Belastingvrijstelling zuinige auto's gehandhaafd

Fiat Punto Multijet 1.3-Volkswagen Polo Bluemotion
De regelgeving voor de stimulering van zuinige auto's blijft gewoon bestaan. De huidige MRB-vrijstelling wordt zelfs met een jaar verlengd naar 2014. Wel gaan vanaf 1 juli 2012 de grenzen van de CO2-uitstoot, waardoor auto's in aanmerking komen voor bpm-vrijstelling en 14 of 20 procent bijtelling, ietsje omlaag.

Grote schrik toen RTL Nieuws vorige week meldde dat de voordelen voor zuinige auto's binnenkort verdwijnen. Wij zetten er al vraagtekens bij, nu blijkt dat die berichtgeving er compleet naast zat. Staatssecretaris Weekers heeft vanmiddag zijn plannen door de ministerraad gekregen en sprak na afloop kort met AutoWeek. "Ik zet gewoon het beleid van mijn voorganger door", verklaarde hij.

Dat betekent dat alle voordelen op het gebied van BPM, MBR en fiscale bijtelling voor leaserijders dus gewoon blijven bestaan. Wel worden de normen voor sommige voordelen de komende jaren ietsje aangescherpt, maar dat gaat maar met enkele grammen per keer. Weekers liet desgevraagd weten heel graag de accijnzen te verhogen en in ruil de MRB te verlagen om gebruik meer te belasten dan bezit. "Dat is echter alleen mogelijk als men in het buitenland de accijnzen ook verhoogt, anders gaat heel Nederland over de grens tanken. België en Duitsland maken daar echter geen aanstalten toe, dus laat ik het zoals het is."

De feiten:

De belangrijkste feiten die voor autorijdend Nederland belangrijk zijn:

-De MRB-vrijstelling voor auto's die minder dan 96/111 gram CO2 uitstoten blijft, en zelfs een jaar langer dan tot op heden beloofd. Dus tot 2014 in plaats van 2013. Daarna gaat de grens voor vrijstelling omlaag naar 50 gram CO2 per kilometer.

-Wie een lease-auto uitzoekt die in de 20- of 14 procentsklasse valt, houdt deze bijtelling gedurende de hele looptijd van het leasecontract, ook al worden de normen tussendoor aangescherpt, zoals 1 juli 2012 voor het eerst gebeurt. Zie hieronder de nieuwe grenzen.

-Auto's die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, zoals de Opel Ampera, worden vanaf 1 januari vrijgesteld van alle autobelastingen. Dus geen BPM, maar wellicht nog interessanter: tot 2015 ook geen MRB én geen fiscale bijtelling. Net als bij elektrische auto's dus. Inderdaad: wie voor 2015 een Opel Ampera als leaseauto krijgt en deze privé rijdt, betaalt nul euro aan fiscale bijtelling. Dat wordt rennen naar de Opel-dealer.

De nieuwe CO2-grenzen

Belangrijk is natuurlijk hoe de nieuwe CO2-grenzen eruit gaan zien voor BPM-vrijstelling en 14 procent bijtelling. De eerste aanpassing vindt plaats 1 juli 2012, daarna steeds per 1 januari van het nieuwe jaar. De verschuivingen zijn klein. Auto's die precies op de grens zitten vallen uiteraard als eerste af, maar nieuwe auto's als de Polo Bluemotion en de Toyota Prius blijven nog zeer lange tijd belastingvrij en goed voor 14 procent bijtelling. Het verschil tussen diesel en benzineauto's gaat komende jaren langzaam verdwijnen. Wel krijgen dieselauto's een kleine heffing per gram CO2 om de lage accijns te compenseren. Het schema voor de komende jaren:

De maximum CO2-uitstoot voor 14 procent bijtelling en BPM-vrijstelling voor achtereenvolgens diesel- en benzine-auto's:

Op dit moment: 95 en 110 gram

1 juli 2012: 91 en 102 gram

2013 88 en 95 gram

2014 85 en 88 gram

2015 82 gram voor zowel diesel als benzine auto's

Dieselauto's krijgen wel een BPM-toeslag per gram CO2 vanaf 70 gram om de lage accijns te compenseren

De grenzen voor 20% bijtelling voor achtereenvolgens diesel- en benzine-auto's:

Op dit moment: 116 en 140 gram

1 juli 2012 114 en 132 gram

2013 112 en 124 gram

2014 111 en 112 gram

2015 110 gram voor zowel diesel- als benzine-auto's

Voor de duidelijkheid nogmaals: alleen het moment dat je je lease-auto in ontvangst neemt is relevant. Je bijtelling gaat dus niet tussentijds omhoog.

Kijk op zustersite groenopweg.nl om auto's te selecteren op basis van CO2-uitstoot als je wilt weten welke auto in 2013 nog goed is voor 20 procent bijtelling!

Een uitgebreide analyse van de plannen leest u in AutoWeek 23, die volgende week woensdag verschijnt.



Lezersreacties (111)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.