Porsche 914

In september 1969 wordt de VW-Porsche 914 onthuld. De middenmotor sportwagen 914 is ontstaan uit het samenwerkingsverband tussen Volkswagen en Porsche en komt in twee uitvoeringen op de markt: als 914, met de 1.679 cc viercilinder boxer met injectie uit de VW 411 E (80 pk) en als 914/6, met 1.991 cc zescilinder boxer uit de Porsche 911 T (110 pk).

Volkswagen kan wel een image-booster gebruiken en bij Porsche is na het verscheiden van de viercilinder 912 een instapmodel meer dan welkom. Carrosseriebouwer Karmann verzorgt de gehele productie van de 914, maar voor de 914/6 wordt uitsluitend de carrosserie gebouwd en aan Porsche geleverd om daar verder te worden afgebouwd. De 914's hebben een uitneembaar middenste dakdeel en een forse rolbeugel à la 911 Targa. De 914/6 heeft een completere uitrusting en is flink duurder dan de uitvoering met VW-motor. Door het middenmotor-concept is er voor een sportwagen veel bagageruimte voor- en achterin.

De 914/6 loopt 201 km/h en sprint van 0 naar 100 in 9,9 seconden (914: 177 km/h en 13 s). Door de hoge prijs wordt de 914/6 niet veel verkocht en eind 1972 wordt deze vervangen door een goedkopere uitvoering met tweeliter VW-motor. De 1,7-liter VW-motor wordt dan vervangen door een 1,8-liter krachtbron. In 1975 maakt de 914 plaats voor de 924, na 119.000 gebouwde exemplaren.