Peugeot 204

In het begin van de jaren zestig realiseert Peugeot zich dat het de hoogste tijd is om een kleine auto te gaan maken. Pininfarina wordt voor het ontwerp van deze compacte Peugeot ingeschakeld en in 1965 debuteert hij: de 204.

Deze auto betekent voor Peugeot een grote verandering. Het was de eerste Peugeot met voorwielaandrijving, maar daarmee hield het aantal innovaties niet op. De gloednieuwe 1.130 cc viercilinder heeft een bovenliggende nokkenas, is goed voor 53 pk én ligt dwars voorin, waardoor aanzienlijk ruimte wordt bespaard. Later komt er ook een 1.375 cc-versie met 60 pk. Daarnaast worden alle vier de wielen onafhankelijk geveerd en zijn op de voorwielen schijfremmen gemonteerd.

Even na de introductie van de sedan (of eigenlijk: Berline) volgde de stationuitvoering (de Break) met een grote vijfde deur en een enorme laadruimte. Weer een jaar later volgde een coupé- en cabrioletversie. Die auto's zijn tot aan de voorruit identiek aan de Berline en Break, maar daarachter tekent Pininfarina een totaal andere auto - een plaatje.

Vanaf 1968 was de 204 (als Break) leverbaar met wat toen de kleinste dieselmotor ter wereld was: een 1.255 cc vierpitter met 40 pk aan vermogen. De Berline is slechts één jaar (1975-1976) met deze motor geleverd. De coupé en cabriolet blijven tot en met 1970 in productie, de Berline en Break tot en met 1976. Tegen die tijd zijn van alle uitvoeringen gezamenlijk al meer dan 1,6 miljoen exemplaren gebouwd. Van 1969 tot en met 1971 is de 204 de bestverkochte auto in Frankrijk.