VriMiBolide: Lamborghini Miura

Lamborghini Miura
Lamborghini MiuraLamborghini MiuraLamborghini MiuraLamborghini MiuraLamborghini MiuraLamborghini MiuraLamborghini MiuraLamborghini Miura ConceptLamborghini Miura ConceptLamborghini Miura Concept
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Lamborghini Miura!

Toen Ferruccio Lamborghini begon met het bouwen van auto's had de beste man een voorkeur voor snelle, maar relatief milde luxe toerwagens. Volgens de Italiaan was dat waar Ferrari tekortschoot, die bouwde vooral circuitauto's die geschikt waren gemaakt voor de openbare weg. Toen drie van z'n ontwerpers het plan voor een supercar met middenmotor opperden stond de topman dan ook niet direct te springen. In hun vrije tijd ontwikkelden ze toch het concept voor de P400, wat staat voor Posteriore 4 Litri, een verwijzing naar de V12 die achter de inzittenden werd geplaatst. Pas toen de auto al in vergevorderd stadium verkeerde, lichtten ze Lamborghini zelf in. Die besloot alsnog het groene licht te geven, aangezien de P400 een leuk marketinginstrument zou kunnen zijn.

En dat bleek een goede beslissing, want toen de concept-auto in 1966 op Genève getoond werd waren de reacties overweldigend positief. Saillant detail: de door Bertone getekende koets was pas een paar dagen voor de show klaar. Niemand wist of de motor überhaupt in de koets zou passen, dus de showauto had geen aandrijflijn. Journalisten die graag wilde zien wat er onder de kap lag kwamen van een koude kermis thuis: die bleef gesloten.
Productie
In 1967 kwam de Miura op de markt, de eerste versie wordt achteraf P400 genoemd. In het midden van de auto lag een 3,9-liter V12 afkomstig uit de 400GT. Goed voor 350 pk en dat maakte de Miura tot de snelste productieauto op dat moment. Twee jaar later werd de Miura S getoond, die luxer was uitgevoerd en ook nog eens 20 pk meer had. De laatste versie van de Miura was de SV, die nog eens 15 pk extra had. Daarmee kon het topmodel in ongeveer 6,5 seconden naar de 100 sprinten en een topsnelheid van ongeveer 300 km/h halen. Daarnaast werden er enkele zeer exclusieve uitvoeringen gebouwd, zoals de Jota en zelfs een Roadster. Toen de productie in 1972 ten einde kwam waren er in totaal 764 Miura's gebouwd.
In 2006 presenteerde Lamborghini nog een concept voor een moderne interpretatie van de Miura. De Concept werd getekend door Walter de'Silva, maar lijkt ook sterk op z'n illustere voorganger. Onderhuids was de concept trouwens gewoon een Murciélago. Fans werden door topman Stefan Winkelmann trouwens direct op hun plek gezet, de auto zou nooit in productie gaan. Fans kunnen het model bewonderen in het Lamborghini-museum in Sant'Agata Bolognese in Italië.
Professioneel autoliefhebber Jay Leno over de Miura:
Video

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.