BMW Z1

Reeds in 1986 toont BMW een tweezits studiemodel met apart chassis en daarop gemonteerde kunststof carrosseriepanelen, die makkelijk kunnen worden gedemonteerd. De avantgardistische roadster dient als proeve van bekwaamheid voor de nieuw opgerichte BMW dochteronderneming Technik GmbH, die als doel heeft het ontwikkelen van nieuwe (productie)technieken en het bouwen van kleine series voor BMW.

Eind 1987 presenteren de Münchenaren op de IAA een meer definitieve versie, die Z1 is gedoopt. De 'Z' staat daarbij voor 'Zukunft', ofwel toekomst. Het vooruitstrevende design is van de hand van de Nederlander Harm Lagaay. Naast het bijzonder stijve chassis en de kunststof carrosserie springen de in de dorpels verzinkbare deuren en de achterbumper met diffusor in het oog. De in samenwerking met het Nederlandse AKZO ontwikkelde kunststof carrosseriedelen zijn extreem flexibel. Er wordt zelfs gedemonstreerd hoe er overheen gereden kan worden zonder zichtbare schade. De panelen zijn zelfherstellend. De in verband met de gewichtsverdeling achter de vooras gemonteerde 2,5-liter zescilinder-in-lijn met 170 pk is net als de voorwielophanging rechtstreeks overgenomen van de 325i (E30). Geheel nieuw daarentegen is de Z-achteras, die ook op de toekomstige 3-serie modellen van BMW toepassing zal gaan vinden. Daardoor, en dankzij het ongekend stijve chassis, heeft de Z1 een fabelachtige wegligging.

Bij de introductie zijn slechts 4 kleuren leverbaar: Urgrün, Fungelb, Toprot en Traumschwarz. Later komen daar nog Purblau en Technoviolett bij. In totaal worden tussen 1989 en 1992 8.000 exemplaren van de Z1 roadster gebouwd. De Z1 ontketende een revival van de klassieke roadster.