Peugeot 604

Tussen 1975 en 1985 bouwt Peugeot 153.252 exemplaren van de grote Berline 604. Dat lijkt heel wat, maar vergeleken met de 504 - in Berline-vorm alleen al goed voor 2.836.237 stuks - is het bar weinig. Om mee te spelen in het segment van grote en luxe auto's is dan ook een gok voor Peugeot - sinds 1934 is het merk niet meer actief in deze markt. Jammer, want de 604 verdiende beter.

Het ontwerp is net als voor de 504 opging, ook weer met hulp van Pininfarina tot stand gekomen, maar stukken minder opvallend. De auto wordt in maart 1975 onthuld op de autosalon van Genève en wordt daarop in de pers bekritiseerd om zijn conservatieve vorm. Het onderstel stamt van de 504 en ook de deuren zijn van die auto overgenomen. Hij heeft net als de 504 onafhankelijk geveerde wielen en schijfremmen rondom.

Onder de motorkap nu geen viercilinder, maar een V6. Deze motor is door Peugeot ontwikkeld in samenwerking Renault en Volvo en is er met verschillende cilinderinhouden. Eerst met 2.664 cc (136 pk), later met 2.849 (155 pk) én met een tammer gemaakte 2.304 cc-versie (80 pk). Die laatste is er vooral om de auto aantrekkelijk te maken voor iedereen die bang is voor een fiks brandstofverbruik. De brandstofcrisis is immers nog altijd niet geluwd. Die crisis is ook een van de redenen dat de 604 vanaf 1978 leverbaar wordt met een V6 turbodiesel, een noviteit in die dagen. Die motor (2.498 cc – 95 pk) wordt ook in de latere 505 gemonteerd.

Uitgelichte tests