Simca 1100

Simca mag in de jaren tachtig dan ter ziele zijn gegaan - aan de 1100 die tot het bittere eind leverbaar was, heeft het niet gelegen. De hatchback - één van de eersten vanuit Frankrijk - was een groot succes, met niet minder dan twee miljoen verkochte exemplaren tussen 1967 en 1985. Naast drie- of vijfdeurs hatchback was de 1100 overigens ook in diverse bedrijfswagenversies leverbaar, tot een pick-up en de 'VF2' bestelauto aan toe. Die laatste werd overigens in grote aantallen door de PTT gekocht als postauto.

De dwarsgeplaatste viercilinder die de voorwielen aandreef was leverbaar in verschillende varianten met een inhoud van 944; 1.118; 1.204 of 1.294 cc en vermogens die uiteen liepen van 45- tot en met 82 pk. Ondanks die verschillende motorinhouden gold voor alle versies overigens gewoon de type-aanduiding '1100'.

Van huis uit werd de auto met schijfremmen aan de voorwielen geleverd en de binnenruimte was royaal, zelfs voor vijf personen. Daarbij mocht de 1100 anno 1967 qua vorm zeker zeer modern worden genoemd en al met al was het dus een opvallende auto die al snel heel veel gezien werd in het (Nederlandse) straatbeeld. De belangrijkste oorzaak daarvan was echter toch bovenal zijn scherpe prijs, want de auto bood relatief heel veel waar voor zijn geld. De auto is daarbij ook in Nederland geassembleerd, wat vast ook bijdroeg aan de populariteit.

Tegenover de fraaie aanbieding die de 1100 was, stond echter ook iets minder fraais, en dat was extreme roestgevoeligheid. Het is natuurlijk de reden dat 1100 vandaag de dag vrijwel niet meer te vinden zijn; ondanks de enorme aantallen die van de banden zijn gerold. In 1977 werd de 1100 gemoderniseerd en kreeg hij gelijk ook een nieuwe naam mee: Simca Horizon, maar die naam moest twee jaar later alweer op de schop toen Simca door de toenmalige eigenaar (Chrysler) werd overgedaan aan PSA.

Het Franse concern besloot in al haar wijsheid de naam 'Talbot' weer nieuw leven in te blazen en zodoende werd de Simca Horizon nu plotseling de Talbot Simca 1100. In 1981 wordt de productie van de 1100 stopgezet, zij het dat de VF2 bestelauto dan nog enkele jaren wordt doorgebouwd. De als een terreinwagen uitgedoste Matra Rancho en sportiefgelijnde Matra Bagheera komen trouwens allebei op basis van de Simca 1100. Het zijn eigenlijk de enige varianten die je nog een heel enkele keer tegenkomt: de gewone 1100's zijn zo goed als verdwenen.