Renault Fuego

Zoals Renaults coupés 15 en 17 ooit gebaseerd zijn op de Renault 12, zo is Renaults nieuwe coupé in 1980 gebaseerd op de Renault 18. Hij kreeg de naam Fuego mee, wat natuurlijk niet voor niets voor 'vuur' staat.

De Fuego moet vooral de gepassioneerde en sportieve rijder aanspreken en is dan ook op zijn zachtst gezegd bijzonder van vorm. Dat neemt niet weg dat de Fuego plaats biedt aan vier inzittenden en prima ingezet kan worden als praktische en dagelijkse auto. De vierzits coupé was verkrijgbaar in een groot aantal uitvoeringen: TL, TS, GTS, TX en GTX, waarbij de voornaamste motorversies de 1.397 cc, de 1.647 cc en de 1.995 cc viercilinders benzine waren met respectievelijk 64, 96 en 110 pk. Eerst nog met een vierbak, een jaar na de introductie (vanaf 1981 dus) eventueel ook met vijf versnellingen.

Drie jaar na de komst van de auto volgt de Fuego Turbo die het vermogen van de 1.995 cc motor verder opvoerde tot 132 pk. De Turbo luidt tevens een lichte facelift in. Grille, bumpers en interieur zijn vanaf toen iets gewijzigd. Er is ook een 2,1 liter turbodieselmotor in de Fuego gemonteerd, maar die is niet erg populair.

Tot 1987 wordt de Renault Fuego in Frankrijk gebouwd en dan zijn er 226.583 van de band gerold. Daarna gaat men in Argentinië nog een vijftal jaren door. In 1992 valt het doek ook daar. Leuk detail voor de liefhebber is dat de Fuego twee keer voorkomt in een James Bond-film: in A View to a Kill en in GoldenEye.