TVR Tasmin

Onder het gezag van TVR-baas Martin Lilley introduceerde het Britse sportautofabrikant in 1980 een radicaal nieuw ontwerp: de TVR 280, een tweezits coupé met een buizenchassis en kunststof carrosserie met sterke wigvorm (vandaar 'wedge'). Kort na de onthulling werd de auto aangeboden als cabriolet (de 280i) en als coupé (de Tasmin).

Het daaropvolgende jaar kreeg TVR met Peter Wheeler weliswaar een nieuwe baas; de wedge veranderde vooralsnog niets. Sterker nog: de nieuwe modellen die Wheeler voorstelde weken jarenlang niet af van de vorm die Lilley geïntroduceerd had. De Tasmin werd oorspronkelijk geleverd met een 1.993 cc viercilinder met een vermogen van 101 pk; daar kwam al snel een V6 van Ford met een inhoud van 2.792 cc en een vermogen van 160 pk bij, alsmede een Turbo-variant van die laatste motor met zelfs 228 pk. De 280i had die V6 al vanaf het begin, maar werd in 1984 opgevolgd door de 350 en 390, stuk voor stuk voorzien van de bekende Rover V8, voorzien van brandstofinjectie, en met respectievelijk 3,5- en 3,9 liter inhoud en 200 en 278 pk.

Weer twee jaar later, het is inmiddels 1986, kwam daar de 400 bij, die dankzij z'n vier liters inhoud zelfs 280 pk op de achterwielen zette. De Tasmin was tegen die tijd overigens uit beeld verdwenen en TVR bouwde nooit officieel een coupeversie van hun 'wedge' met V8. De cabriolet bleven echter nog een tijd lang leverbaar. Na de 400 volgde de 420 SEAC in 1986, waarbij die laatste afkorting stond voor Special Equipment Aramid Composite, aangezien de carrosserie nu voor het eerst gebruik maakte van kevlar en TVR dat graag wilde laten weten ook. De auto was daarmee een stuk lichter dan zijn voorgangers, en kwam qua vermogen ook al niets te kort. De 4,2 liter V8 leverde nu 300 pk. Het kon nog gekker, want TVR kwam in het allerlaatste jaar voordat de wedge het toneel moest ruimen nog met de 450 SEAC, nu dankzij 4,5 liters goed voor 325 pk – ruim drie maal zoveel als de oorspronkelijke auto gehad had - en een haast griezelige topsnelheid van 282 km/h. Niet meer dan 17 stuks werden er tussen 1988 en 1989 gebouwd, en daarmee kwam TVR's wedge aan een even waarlijk als legendarisch einde. Veel wedges zijn in de loop der jaren omgebouwd naar 420- en 450-specificatie, dus kopers dienen te waken voor namaak.