VriMiBolide: Lotus Omega

Lotus Omega
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Lotus Omega!

Zo'n Omega 3000 is met z'n 204 pk'tjes een beetje een stakker, moeten ze eind jaren tachtig bij Lotus hebben gedacht. De Engelsen gingen in Norfolk aan de slag en toverden deze sportieveling om tot een ware asfaltbeul. De tot Lotus Carlton – bij ons gewoon Omega – omgedoopte Opel zette niet minder dan 382 pk en 568 Nm op de weg. Die power was afkomstig uit een van 3,0 tot 3,6-liter opgeboorde 24-kleps zes-in-lijn met dubbele Garrett-turbo's en bezorgde de super-Omega een topsnelheid van 285 km/h, 0-100 werd afgeraffeld in zo'n 5,5 seconden, 0-160 km/h in 11,1 seconden. De handel werd tot stilstand gebracht dankzij geventileerde AP-raceremmen.

Poken ging met een zesbak uit de Corvette ZR1, die de krachten via een limited slip differentieel – afkomstig van een Holden Commodore V8 - naar de achterwielen leidde. Jarenlang was de Lotus Omega de snelste sedan ter wereld. De productie van de auto liep van 1990 tot eind 1992, in die periode werden er 630 Omega's en 320 Carltons gebouwd, minder dan aanvankelijk de bedoeling was.

In de video zie je Tiff Needell tekeer gaan in een Lotus Omega.

Video

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.