Rolls-Royce Silver Spirit

Al blijven de coupé- en cabrioletversies dan nog wat jaren worden doorgebouwd; na vijftien jaar komt een einde aan het leven van de Rolls-Royce Silver Shadow. De opvolger heet Silver Spirit en wordt in 1980 onthuld in Londen. Het merk is inmiddels overgenomen door het Vickers-concern en de verwachtingen zijn hoog gespannen.

Onder het koetswerk van de 'Spirit' was nog steeds de 6.750 cc metende V8 van de Silver Shadow te vinden, inclusief de drieversnellingsbak van General Motors, maar de carrosserie zelf is stukken meer bij de tijd. Hij lijkt langer dan de Silver Shadow, maar dat is vooral optisch bedrog. Er worden trouwens wel versies met een iets langere wielbasis gebouwd, die luisteren naar de naam Silver Spur. In 1986 maken de dubbele carburateurs plaats voor een injectiesysteem van Bosch en in 1989 verschijnt er een gemoderniseerde versie van de auto die simpelweg Silver Spirit II heette. Deze auto heeft als belangrijkste modificatie een verbeterde wielophanging.

In 1993 verschijnt de Silver Spirit III, dit keer met als belangrijkste wijziging een verbeterde versie van de V8-motor. Airbags en een derde remlicht zijn vanaf nu ook standaard. De versie die daarop volgt (in 1994) heette plotseling Silver Dawn, maar gelukkig komt een jaar later alsnog de Silver Spirit IV uit. Vanaf 1997 krijgen alle modellen de verlengde wielbasis die tot dusver aan de Silver Spur is voorbehouden. Vanaf dan is ook een turbo leverbaar. In 1998 wordt de Silver Spirit - na 18 jaar - opgevolgd door de Silver Seraph. De Silver Spirit is overigens de eerste Rolls-Royce waarbij de 'Spirit of Ecstacy', de beroemde radiateurmascotte, om veiligheidsredenen in de grille kon wegzakken.