Nuova Lancia Stratos is snelle jongen

Lancia Nuova Stratos
Lancia Nuova StratosLancia Nuova StratosLancia Nuova StratosLancia Nuova StratosLancia Nuova StratosLancia Nuova StratosLancia Nuova StratosLancia Nuova StratosLancia Nuova StratosLancia StratosLancia Nuova StratosLancia Nuova StratosLancia Nuova StratosLancia Nuova Stratos
Langzaam maar zeker druppelt er informatie binnen over de nieuwe Lancia Stratos. Die auto is als straatauto een 'one off', maar op het circuit kunnen we andere Stratossen binnenkort zien racen.
In opdracht van de Duitse ondernemer Michael Stroschek (63) bouwde Pininfarina op basis van de Ferrari 430 Scuderia een moderne interpretatie van de Lancia Stratos. Stoschek is de baas bij Brose Fahrzeugteile GmbH, een toeleverancier voor de auto-industrie. In zijn vrije tijd is hij bekend als springruiter en als deelnemer van klassiekerrally's. Bij Pininfarina is de auto getekend door Jason Castriota, die inmiddels in dienst is bij Saab.
De Stratos is 4,18 meter lang, wat 33 centimenter minder is dan de F430 en legt 1.247 kilo op de schaal. Van het gewicht drukt 44 procent op de vooras; de overige 56 procent ligt achteraan. Het vermogen van 540 pk is dertig pk meer dan de 430 Scuderia. Dat betekent dat de Nuova Stratos slechts 2,3 kilo per pk meesleept. De auto accelereert in 3,3 seconden van 0 naar 100 en na 9,7 seconden is de 200 km/u bereikt.
Op het moment haalt de Stratos gemakkelijk een topsnelheid van 300 km/u. Een aanpassing aan de achteras moet in de toekomst zorgen voor een nog fellere acceleratie, maar de topsnelheid wordt er mee gereduceerd tot 274 km/u.
Inmiddels is bevestigd dat er 25 exemplaren van de Nuova Stratos worden gebouwd voor gebruik op het circuit. Dat aantal is het minimum dat is vereist door de FIA om mee te mogen doen in het GT2-kampioenschap. De preparatie van de raceauto's wordt gedaan door Danisi Italians Engineering in Turijn.

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.