We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ford Mustang Convertible – een icoon met V8-karakter
Ford USA Mustang Convertible
Kenteken: RM-00-31
Merk: Ford USA
Model: Mustang
Tellerstand: 50863 Mijl
Carrosserievorm: Overig
Aantal deuren: 2
Brandstofsoort: Benzine
Bouwjaar: 1965
Kleur: zwart
Kleurnaam: Raven Black
Bekleding: Leder
Kleur interieur: zwart
Interieurnaam: Black Crinkle
Motorinhoud: 4733 cc
Aantal cilinders: 8
Vermogen: 166 kW / 226pk
Ledig gewicht: 1336 kg
Aantal zitplaatsen: 4
BTW/Marge: Marge, de BTW is niet aftrekbaar
Aantal sleutels: 1
Motorrijtuigenbelasting: Vrijgesteld
Ford Mustang Convertible – een icoon met V8-karakter
De eerste associaties bij een klassieke Mustang zijn vaak filmisch: een zomeravond, het dak open, de zon laag boven de kust en het kenmerkende geluid van een gorgelende V8. Geen elektrische interpretatie of moderne crossover, maar een échte Mustang – zoals het ooit bedoeld was. 1965 was een jaar van iconen. The Beatles stonden onafgebroken in de hitlijsten, Elvis Presley vulde zalen over de hele wereld en Steve McQueen groeide uit tot hét gezicht van cool. In diezelfde periode maakte de Ford Mustang furore als dé auto van de nieuwe generatie. Niet voor niets reden sterren in Hollywood ermee rond – van actrices met cabrio’s langs de kust tot McQueen zelf, die de Mustang later onsterfelijk zou maken in Bullitt. De Mustang stond symbool voor vrijheid en stijl, precies dat wat deze cabriolet vandaag nog steeds uitstraalt.
Dit specifieke exemplaar werd in 1965 gebouwd in Dearborn, Michigan en nieuw geleverd in Atlanta (district code 21). Later vond de auto zijn weg naar Zweden, om uiteindelijk recent naar Nederland te worden geïmporteerd. Af fabriek uitgevoerd in de kleur Raven Black met een interieur in Black Crinkle Vinyl bucket seats. In combinatie met het witte cabriodak is het een klassieke en smaakvolle verschijning.
Onder de motorkap ligt de 289 CID V8 met 2-barrel carburateur, goed voor 200 pk. Een motor die zijn reputatie eer aandoet: hij start direct, loopt mooi stationair en nodigt uit om te rijden. Stuurbekrachtiging maakt manoeuvreren eenvoudig en prettig, ook op smalle of kronkelende wegen. Daarnaast is de auto – voor zover te herleiden – vanuit de fabriek voorzien van airconditioning. Om dit systeem weer operationeel te maken, zal het wel gemodificeerd moeten worden naar moderne vultechniek.
Qua presentatie is de auto in nette staat. Het lakwerk oogt verzorgd, het dak sluit goed aan en laat zich soepel openen en sluiten. Het interieur ademt klassieke sfeer, compleet met retro-details als het originele cassette-deck. De stoelen zitten comfortabel en, niet onbelangrijk, de cabriolet biedt royaal plaats aan vier personen. Dit is een klassieker die je met anderen kunt delen.
Gezien zijn leeftijd van bijna zestig jaar zijn er ook enkele gebruikssporen. Denk aan kleine beginnende roestplekjes aan de onderzijde van de portieren bijvoorbeeld, de instaplijstjes en wat kleine bijgewerkte details (overigens niet direct in het zicht). Het zijn geen zaken die het rijplezier in de weg staan, al zou je het cosmetisch verder kunnen verfijnen als je dat wenst.
Al met al is deze Mustang een rijdersklassieker in de ware zin van het woord: technisch in orde, visueel sterk en tourklaar. Een cabriolet die klaarstaat om in de zomer de show te stelen – zowel onderweg als stilstaand. Het is een auto die niet in een garage weggestopt wil worden, maar juist hoort te rijden: langs de kust, door de polder of op een zonnige tourtocht met vrienden. Het geluid van de V8, de ruimte voor vier en de open rijbeleving maken er telkens weer een bijzondere ervaring van. Precies zoals een echte Mustang bedoeld is.
Meer weten?
Neem gerust contact met ons op en vraag naar Coen of Paul