Morgan 4/4
Morgan 4/4
Morgan maakte furore met driewielers, maar vanaf 1936 kwam daar voor het eerst ook een vierwieler bij: de Morgan 4-4, waarbij de twee vieren voor vier zitplaatsen en vier cilinders stonden. Die vier cilinders kwamen in eerste instantie in de vorm van een Coventry Climax-motor met een inhoud van 1.112 cc en een vermogen van 34 pk, maar al snel volgen er andere versies en het is een hele klus om alle varianten die tussen 1936 en nu verschenen uit elkaar te houden.
Hierbij niettemin een poging. Naast de Coventry Climax-motor volgt al snel de een van het Britse Standard afkomstige viercilinder, goed voor 39 pk. Voor de Series II die in 1955 volgde, zaten de wijzigingen hem vooral onder het koetswerk. Het chassis was aangepakt en de wielophanging achteraan maakte nu gebruik semi-elliptische bladveren. De motor kwam nu voor het eerst van Ford, had een cilinderinhoud van 1.172 cc en leverde 36 pk (of 40 pk in snelle uitvoering). Ook de drieversnellingsbak werd overgenomen van Ford. De topsnelheid lag rond de 120 km/h, maar de 4/4 bleef een Spartaanse auto - een kachel was nog altijd een optie. De type-aanduiding 4-4 veranderde nu in 4/4 en er is één in het oog springende wijziging aan de buitenzijde, want de platte radiateurgrille maakt vanaf nu plaats voor een bolle variant.
Weer vijf jaar later - het was inmiddels 1960 - was het tijd voor de Morgan 4/4 Series III. Deze auto was een tikkeltje breder en kwam nu met hydraulische schokdempers. Opnieuw kwamen de motor en versnellingsbak van Ford - dit maal met een inhoud van 997 cc, goed voor 39 pk, en vier versnellingen. Al na een jaar besloot Morgan dat er ook vast animo moest zijn voor een krachtigere versie en zodoende kwam daar de Series IV met 1.340 cc Ford-motor en 62 pk. De Series V die nog eens twee jaar later (1963) ten tonele verscheen deed het nog eens dunnetjes over en leverde nu 65 pk dankzij een 1.498 cc Ford-motor.
Verreweg de populairste configuratie voor de Morgan 4/4 stamt echter van 1968. Dat jaar wordt de Morgan 4/4 1600 geïntroduceerd. Zoals de naam al doet vermoeden kwam deze met een 1600 (1.599) cc motor, dit keer de welbekende Ford Kent-krachtbron. Afhankelijk van de uitvoering is hij er met 70 of 90 pk. Vanaf 1981 levert Morgan echter ook een aantal jaar een 1.584 cc Fiat-motor met 98 pk. De 1600 cc Ford-versie blijkt echter het populairst, en vanaf 1991 wordt deze motor met brandstofinjectie ingebouwd. De Ford-motor die de Morgan 4/4 tussen 1993 en 2003 aandrijft is de 1800 'Zetec' met 114 pk en weer een paar jaar later komt er een versie met zestien kleppen en 125 pk versie bij. De Morgan 4/4 is tot op de dag van vandaag te koop en lijkt nog altijd sprekend op het model met de bolle radiateur zoals die in 1955 voor het eerst getoond werd.