Nissan Terra SUV Concept klaar voor Parijs
Wie bij een SUV automatisch aan hogere uitstoot denkt, heeft het in het geval van de Terra helemaal mis. De aandrijflijn omvat drie elektromotoren, die hun krachten op alle vier de wielen loslaten. Bovendien heeft de concept-car de beschikking over een door Nissan ontwikkelde brandstofcel.
Nissan richt zich met grote wielen en banden, de hoge taillelijn, dikke raamstijlen en smalle zijruiten naar eigen zeggen speciaal op de wensen van Noord-Europese jongeren. Verder straalt de Terra volgens het Japanse merk door de scherpe hoeken, de korte overhangen, moderne koplampen en een bodemplaat in een contrasterende kleur 'modern toughness' uit.
Tablet
De bestuurder heeft een bijzonder instrumentenpaneel voor zich. Het is een tabletcomputer die tegelijkertijd dient als intelligente sleutel. Bij het betreden van de auto plugt de bestuurder de tablet in het docking station, waarna de computer de snelheid en andere belangrijke informatie over de auto weergeeft. De bestuurder kan er echter ook gemakkelijk mee communiceren en navigeren. Buiten de auto heeft de tablet alle functies die je ervan mag verwachten, maar hij staat ook permanent in verbinding met de auto. Het idee hierachter is naadloze informatie en communicatie op de weg en waar dan ook.
Ook al zo bijzonder is de diagonale zitopstelling van de Terra. Passagiers zitten achter elkaars schouders in plaats van recht achter elkaar. In het interieur keert een zeskantig motief veelvuldig terug. De Terra heeft een vlakke laadvloer, ideaal voor het vervoer van grotere spullen.
Nissan noemt de Terra nadrukkelijk een studiemodel, maar voegt daaraan toe dat 'de auto het bewijs is van het feit dat Nissan klaar is om brandstofcellen op grote schaal te produceren zodra waterstof breed beschikbaar is'.