ruimte aanbod (groot genoeg voor zelfs met 4 volwassenen op vakantie)
Minnen:
- Kwaliteitsbeleving (zit goed in elkaar, maar geeft je geen bijzonder gevoel)
- Kleine tank (50 liter, lampje aan en er gaat 46 liter in)
- Basis audio (investeer die 500,-!)
- Afwerking (niet gekozen voor metalenhandvaten in de deur, plastic nu al gekrast)
Prima auto! Zou hem zo weer bestellen, al had ik misschien liever 2000,- meer geïnvesteerd in:
120d
BMW HiFi
Aluminium pakket binnenin
Zwarte hemelbekleding
Ach, je moet wat te wensen overhouden, op naar de 60.000 die ik half december verwacht te halen :)!
Eerste jaar zit er op!
- 65.000 km
Het eerste jaar met de baby beamer zit er op. Prima auto! Geen problemen, nergens zie je dat de auto een jaar oud is behalve aan de plastic deurgrepen. Hier zitten aan de vrouwelijke bijrijdster kant krasjes op vanwege ringen.. dat zou niet moeten mogen.
Bent u nu in de race voor een 1? Dan wel een aantal tips van een kritische rijder;
[b]Motor[/b]
Minimaal 118d nemen, 116d is ok maar af en toe irriteert het me. Laatst richting Frankfurt, heel veel wind op de kop en je komt niet verder dan 190-195km/h. Past niet bij de auto en het comfort. Want door de automaat draai je dan 3000 toeren..
[b]Geluid[/b]
Neem het hifi pakket of harmon kardon. De standaard speakers dekken perfect de lading.. 'standaard'.
[b]Interieurlijsten[/b]
Neem hoogglans of aluminium net wat je mooi vindt maar kies niet voor de standaard. Beschadigd redelijk snel.
Overall;
+ Super onderstel
+ Beste automaat ooit gereden
+ Heerlijk scheurijzer
+ Kan heel zuinig zijn
+ Xenon, erg helder en smoelt ook top
- 116d moet veel toeren maken voor echt rap te zijn, dit leidt dan tot 7.5l bij snelheden van 160km/h. Terwijl de 118d dan nog steeds netjes 6l op de 100 doet.
- Afwerking binnen-in. Het is mooi en goed ingedeeld maar geeft geen bijzonder gevoel
- Stereo, geluid is ok maar niet meer dan dat.
Kortom, ik zou nu er graag 30,- p. mnd meer voor over hebben gehad en dan een 120d + aluminium lijsten en hifi pakket.
Luxe problemen en nog 2 jaar mee rijden :)
Still going strong!
- 78.500 km
Kleine update; richting de 80k en de auto geeft geen krimp. Rij wel vaker in de Sport stand dan ik ooit heb gedaan, heerlijk dat 'hij' wat feller is dan.
Overigens, laatst een keer hele week op EcoPro gereden en niet harder dan 110km/h, dan scoor je ruim 1000km op 47 liter diesel. Kortom, heel zuinig kan wel maar dan is het plezier wel weg.
Vanaf 1 april een binnendienst functie waardoor de km's minder hard zullen gaan. Iets nog te zeuren?
Tsja, interieur kwaliteit en de boxen zijn niet top. Ik vind eerlijk gezegd beetje onder het 'premium' niveau. Ook toen ik laatst bij een collega in de nieuwe 320d zat was ik niet onder de indruk. Grote pre's blijven; automaat, pit (voor 116pk), heerlijke stoelen en fantastische wegligging. Ook blijkt de auto voor gebruik met 4 personen incl. bagage prima te voldoen. Dit nu meerdere keren gedaan en is niet te krap.
Op naar de 100.000 :-)
Gaat goed!
- 90.000 km
De 90.000 is gepasseerd en tsja ik maak bijna geen kilometers meer nadat ik 'naar binnen' ben gegaan.
Wel bevalt de auto nog perfect, heerlijk om in te sturen en ook de collega welke deze wellicht van mij gaat overnemen is het hier mee eens. Hij komt uit een Volvo en was onder de indruk. Vooral de combinatie van redelijk koppel met automaat is zalig.
Wel blijf ik het grijze plastic in het interieur onder de maat vinden. Hier zitten nu na 1.5 jaar toch wel veel krassen op. Zonde, echt niet BMW of van mijn part Suzuki waardig.
Geen bijzonderheden, enige is dat er 2 nieuwe achterbanden op gaan en nu een liter olie op 90.000 is niet verkeerd. Zeker gezien het feit dat ik hem met regelmaat de sporen geef :).
Kortom topper deze auto en mocht ik ooit privé kopen dan zou ik er oprecht graag 1 bezitten.
Nu fingers crossed dat mijn collega 'de diesel' wil overnemen zodat ik mij kan focussen op een nieuwe 'benzine' auto, maar wat dat dan moet worden..Stiekem toch een 320i?
106.000 kleine ongemakken
- 106.000 km
De 100.000 km is inmiddels gepasseerd in 2,5 jaar. Veel minder van verwacht vanwege de switch naar de binnendienst.
Auto doet het perfect, heerlijk soepel en met regelmaat zakt de motor naar 1000 toeren om vervolgens zonder terugschakelen weer rustig weg te trekken. Erg fijn in de bebouwde kom met bijv. drempels. Eerder ging de automaat nog weleens een versnelling terug waardoor je wat zenuwachtig tussen de drempels reed (terugschakelen, opschakelen, terugschakelen).
Over 11.000km is er een beurt nodig voor de voorste remblokken. Niet gek want die zijn pas 1 x vervangen. Wel merk ik nu dat als de auto koud is en ik rem langzaam, kom tot stilstand dat er een schokje door de automaat gaat. Voelt erg naar en zeker een aandachtspunt voor de volgende beurt, of heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Verder merk je groot verschil tussen zomerbanden (17" 225) en de winterbanden (16" 205) als het gaat om grip. Aanzienlijk sneller glijden de voorbanden weg. Wel kan je nog steeds bochten nemen met 2x de aanbevolen snelheid maar het verschil is groot.
Auto doet het verder perfect even wat zaken op een rij:
- Gemiddeld 5,3 liter op de 100 over ruim 100.000 (80% snelweg). Incl. 6 snelle autobahn ritten van elk ruim 2000 km
- Banden gaan extreem lang mee, ruim 85.000km op de zomerbanden gereden (Michelin)
- Geen bijzonder onderhoud of storingen gehad (*afkloppen*) op het ongeluk na
- Geen slijtage sporen in het interieur, behalve de goedkope plastic deurhandels
- Uitstekende auto ook als je kleine kinderen hebt (ik niet overigens :)), immers ruimte aanbod is prima en slim ingedeeld waardoor ook grote items mee kunnen (kerstboom bijv.)
Kortom, bevalt nog steeds uitstekend en er is zeker nog Freude am Fahren. Komende zomer verloopt het contract waardoor de 'keuze stress' weer begint. Ik moet zeggen; ben erg gecharmeerd van de nieuwe C. En doordat ik Benzine ga rijden binnen bereik voor de gelijke kosten van deze 1!
Still going strong
- 120.000 km
Zoals uitgelegd van 'buiten' naar 'binnen' gegaan waardoor ik nog maar weinig kilometers maak. Echter door de 120.000km gegaan en er is nog steeds niets aan de hand. Ook een beurtje gehad gisteren en hier kwam niets naar voren naast de vloeistoffen en eindelijk de remschijven & blokken vóór. Erg netjes in mijn ogen voor een automaat en 120.000km. Zeker gezien alle snelle autobahn ritten.
Verbruik is stabiel sinds de 50.000km van 5.4l/100km.
Enige wat er aan ongebruikelijk onderhoud is geweest was het bestuurdersraam dat af en toe een eigen leven lijdt. Met als gevolg dat deze niet meer dicht wil. Al 3 x naar laten kijken, maar blijft zich voordoen.
Voor de rest een heerlijke auto. Bijna aan de beurt (na de zomer) voor een andere leaseauto, benzine! Zo zie je maar in twee jaar tijd bijna 100.000km erop en daarna amper wat :).
Pluspunten:
+ Heerlijk sturen
+ Super stoelen met uitschuifdelen (sport)
+ Beste automaat die ik ooit heb gereden
+ Gretig voor een 2.0 met 116pk, mede door de automaat. 0-100 = 9.5 sec. Top vlakke weg = 207km/h
+ Xenon - super veel opbrengst en smoelt erg lekker (ringen)
+ Bij stevig rijden nog steeds erg zuinig (160km/h = 6.1/100)
Minpunten:
- Standaard stereo echt nooit nemen. Beetje harde muziek en je verliest veel kwaliteit
- Standaard afwerking van deurhendels, tunnelbak en strook op het dashboard. Dit is enorm krasgevoelig plastic. Het smoelt wel aardig maar inmiddels vol met kleine krasjes
- Handmatige airco. Het is vriezen of dooien.
Voor kopers nu; ik zou niet zo heel snel de 2800,- lappen (zoals destijds) voor de profi navigatie. Het is echt een top systeem met super veel mogelijkheden die je in het begin veel gebruikt. Daarna, puur 1 groot scherm zonder allerlei pijlen, splitscreens en 3D geneuzel. Kortom, je maakt er echt weinig gebruik van. Enige grote pluspunt vind ik dat je ook tussen de klokken voor je alle info ziet (navi/entertainment etc). Dit zou voor mij persoonlijk al voldoende zijn.
Kortom, top auto die helaas niet meer in de 20% valt. Anders zou ik hem zo weer bestellen, en dan als 120d met al die acties die er tegenwoordig zijn.
Een vriend heeft dezelfde, behalve de automaat, alleen dan met:
- leer
- automatische airco
- duurdere wielen
- zwarte accenten en witte parelmoer lak
- dure stereo
En die kost 35k. En die van mij destijds 40k. Bizar, voor een kalere auto.
Al proef gereden met de nieuwe C klasse, maar dat is niets voor mij. Zeker niet als je uit een top stuurman auto komt als een 1-serie! Fingers crossed dat er een 320i met automaat in de 20% valt :).
135.000 kritische grens?
- 135.000 km
Afgelopen week door de 135.000 kilometer heen gegaan sinds november 2011. Vooral de eerste jaren veel gereden en nu amper meer zoals jullie hebben kunnen lezen.
Wel is dit een kritische grens, inmiddels twee rammeltjes als ik van bijv. een drempel afrijd. Dit zit niet in de ophanging maar echt in het interieur. Niet erg netjes voor een dusdanig jonge auto. Ook als het warmer is kraakt de middelconsole als je er stevig op drukt, vermoedelijk omdat het uitzet/krimpt door temperatuur verschillen. Wel vind ik het slordig.
Het rijden blijft een feest, simpelweg dé reden waarom je een 1-serie zou moeten willen kiezen. Motor is voor Nederland meer dan voldoende, zeker icm de alom geprezen automaat.
Ik raad een 1 serie iedereen aan, maar dan eigenlijk wel tweedehands. Simpelweg omdat een 1-serie 'zoals deze hoort te zijn' 45.000,- minimaal kost. Als ik mijn keuze over mocht doen dan zou ik hebben gekozen voor;
M- Sport exterieur
Lederen interieur
120d
Tip is om wel op 17" te blijven ook al staat 18" mooier. Anders lever je echt veel in op comfort. Kortom, zoeken geblazen in de tweedehandsmarkt waar je een dik aangekleed exemplaar (door alle acties) prima moet kunnen vinden.
Vanaf week 42 voor mij helaas geen BMW meer (bijtelling technisch niet interessant, zelfs geen demo). De nieuwe; Volvo V60 Hybrid Summun. Groot verschil, maar beste 'value for money'. Heel gek eigenlijk, want met mijn 27 jaar oud met vrouw en zonder kinderen, toch een stationcar.. Reden is simpel tov de 1-serie ga ik 45,- netto per maand meer betalen, tsja dan is de keuze eenvoudig..Zodra de Zweedse Os er is volgt uiteraard een review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.