Daihatsu Sirion weer helemaal fris

Daihatsu Boon/Sirion
Daihatsu Boon/SirionDaihatsu Boon/SirionDaihatsu Boon/SirionDaihatsu Boon/SirionDaihatsu Boon/SirionDaihatsu Boon/SirionDaihatsu Boon/SirionToyota PassoToyota PassoToyota Passo
Daihatsu is niet meer actief op de Europese markt, maar tot 2012 kon je hier nog de tweede generatie van de Sirion bestellen. De derde generatie is in Japan al sinds 2010 verkrijgbaar; het is dan ook dit model dat nu opgefrist wordt.

De auto die bij ons Sirion 2 werd genoemd, was in Japan de eerste generatie van de Daihatsu Boon. Onze eerste Sirion werd in Japan namelijk onder de naam Storia verkocht; van Sirion was er daar helemaal geen sprake.

De auto die vandaag gefacelift is, betreft eigenlijk onze derde generatie Sirion, maar is dus de tweede generatie Boon. Overigens, de Sirion wordt in Indonesië sinds 2011 weer als een gerebadgede Perodua Myvi in een net iets andere jas verkocht. Snappen we het nog?

De opgefriste Boon/Sirion is vandaag zij aan zij gepresenteerd met de Toyota Passo en de Perodua Myvi. Naast wat andere badges zijn er onderling weinig tot geen verschillen tussen de broertjes te vinden.

De vernieuwde versies maken gebruik van brandstofbesparende techniek die we eerder op de e:S konden vinden. Al met al verbruikt de zuinigste uitvoering 3,6 l/100 km, al zul je het dan met een 1,0-literblok met 68 pk moeten doen. Deze motor is ook in combinatie met vierwielaandrijving te krijgen. De sterkere (94 pk) 1,3-liter viercilinder is alleen met voorwielaandrijving leverbaar. Deze drinkt met 5,3 l/100 km net iets meer. In Europa zullen we de nieuwe Japanners helaas niet mogen verwelkomen.

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.