Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Pro Line S (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Q7 3.0 TDI e-tron quattro Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 56.000 km |
KM-stand laatst | 88.000 km |
misschien wel de beste auto ooit
- 88.000 km
en toen kwam er nog een kleine. weer dat ge#$@%# met dat maxicosy bakje in de 5-serie. ook weer einde jaar, dus onrust en een km-stand op de 5 die richting de hoge kant gaat.
terug naar een eerder concept; het laadstation aan het huis heeft een jaar niets te doen gehad. Met de zaak verhuist naar minder dan 1km van huis, maar omdat ik auto wel nodig heb kwam het hybride idee toch weer terug. zoals in eerdere review ervaren is het concept heel fijn en past mij zeker, maar beviel de uitvoering ervan niet.
De audi Q7 vond ik bij introductie intens lelijk, maar met de komst van de SQ7 zag ik er ook af en toe rijden die wel goed smoelde. Dit kwam voornamelijk doordat dan de grille zwart was en daardoor minder aanwezig. dus in mijn hoofd bedacht hoe die eruit moest zien. Proefgereden bij de dealer, want heel nederland puilde uit van de ongeregistreerde Q7's. 15% bijtelling, over weliswaar een heel bedrag, maar toch redelijk voordelig als je het afzet tegen 25% bijtelling op een dikke A4 of gewone 5-serie.
Ik dacht wederom ik schrijf heel nederland aan, ik denk wel 10 dealers in totaal. Maar weer hetzelfde; mega verschil, of geen reactie at all. ongelooflijk dat er nu ownership zit bij die lui. het maakt geen reet uit wat ze verkopen, waardoor sommige auto's rustig kunnen blijven staan. Maar werkelijk 100-en Q7 E-trons die op kenteken zijn gezet eind 2016 en richting einde 2017 nog geen baasje hebben.
Toevallig weer in rotterdam tot zaken kunnen komen bij in dit geval de Renault dealer. BMW weg met pijn in het hart en terug in de audi.
wat een verschil. dit wordt wennen zeg ik tegen mijn vrouw. die aangeeft het een maand te geven voordat ik hem beu ben. Ik zit werkelijk als op een kratje in vergelijk met de fünfer in een auto die het formaat heeft van een bestelbus. Je hoort werkelijk niets, geen windgeruis, geen motorgeluid (ook niet als de diesel draait) en alle knopjes en vooral menu's zijn onlogisch en moeilijk te doorgronden. Dit gaat even duren.
De auto:
opgehaald zonder afleverbeurt, garantie of wat dan ook. via myaudi de gegevens opgevraagd om precies te opties te achterhalen en onderhoudshistorie etc. De auto was op dat moment 13 maanden oud, dus alle fabrieksgaranties golden nog. Beurten gehad, geen vreemde meldingen en een waslijst aan opties:
-edition sport, dus S-line van binnen. zwart leer, zwarte hemel met pano dak. check.
-alles electrisch, maar geen stoelgeheugen helaas.
-stuurwielverwarming, joepie
-navi plus, met vol scherm in de klokkenwinkel.
-electrisch uitklapbare trekhaak. briljant!
-luxe achterbank in 3 delen. dit betekent verstelbaar, dus naar voren en achteren te verschuiven voor nog meer kofferruimte.
-luchtvering, met als beste optie; de sport variant, dus cm-tje lager. redelijk uniek.
-lane assist, inparkeerhulp, apple carplay en bose surround.
Bomvol, elektro met een zwaardere accu, een 3liter diesel voor als je op vakantie gaat en een kofferbak van 650liter. op papier ideaal ondanks gebrek aan emotie. Hele mooie bijkomstigheid die door audi zelf is onderbelicht denk ik; de uitstoot is 49gm waardoor de wegenbelasting op deze zware dieselreus 100 euro per maand is.
met standaard 20" s-line wielen en bakken met chroom vind ik het een taart van een auto, dus direct langs de wrapper gereden en een set originele 22" performance wielen geregeld, wat toen niet mee viel. zie foto's, een heel ander verhaal. Mooie auto om te zien ineens, vinden ook de omgeving.
in de praktijk; heerlijke vakantiewagen. met 2 kinderen alle ruimte en een ongelooflijke limousine kwaliteiten. De rust aan boord en met name de bouwkwaliteit maken dat de maand verlengd werd naar wederom een jaar. Hij doet alles wat ie moet doen, en ongelooflijk goed. Door de luchtvering rijdt ie snaarstrak en neemt iedere bocht beter dan de X5 deed. In mijn ogen mag laatstgenoemde niet in de schaduw staan van deze auto, en als BMW-man is dit nogal een statement. De bouwkwaliteit blijkt ook als je de stereo opengooit, waar de B&O de vorige auto pijnigde zijn het in de Q7 alleen mijn trommelvliezen die op een gegeven moment zeggen dat het genoeg is. het geluid, en de auto, geven geen krimp. Fantastisch!
de carplay feature is heel fijn. nog niet gehad, en is zeker een aanrader. De telefoon laadt overigens draadloos op in de audi, ook fijn.
Beste is dat het concept hybride een stuk beter is uitgevoerd. Nog heel veel kofferbakruimte, een dikke motor naast de elektro, maar door de zwaardere accu kan ik 80% van mijn ritten elektrisch doen. In deze auto is dat heerlijk omdat ie zo'n rust aan boord geeft. Ik kan eens per 2 weken tanken en totale km's op 1 tank gaan over de 1000. gemiddeld verbruik overall, incl 1 rit naar frankrijk en 4 naar oostenrijk op en neer, is 7,5 op de 100Km wat echt knap is voor zo'n wagen.
enige echte nadeel: ik durf niet richting het einde van de bijtellingsperiode ivm restwaarde. De prijsdaling van Cayenne hybrides geeft weinig vertrouwen. Komt de diesel hetze van vandaag de dag bij en het feit dat ik erg vaak met een jerrycan AddBleu sta te kutten! heel erg irritant vind ik. ook moet ik voor het eerst in 4 jaar olie bijvullen?! bij BMW nooit meegemaakt.
Grootste punt is dat ik niet kan parkeren. iedere dag is het een helse opgaaf om ergens een plek te vinden waar die in past.
al met al is dit de beste auto die ik heb gehad. Hij klopt gewoon, alleen nul emotie voor een autoliefhebber. einde van 2018 is de jongste ook de 1 gepasseerd en hoeft de enorme bugaboo niet meer overal mee naartoe en kunnen beide mannen in een stoeltje op de achterbank. We kunnen weer gaan autorijden dus!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi Q7 3.0 TFSI Quattro Pro Line S 7p Pano Leder Nachtzicht Trekhaak
- 2015
- 147.383 km

Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Sport/pano/alcantara-hemel/B&O
- 2015
- 231.114 km

Audi Q7 3.0 TDI quattro Pro Line S 7p | NL Auto/Navi/Leder/7 Zitplaatsen/Luchtvering/Clima/Cruise/Elektr.Wegklapbare Trekhaak
- 2016
- 163.585 km