Terugkeer van de slang: de nieuwe SRT Viper!
Allereerst het belangrijkste gegeven: de V10 in het vooronder is gebleven. Niks downsizing, in de nieuwe Viper zit gewoon weer een 8,4-liter V10. Door de motor flink onder handen te nemen, met onder andere het vervangen van de zuigers en het gebruik van lichtgewicht onderdelen, levert de krachtbron nu 640 pk en ruwweg 812 Nm. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
De Viper, die gepresenteerd wordt onder Chryslers merknaam SRT (Street and Racing Technology) is ook op andere punten verbeterd ten opzichte van het oude model. De carrosserie is gemaakt van koolstofvezel en aluminium. Het nieuwe chassis biedt vijftig procent meer torsiestijfheid dan dat van z'n voorganger (daarvoor is zelfs een aluminium X-vormige beugel over de motor heen gemonteerd), terwijl het gewicht ongeveer vijftig kilo lager ligt. Om al het geweld enigszins in goede banen te leiden, is de auto uitgerust met elektronische stabiliteitscontrole, tractiecontrole en ABS. Ook de ophanging en de remmen zijn grondig verbeterd.
Om de sportieve aspiraties van het model kracht bij te zetten, is de auto er ook als sportievere en luxere GTS, en zelfs als raceklare GTS-R – waarmee gereden gaat worden in de American Le Mans Series.
Lees ook

Kans dat een universele garage iets kan met een EV steeds groter

Test: de vernieuwde Subaru Solterra is vooral indrukkend veel sneller

Dit gebeurde met de de Renault Twingo en Citroën XM uit de Budgetbrigade

Peugeot 208 Type R5 is een bommetje
