
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Alfa Romeo GT Junior
1300 | Brievenbus | 2000 engine
Prijs op aanvraag
1968106.791 kmPrijs op aanvraag
Bouwjaar | 1968 |
KM stand | 106.791 |
Handmatig
Benzine
Coupe
Kenmerken
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handmatig |
Carrosserie | Coupe (2 deuren) |
Kleur | Groen |
Datum eerste toelating | 1 januari 1968 |
BTW aftrekbaar | nee |
Import auto | ja |
Omschrijving
Alfa Romeo GT 1300 Junior Verde Pino
Italiaans charisma met een fijne vleug Nederlandse precisie: aan deze prachtige Alfa Romeo GT 1300 Junior uit Roma, mét 2,0 liter motor is het afgelopen decennium door een Hollandse liefhebber voor een kleine 20.000 euro gespendeerd. Dit alles om hem in de technische topconditie te krijgen waarin hij nu verkeert. Dan moet uw voorganger wel héél verkikkerd zijn geweest op zijn groene Alfa GT? Reken maar! In 2014 maakte hij na een lange zoektocht zijn ultieme Pino Verde Bertone Junior droom waar, compleet met Documenti di Proprieta om de complete historie van deze unieke Alfa Romeo uit 1968 erop na te kunnen slaan. En wát voor historie…!
Historie
Op 25 januari tikt de heer Chimenti 1.595.000 lire af om de wereld kennis te laten maken met zijn gloednieuwe aanwinst: een Alfa Romeo GT 1300 Junior. Hij blijft trouw aan geboortestad Rome en stuurt op 28-jarige leeftijd (signore Chimenti kwam op 7 augustus 1939 ter wereld) de Italiaanse coupé voor het eerst naar buiten. Het zou de warmste winter ooit worden… Meerdere keren werd het Bertone kunstwerk overgedragen aan een nieuwe eigenaar, maar de Italiaanse hoofdstad verlaten? Dat nooit. Recentere geschiedenis toont aan dat een goede vriend van de toenmalige eigenaar, de heer Cimarelli, de Alfa GT Junior op 4 januari 2013 op zijn naam liet zetten, om er vervolgens legio gave races mee te rijden. Behalve dat de man, genaamd Ferdinando, een prachtige Alfa Romeo garage in Pergola bezit, is hij namelijk fanatiek Alfa coureur. Zijn 156 gebruikte hij voor Italiaanse bergraces, terwijl de Bertone speciaal werd ingezet om het circuit te verkennen. Logischerwijs was hij ook degene die Junior uiteindelijk met een volwassener 2,0 liter blok uitrustte. Op 24 november 2024 kwam er een (voorlopig?) einde aan het Italiaanse avontuur nadat een Nederlandse liefhebber pur sang op de Verde Pino Alfa stuitte. Hij kocht de auto rechtstreeks van Ferdinando, werd de laatste eigenaar tot nu toe, en realiseerde zijn ultieme GT-racedroom. Want inderdaad, ook uw voorganger is uit het juiste racehout gesneden en gebruikte de Alfa waarvoor hij bedoeld is: rijden. Zijn deelname aan Zwitserse bergraces in Arosa maakte dat trouw onderhoud bij Foitek Maserati in Altendorf een logische stap was. Een Zwitserse FIA wagenpas is bijgevoegd om de racegeschiedenis achter onze Alfa GT Junior compleet te maken. Facturen tonen aan dat er in deze periode voor bijna 20.000 euro is uitgegeven aan mechanische finesses. Onder andere de motor, het stuurhuis, de brandstofpomp en radiator werden compleet vernieuwd, dan wel vakkundig gereviseerd.
Exterieur
De vraag waarom de laatste eigenaar al die jaren heeft gewacht tot het moment dat er een Alfa GT Bertone in Verde Pino uitrusting op de markt kwam laat zich eenvoudig uitleggen. Bekijk, beschouw en bewonder de legendarische coupé vanaf uw scherm; de beelden spreken voor zich… Deze 1300 Junior onderscheidt zich van andere versies aan de hand van de iconische “brievenbus” opening tussen de motorkap en voorbumper. Dankzij de enkele ronde koplampen per zijde staat het model dichterbij het origineel dan de latere 2000 series. Tegelijkertijd profiteert ons exemplaar wél van de krachtigere techniek van laatstgenoemde. Best of both worlds? Dat is zeker ook van toepassing als u naar de beeldschone looks kijkt. Het officiële, bijgeleverde rapport toont aan in wat voor staat de Alfa klassieker in eerste instantie de weg werd opgestuurd. Zijn raceverleden heeft er echter toe geleid dat onze GT 1300 Junior 2.0 het schoolvoorbeeld is van “less is more”. En met “less” doelen we uiteraard op het gemis van de chromen bumpers voor + achter. Door deze achterwege te laten krijgt de coupé heel veel “more” attitude. Ook het gaas in de grille is een karakteristieke GTA-feature. De vuurrode carterbescherming onder het front legt ondertussen de ware Alfa ziel bloot. Als er één auto is waar we niets, maar dan ook echt helemaal niets aan zouden willen veranderen…
Interieur
Een houten stuurwiel, Nero lederen kuipjes en een reeks analoge klokken; meer heeft u niet nodig om nostalgische Alfa gevoelens te laten opborrelen. Het OMP-stuur bevat 3 aluminium spaken en het dashboard heeft diverse details die direct verwijzen naar de klassieke race-invloeden van onze 2-deurs Junior. Let daarbij onder andere op de brandblusser aan de passagierszijde en de elektronische hulpmiddelen direct naast de instrumenten. Dit is duidelijk een stijlicoon dat niet enkel voor de mooiigheid is gebruikt!
Techniek & performance
Een 1300 met 2,0 liter inhoud, werkt dat nog een beetje? Vergeet “beetje” maar; dankzij de upgrade naar 1.962 cc en 132 pk vermogen op de achterwielen gaat onze GT Junior er als een GTV vandoor. Misschien nog wel beter dan dat. Wat de Alfa ook echt “Veloce” maakt zijn namelijk de motorrevisie, alsmede het stuurhuis, de brandstofpomp en radiator die zijn vernieuwd. Beleef Twin Cam-power op zijn best bij Prins!
Met vriendelijke groet,
team Prins.
Meer informatie
Modelreeks: jul. 1973 - jul. 1975
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Interieurkleur: Bruin
Emissieklasse: Euro 0
Aantal eigenaren: 8
Aantal sleutels: 2
Specificaties
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handmatig |
Carrosserie | Coupe (2 deuren) |
Kleur | Groen |
Aandrijving | Achterwiel |
Transmissie | Handmatig |
Aantal cilinders | 4 |
Cilinderinhoud | 1.290 cc |
Max. vermogen | 76 kW (104 pk) |
Massa | 970 kg |
Autobedrijf Wim Prins
Galvaniweg 18071 SC Nunspeet