In het wild: Austin Metro (1983)

Minuscule Brit met lange levensloop

Austin Metro In het Wild
Vandaag speelt een wel heel compacte Brit de hoofdrol in deze rubriek. Dankzij AutoWeek-lezer Bas ter Steege hebben we een Austin Metro te pakken!

Wat is het? Een Austin Metro uit 1983. Dit exemplaar is niet zomaar een Metro - welnee - het betreft 1000 L Super. Wie extra in de buidel durfde te tasten voor deze Engelsman op zakformaat - hij kostte destijds net geen 15.000 gulden - kreeg een L Super met striping, speciale - maar hier ontbrekende - wieldoppen, een glazen klapdak en een reflecterende plaat achterop. De reguliere L - de non-Super - beschikte ten opzichte van de kaalste uitvoeringen al over extra's als een vierspaaks stuurwiel, een bekleed handschoenenvakje, achteruitrijlampen, een achterruit met wisser én sproeier en in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Onder de kap een bescheiden 1.0-liter viercilindertje die zo'n 45 pk leverde. Een topsnelheid van 138 km/h moest daarmee haalbaar zijn.

Wie écht tot het einde wilde gaan, kon een weelderige Vanden Plas-versie bestellen en wie graag scheurend rondging, kon voor een MG Metro Turbo met geblazen 1.300 cc grote vierpitter zwichten.

De Metro heeft overigens een lang leven gehad. Zo'n 18 jaar is de kleine Brit onder diverse namen in productie geweest. Hij verscheen in de basis in 1980 op de markt en werd tussen 1990 en 1995 nog als Rover Metro - met een gewijzigd uiterlijk - verkocht. Vanaf 1995 werd de oer-Metro omgedoopt tot Rover 100 en mocht er toen nog tot 1997 tegenaan.

Hoe bijzonder is-ie? Behoorlijk! Er schijnen nog 31 Austin Metro's in ons land rond te karren.

Hoe staat-ie erbij? Niet helemaal fris meer, maar hij bestaat nog. Wij zijn allang tevreden.

Wat is-ie waard? We vinden een aardig exemplaar met zo'n 50.000 km op de klok. Die mag mee voor 1.575 euro. Het lijkt ons een gevalletje 'wat de gek ervoor geeft'.

Waardering: Gewoon blijven gebruiken, die Metro. Wij zien hem graag nog een keer langsrijden.

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.