In het wild: Wartburg 1.3
Omgevallen Oost-Duitser
Wartburgs en Trabantjes waren typische staaltjes van Oost-Duitse niet-zo-gründlichkeit, vandaar dat ze snel na de val van de Muur verdwenen. En dus zijn we blij dat we dankzij AutoWeek-lezer Auke Hogeterp nu een fantastische 1.3 te pakken hebben!
Wat is het? Veelal staat 1.3 puur voor de inhoud van de krachtbron, maar in het geval van de Wartburg 1.3 staat het voor zowel de modelnaam als de inhoud van de cilinderpotjes. Wartburg kennen we als het DDR-merk dat tussen 1956 en 1991 diverse modellen uitbracht: van de fraaie 311/312 tot de bekendere 353 en diens opvolger de 1.3. De 353 maakte eind jaren 80 plaats voor deze 'moderne' sedan. De auto werd vernoemd naar het voor de Volkswagen Polo ontwikkelde motorblokje. De basis van de 1.3 was overigens nagenoeg identiek aan die van zijn voorganger. Helaas voor de Oost-Duitsers ging de komst van de nieuwe Wartburg samen met een enorme prijsverhoging.
Na het vallen van de Muur stortte de al teruggelopen vraag naar Wartburg volledig in. Net toen de 1.3 klaar was om geëxporteerd te worden, was de boel niet meer te redden. In 1991 werd de laatste 1.3 in elkaar geschroefd. Er zijn er in totaal 152.775 van geproduceerd. De 353 was met 1.224.662 exemplaren stukken populairder.
Hoe bijzonder is-ie? We zien ze echt nooit meer en dat maakt dit sympathieke bakje Oost-Europese knutselkunst alleen maar fraaier.
Waardering: Heerlijk natuurlijk. Het ultieme curiosum in fraaie staat. Bewaar maar, het liefst tot het einde der tijden.