Simca Matra Bagheera

Het Franse Matra, van oorsprong een fabrikant van defensie-onderdelen en kunststoffen, bouwt in de jaren zestig voor (sport)autofabrikant René Bonnet de carrosserieën en neemt het bedrijf later in zijn geheel over. In 1967 verschijnt dan ook de eerste door Matra ontwikkelde sportwagen – de Matra 530. De verkopen vallen echter tegen en in 1973 presenteert het merk de opvolger: de Matra-Simca Bagheera.

Het model met dwarsgeplaatste middenmotor baart opzien door de configuratie met drie zitplaatsen, in plaats van de gebruikelijke twee bij een sportwagen. Matra schijnt ook nog een opstelling met de bestuurder in het midden te hebben overwogen, maar dat zou financieel niet haalbaar zijn omdat de auto dan geen gebruik meer kan maken van onderdelen van andere auto’s uit het concern. De bestuurdersstoel is verstelbaar, de twee stoelen voor de bijrijders zijn vast gemonteerd. Net als in sommige racewagens is het stuur aan de onderzijde afgeplat.

De Bagheera heeft een kunststof carrosserie met een grote, glazen achterklep. De naam is ontleend aan de zwarte panter uit Junglebook. Opvallend is ook het gebruik van verschillende bandenmaten voor en achter (155/13 en 185/13). De auto wordt aangedreven door een van Simca afkomstige viercilinder van 1.294 cc, die in de Bagheera echter 84 pk levert. Daarmee sprint de panter in twaalf seconden naar de 100 en haalt een topsnelheid van 185 km/h. Enige tijd later volgt een 1.442 cc motor met 90 pk in de Bagheera S. In 1976 verschijnt de tweede serie, met een langere neus, grote kunststof bumpers en andere lampen. De motoren blijven ongewijzgd. In 1980 lost de Murena de Bagheera af.