
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Maserati Khamsin
4.9
€ 124.500197493.707 km
Handmatig
Benzine
Coupe
Kenmerken
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handmatig |
Carrosserie | Coupe (2 deuren) |
Kleur | Blauw (Metallic) |
Aantal zitplaatsen | 2 |
Datum eerste toelating | 8 augustus 1974 |
APK | 9 juni 2026 |
BTW aftrekbaar | nee |
Import auto | ja |
Omschrijving
Maserati Khamsin
Wie op zoek is naar de ultieme bevestiging dat de Maserati Khamsin een unieke auto is, heeft aan dit prachtexemplaar een ideale. De Italiaanse legende heeft namelijk een fraaie historie en wordt compleet geleverd met een DeLuxe editie van het originele Marc Sonnery boek, plus een heuse Concours trofee uit Turijn ter ere van het 100-jarig bestaan van Maserati. Voor de oplettende kenners en diehard fans: deze Khamsin met nummer 058 beschikt over allerlei originele details zoals het Europese Nardi stuurwiel, zónder bolle afdekking in het hart. Voorts betreft dit een origineel Italiaans geleverd exemplaar, en rijdt de Khamsin sinds 2014 in Nederland op naam van één en dezelfde eigenaar. Hij liet de klassieke drietand perfect onderhouden bij de specialisten van Italauto en wist als geen ander zijn beeldschone bezit op waarde te schatten. Nu is de vraag: bent u een waardig opvolger?
Historie
De Maserati Khamsin is één van de best bewaarde geheimen uit la bella Italia. Niet omdat het model nooit in de spotlights is gezet, maar vanwege het feit dat het door velen een zwaar onderschatte auto is. De Khamsin is ontstaan in het tijdperk dat Maserati door Citroën was overgenomen. Op dat moment introduceerden de Franse engineers de ene na de andere technisch baanbrekende feature; één keer raden welke auto hier maximaal van profiteerde… De Khamsin zit bomvol met revolutionaire technologieën, waaronder legio hydraulische systemen voor onder andere de klapkoplampen, stuurinrichting, koppeling, remmen en comfortstoelen waar uw relaxfauteuils thuis nog jaloers op zullen zijn. De eerste aflevering vond dus plaats in het thuisland van Maserati, maar aansluitend is de Khamsin naar Duitsland verhuisd, om vervolgens in 2014 naar Nederland te komen. Sindsdien is de sport-GT niet meer van eigenaar gewisseld. Wie gaat daar verandering in brengen?
Exterieur
De bemoeienissen van Citroën bij de ontwikkeling van de Maserati Khamsin zijn dus heel duidelijk te merken. Echter, aan het design durfden de Fransen hun vingers niet te branden. Geheel terecht natuurlijk, want een échte Maserati hoort door échte Italiaanse meesters te worden ontworpen. En zo geschiedde: niemand minder dan designlegende Marcello Gandini is verantwoordelijk voor het karakteristiek scherpe lijnenspel van de sportcoupé. Uit naam van Bertone schetste hij een kunstzinnig – en vooral ook waanzinnig koetswerk, passend in het rijtje van de Lamborghini Miura, Countach, Lancia Stratos en Alfa Romeo Montreal; stuk voor stuk iconen die van Gandini’s hand komen. In het getoonde donkerblauw laat de Khamsin zich van zijn meest chique kant zien. Zo hoekig en toch zo sierlijk en elegant; only in Italy… Geen betere plek dus om een trofee in ontvangst te nemen; Concours d’Elegance editie 2014 in Turijn bleek de perfecte gelegenheid om 100 jaar Maserati te vieren. En de schoonheid van deze Khamsin te eren…
Interieur
Mooi vanbuiten, mooi vanbinnen: de hydraulisch verstelbare zetels zijn bekleed met schitterend beige leder, net als de deurpanelen en midden-/tunnelconsole. Ook het grootste deel van het dashboard kleurt beige, terwijl de bovenkant dezelfde zwarte finish heeft als het originele 3-dubbelspaaks Nardi stuurwiel. Let ook op de kaarsrechte lay-out van het instrumentenpaneel, alsmede de ultra brede middentunnel. Dit is een no-nonsense cockpit die overloopt van tijdloos cachet. Wat een klasse, wat een charisma. Wat een ongekend stijlicoon! En hij zit nog opvallend comfortabel ook, terwijl de handling hartstikke sportief is…
Techniek
Geen wonder dat de huidige eigenaar een aantal fantastische ritten heeft beleefd met de Maserati Khamsin in onder andere Italië en Zwitserland! Het is een geweldige grand tourer die zich heel nauwkeurig en haarscherp door bochten laat loodsen. En dan is er natuurlijk nog die parel van een aandrijflijn, met voorin een 4,9 liter V8 die zóver naar achteren is gepositioneerd dat de Khamsin de ideale 50/50 gewichtsverdeling kreeg. Bovendien is de 8-cilinder uitgerust met 4 dubbele Weber carburateurs, en is in dit geval de 330 pk (!) sterke powerunit gekoppeld aan een manuele 5-bak voor maximale beleving. Dit maakt de Maserati klassieker te mooi om weg te zetten, terwijl het ontwerp rijp is om huiskamers mee te decoreren. Ach, waarom zou het één het ander moeten uitsluiten?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
Meer informatie
Modeljaar: 2025
Laadvermogen: 490 kg
Interieurkleur: Beige
Emissieklasse: Euro 0
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Aantal sleutels: 2
Fabrikant: Autobedrijf Wim Prins Galvaniweg 1 8071SC NUNSPEET, NL 0341257014 http://www.wimprins.nl verkoop@wimprins.nl
Specificaties
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handmatig |
Carrosserie | Coupe (2 deuren) |
Kleur | Blauw (Metallic) |
Aantal zitplaatsen | 2 |
Transmissie | Handmatig |
Aantal cilinders | 8 |
Cilinderinhoud | 4.855 cc |
Max. vermogen | 202 kW (275 pk) |
Massa | 1.530 kg |
Max. toelaatbare massa | 2.020 kg |
Autobedrijf Wim Prins
Galvaniweg 18071 SC Nunspeet