AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

'Financieel wankel Fisker op zoek naar partners'

Fisker Atlantic

Fisker heeft z'n financiële huishouding nog altijd niet lekker op orde, ondanks een recente injectie van 100 miljoen dollar. De Amerikaanse fabrikant zou daarom schoorvoetend op zoek zijn naar partners en daarnaast voorbereidingen treffen voor een beursgang.

Fisker heeft onlangs 100 miljoen dollar binnengehaald bij privé-investeerders, waarmee het totaal op 1,2 miljard dollar privégeld komt sinds de start van de autobouwer in 2007. De meest recente geldinjectie is echter nog niet voldoende om op schema te blijven bij de ontwikkeling van de Atlantic, het nieuwe model dat onder de Karma komt. Daarvoor is 150 miljoen dollar nodig. In december komt Fisker met een verklaring over het hoe en wat rondom de productie van de Atlantic.

De 100 miljoen dollar gaat naar de ontwikkeling van de aandrijflijn van de Atlantic, die een BMW viercilinder als range extender gebruikt naast de elektrische aandrijving. Ook wil Fisker met dit geld z'n activiteiten in China en het Midden-Oosten uitbreiden.

De fabrikant van luxe plug-in-hybrides had oorspronkelijk nog 529 miljoen dollar tegoed van hun overheidslening maar daar kan Fisker (voorlopig?) naar fluiten omdat het merk te weinig zou doen om nieuwe investeerders te vinden en de Karma te laat in de showrooms stond. Dit geld wilde Fisker aanwenden om de fabriek in Wilmington (Delaware) klaar te stomen voor de bouw van de Atlantic. Het is nu onduidelijk of de productie inderdaad gaat plaatsvinden in de ex-GM-fabriek. In december horen we daar dus meer over.

De wankele financiële huishouding zou voor Fisker aanleiding zijn om een 'strategische partner' te zoeken. "Ik denk dat onze technologieën waardevol zijn voor veel toekomstige partners", zei CEO Tony Posawatz. Concurrent Tesla heeft overeenkomsten met Daimler en Toyota, die gebruik maken van hun aandrijflijnen. Fisker wil bovendien graag de beurs op. "We zijn bezig met de voorbereidingen as we speak", aldus Posawatz.

Lezersreacties (25)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tis al moeilijk om een nieuw merk van de grond te krijgen, en dan ook nog op basis van nieuwe techniek. Komt de recessie er nog bij. Je hoort concurrent Elon Musk alleen maar toeteren dat het lekker gaat bij Tesla, maar reken er maar op dat daar ook de nodige hoofdbrekens plaatsvinden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
ik zou het erg jammer vinden als dit merk van de markt verdwijnt. fisker maakt best mooie autos en het is zonde dezrme zomaar te laten verdwijnen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wens Fisker een positief Karma, zou jammer zijn als ze verdwijnen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik hoop dat ze het redden, mooi en gedurfd merk voor out-of-the-boxes.

Zal de Karma police op ze af sturen.
PH039
PH039
  • 0
Ik heb vorige week voor de eerste keer een Karma zien rijden (ik kan nu gelukkig sterven ;-)). Fantastische wagen voor de 21e eeuw. Hopelijk krijgt Fisker zijn zaken op orde. En hoe fantastisch de Tesla's ook zijn: ik heb het moeilijk met de arrogantie van het management.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Met enige verbazing heb ik de ontwikkelingen bij Fisker (en Tesla) proberen te volgen. Zo'n kleine autofabriek die nieuwe techniek ontwikkelt terwijl grote fabrieken (je kent de namen) toekijken! Ik hoop dat het goed voor ze afloopt, maar als ik kijk naar deze bedragen dan zou het (helaas) wel eens mis kunnen gaan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Werd gisteren op de A2 nog flitsend gepasseerd door een Fisker Karma.
Wat een waanzinnige auto.
Fisker maakt de zelfde fout als VM: met te veel modellen willen stunten.
Richt je nu toch eerst eens volledig op die Karma. Die is al bijzonder genoeg.
Hopelijk krijgt GM niet, net als bij VM, weer de schuld van het falen op
financieel vlak. Fisker produceert uiteindelijk in een voormalige Pontiac fabriek....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Simpelweg een winstgevende auto bouwen, is al moeilijk genoeg. Dat lukt zelfs gevestigde automerken niet altijd.
Anoniem
Anoniem
  • 0
1,2 mld privegeld lijkt mij voorlopig voldoende om te investeren, de Karma een succes te laten worden en te ontwikkelen. Het is geen groot merk. Laat ze verstandige partners zoeken die vooruit willen of aan dezelfde techniek willen werken. Maar ja...iets met de beste stuurlui...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Laat Henrik maar ontwerpjes maken, auto's bouwen is een ander vak.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Fisker moet maar de beurs op. Alleen hopen dat de beursgang genoeg geld oplevert, en genoeg aandelen worden verhandeld. Dat zal niet gemakkelijk zijn, kijk maar hoe het Face Book is vergaan met de beursgang. Of Chinese investeerderws vinden, maar dat lijkt mij strategisch niet zo'n goede zet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tis wat ook vaker is opgemerkt, Tesla en Fisker zijn baanbrekende companies. De big brands kunnen een beetje toekijken hoe ontwikkelingen zich afspelen... En als het misgaat, kunnen ze toeslaan: technologie en hardware voor weinig op de kop tikken. Ze hebben wel de lange termijn mee, want olie wordt echt niet goedkoper.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Absoluut een waanzinnig mooi ding, en net als Tesla baanbrekend qua technologie... maar ontzettend moeilijk om daar als kleine fabrikant winst op te maken, zeker nu de technologie nog in de kinderschoenen staat, enorm duur is en de actieradius te wensen overlaat. Zeker, de Tesla heeft een flinke actieradius maar die auto is totaal niet praktisch. Meer de elektrische tegenhanger van de Lotus Elise. Tesla is ook nog niet eens winstgevend... eigenlijk kunnen alleen de grote merken zoiets bekostigen, aangezien het betaald wordt van de winst op normale personenwagens...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik blijf het schrijven: Kansloos project en een bodemloze put!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@X350 V8: het bedrijf is te klein, er is te weinig geld, er worden (te weinig) auto's geproduceerd voor een te kleine verwende doelgroep die slechts een groen statement willen maken of aan de groene hype willen meedoen. Mijn logische verstand zegt: Kansloos project en een bodemloze put!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Koos P, precies jouw mening en niet ontdaan van je beperkende overtuigingen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@X350 V8: Hoezo beperkende overtuigingen? Is Fisker dan voldoende groot? Is er genoeg geld? Worden er genoeg auto's geproduceerd voor een doelgroep die groot genoeg is?
Tuurlijk is Fisker een sympathiek initiatief, maar jammer genoeg niet realistisch genoeg.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zag er laatst een rijden, zo een mooie auto Hoop voor ze dat ze geld vinden.
Over het algemeen ben ik niet echt voor elektrische wagens maar voor de fisker maak ik wel een uitzondering.
frankelfert
frankelfert
  • 0
Zonde... De mooiste auto die ik in jaren heb gezien (staat er regelmatig één voor de deur bij mijn werk).... Alle BMW's, Audi's en Mercedessen verbleken naast deze auto..
Anoniem
Anoniem
  • 0
Grote merken kunnen nu eenmaal makkelijker een financiele sof op sleeptouw nemen, zo heeft VW de Bugatti en had MB de Maybach en GM had Saab.
Wat heeft Toyota niet op de Prius moeten bijleggen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Weer een groen initiatief met hulp van belastinggeld en wereldverbeteraars waar we over 5 jaar niets meer van horen.
Beauty is in the eye of the beholder.
De enige bruikbare range extender is een eenschijfs wankelmotor met een constant toerental en een gewicht van 50 kg.
Het huidige concept zal vanzelf verdwijnen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ach ja, zie het als een lange termijn proeftuin. Het levert geen geld op. Maar wel een enorme berg kennis waar we later weer ons voordeel mee kunnen doen. Net als met ruimtevaart Daar moeten ook scheppen geld bij, totdat we de maan en mars kunnen gaan ontginnen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het Amerikaanse Consumer Report is vorige maand ook met een vernietigende review uitgekomen over de Karma. Helpt natuurlijk niet.