
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

McLaren MP4-12C
3.8 Spider | Noselift | Meridian | Official McLaren Dealer |
€ 139.950201355.000 km
€ 139.950
€ 116.748excl. BTW
Bouwjaar | 2013 |
KM stand | 55.000 |
- Onderhoudshistorie
Lederen bekleding
Zitten als een vorst
Navigatiesysteem
Wijst de weg naar bestemming
Automatisch
Kenmerken
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Automatisch |
Carrosserie | Cabriolet (2 deuren) |
Kleur | Zwart (Metallic) |
Aantal zitplaatsen | 2 |
Datum eerste toelating | 30 april 2013 |
BTW aftrekbaar | ja |
Omschrijving
In het hart van Groot-Brittannië, verscholen tussen de glooiende heuvels van Woking, staat het McLaren Technology Centre. Een hightech tempel voor snelheid, innovatie en precisie. Hier begon in de jaren ’60 het verhaal van Bruce McLaren, een Nieuw-Zeelandse coureur met een ontembare drang om sneller te gaan dan wie dan ook. Hij richtte McLaren op in 1963, met als doel niet alleen de Formule 1 te domineren, maar ook om ooit een supercar voor de weg te bouwen. In 1993 kwam die droom voor het eerst uit met de legendarische McLaren F1. Maar pas in 2011 maakte het merk een definitieve intrede in de wereld van moderne straatlegale supercars met een geheel eigen model: de McLaren MP4-12C. Een jaar later volgde de ultieme belichaming van snelheid met vrijheid de MP4-12C Spider.
De modelnaam klinkt misschien als een robot uit een sciencefictionfilm, maar elk deel ervan draagt een betekenis:
MP4 verwijst naar McLaren Project 4, een aanduiding die teruggaat naar het team van Ron Dennis (Project 4 Racing) dat begin jaren ’80 fuseerde met het McLaren F1-team.
de 12 is een interne prestatie-index die de verhouding weergeeft tussen vermogen, gewicht, efficiëntie en rijdynamiek.
C staat voor Carbon, een verwijzing naar het ultralichte carbonfiber monocage chassis, deze technisch is als eerste ooit door McLaren geintroduceerd in de formule 1.
De MP4-12C Spiderkon relatief makkelijk voorzien worden van een cabriolet constructie.
Dankzij het carbon chassis kon McLaren het dak verwijderen zonder de structurele integriteit van de auto in gevaar te brengen.
Onder de kap lag een 3,8-liter twin-turbo V8-motor die 625 pk leverde. De auto accelereerde van 0 naar 100 km/u in slechts 3,1 seconden, met een topsnelheid van 329 km/u en dat alles terwijl het inklapbare hardtop-dak zich in slechts 17 seconden kon openen, zelfs rijdend tot 30 km/u. De tractie en balans van de auto waren fenomenaal, mede dankzij het ProActive Chassis Control-systeem, dat traditionele stabilisatorstangen overbodig maakte.
De productie van de MP4-12C Spider liep van 2012 tot 2014. In totaal zijn er ongeveer 3.083 exemplaren van de Spider gebouwd, wat het model relatief zeldzaam maakt in vergelijking met latere McLaren’s zoals de 570S of 720S.
De volledige optielijst:
Meridian Surround Sound System
Exterior Special Paint - Carbon Black
Retractable Hardtop - Body Colour
Door Mirror - Body Colour
Sports Exhaust
Stealth Pack
Front Splitter - Standard
Engine Covers - Standard
Side Intake - Body Colour
Wheel Arch - Standard
Diffuser - Dark Palladium
Badge Set - Rocket Red
Semi-Aniline and Perforated Lthr Interior
Sill Panel - Standard
Electric and Heated Memory Seats
Seat Back - Carbon Black
Carbon Fibre Interior Upgrade
S/Wheel Finish - Carbon Black Leather
Seat Outer - Carb Blk Semi-Aniline Lthr
Seat Inner - Harissa Red Perforated Lthr
Seat Stitch - Harissa Red
Contrast Stitch - Harissa Red
Piping - Red Leather
Door Insert - Harissa Red Perf Leather
Seat Bolster - Harissa Red Perf Leather
Facia Outer - Carb Blk Semi-Aniline Lthr
Facia Inner - Carb Blk Semi-Aniline Lthr
McLaren MP4-12C Spider
2013 Model Year
Europe
Vehicle Specification - Austria
Left Hand Drive
Branded Floor Mat Set
Ashtray
Owners Manual - German
System Language - German
Warning Triangle and First Aid Kit
Battery Charger - Lithium-ion
Parking Sensors (Front and Rear)
Volumetric Alarm
Nose Lift
Super-Lightweight Wheel - Stealth
Iron Brakes - Red Calipers
Tyre Pressure Monitoring System
Aanvullende opties en accessoires
Exterieur
- Parkeersensor voor en achter
- Speciale kleur
Interieur
- Carbonafwerking interieur
- Elektrisch verstelbare stoel(en) met geheugen
- Lederen interieur
- Voorstoelen verwarmd
Overige
- Audio premium
- Stoelen-pakket (Elektrisch verstelbare stoel(en) met geheugen, Voorstoelen verwarmd)
Meer informatie
Modelreeks: okt. 2012 - dec. 2015
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Wielbasis: 267 cm
Interieurkleur: Zwart
Aantal sleutels: 2 (2 handzenders)
Specificaties
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Automatisch |
Carrosserie | Cabriolet (2 deuren) |
Kleur | Zwart (Metallic) |
Aantal zitplaatsen | 2 |
Aandrijving | Achterwiel |
Transmissie | 7 versnellingen, Automatisch |
Aantal cilinders | 8 |
Cilinderinhoud | 3.799 cc |
Max. vermogen | 460 kW (627 pk) |
Max. koppel | 600 Nm |
Massa | 1.434 kg |
Inhoud brandstoftank | 72 l |
Topsnelheid | 333 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,3 s |
Actieradius | 615 km |
Brandstofverbruik bebouwde kom | 18,5 l/100km (1 op 5,4) |
Brandstofverbruik buitenweg | 7,8 l/100km (1 op 12,8) |
Brandstofverbruik gecombineerd | 11,8 l/100km (1 op 8,5) |
Energielabel | G |
Opties
Louwman Exclusive B.V.
Proostwetering 533543 AC Utrecht