Alfa Romeo 145 1.4 Twin Spark 16V (1998)

autoreview

Alfa Romeo 145
Alfa Romeo 145Alfa Romeo 145Alfa Romeo 145Alfa Romeo 145Alfa Romeo 145Alfa Romeo 145Alfa Romeo 145Alfa Romeo 145Alfa Romeo 145 - interieurAlfa Romeo 145 - interieur

Signalement

Uitvoering145 1.4 Twin Spark 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ook de Benjamin onder de Alfa"s is een echte Alfa Romeo. Afgezien van de te sterke stuurbekrachtiging is het rijgedrag zoals je van een sportief bedoelde auto mag verwachten. Lage Pirelli"s zijn aan te bevelen, de auto leent zich er goed voor. De 1.4 Twin Spark is buitengewoon soepel, ondanks zijn beperkte inhoud, dankzij de variabele nokkenasverstelling. Bij ongeveer 4000 toeren lijkt het alsof er een turbo in werking treedt, zo hard sleurt de motor er dan aan tot ca. 7000 toeren. Het bijbehorende geluid is prachtig. In de praktijk gaat het overigens minder snel dan het lijkt, de motor maakt op snelheid gewoon relatief veel toeren, nodig om bij deze inhoud meer dan 100 pk te leveren. Maar in de stad gedraagt de motor zich heel dociel en pakt makkelijk op, vooral in zijn twee. In de praktijk is de 1.4 dus beslist voldoende, maar voor de liefhebbers is een 1.6 of 1.8 aan te bevelen. Technisch zijn alle Twin Sparks echt prachtige motoren. De eerste serie 145"s werden overigens met een boxermotor geleverd en hebben ook de type-aanduiding ’1.4 IE’; dit zijn dus wel degelijk totaal andere auto"s (lees: beduidend minder betrouwbaar). Schakelen doet deze Alfa uitstekend, de overbrengingen zijn goed afgestemd op de motor en zeer strak en direct te vinden. Het synchromesh is echter niet altijd op heel snelle sprints berekend, voluit gaan bij een stoplicht betekent dat je toch relaxed moet schakelen.
Wij gebruiken de auto echter als dagelijkse auto, dus ook voor de boodschappen en de ritjes met een kind achterin. Het interieur is verder redelijk saai en grijs, maar wel comfortabel, de stoelen zijn goed verstelbaar en geven goede steun. Het stuur ligt prettig in de hand en is eveneens zeer goed verstelbaar. De klokken laten zich goed aflezen en alle bedieningsorganen zitten op de juiste plaats. De carrosserie is goed overzichtelijk. Praktisch is de 145 ook. Kofferruimte is ruim en de achterbank is in delen neerklapbaar. Maar met een kind op de achterbank is de 146 een betere keuze, het is lastig om het kind uit de zitting te tillen. Het exterieur is inmiddels een bekende verschijning, toch zijn de details erg Italiaans verzorgd. Het lijnenspel zal niet iedereen bevallen, maar saai is de auto beslist niet. De auto lijkt door zijn uiterlijk kleiner dan hij is, een Golf III is bijvoorbeeld niet groter. Een setje lichtmetalen velgen doet de auto goed, veel meer is niet nodig om er een lekker ogend karretje van te maken.

PROBLEMEN

Een claxon die het soms wel en soms niet doet en de achterklep rammelt. Algeheel is het kwaliteitsgevoel van de Alfa 145 redelijk, maar zeker nog niet zo goed als de nieuwere typen van A.R.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.