Oldsmobile Custom Cruiser
Oldsmobile Custom Cruiser
Oldsmobile - onderdeel van het General Motors-concern - gebruikte begin jaren zeventig het grote C-platform voor een stationwagon: de Custom Cruiser. Het was een lel van een auto met ruimte voor acht personen plus de nodige bagage. Een noviteit voor 1971 was de elektrisch te openen achterzijde waarvan het onderste deel met een druk op de knop weg kon zakken in de laadvloer, terwijl de bovenkant in het dak schoof.
De auto was met een leeggewicht van bijna 2.300 kilo loodzwaar geworden en dus was een dikke V8 broodnodig. Van huis uit kwam deze 'Olds' dan ook al snel met een 7,4-liter versie. Toen er in 1977 een opvolger kwam, waren er al twee oliecrises achter de rug en besloot General Motors om de nieuwe Oldsmobile Custom Cruiser een maatje kleiner te maken. Het B-platform diende nu als basis en dat leidde tot een auto die ruim 450 kilo lichter was. Acht man pasten er niettemin nog altijd in, maar de bijzondere achterdeur was geschrapt. Vanaf 1977 had de Custom Cruiser gewoon weer een handmatig te openen deur. Standaard had de auto een 5,7-liter achtcilinder, maar voor de liefhebber was er altijd nog een 6,6-liter verkrijgbaar. De 5,7 werd later vervangen voor een vijfliter.
Opmerkelijk is de dieselversie die een jaar na de introductie van het nieuwe model werd gelanceerd. Deze kon weliswaar tot 1985 worden geleverd, maar leverde nooit het rendement waarop GM had gehoopt. Later werd die motor (veel) verder doorontwikkeld om te worden gebruikt in de HMMWV, inmiddels beter bekend als Hummer.
Voor 1980 werd de Custom Cruiser gefacelift waarbij de aërodynamica ietsjes verbeterde en de auto weer wat lichter werd. In 1981 deed de 'Turbo Hydramatic Transmission' zijn intrede met koppelomvormer, gekoppeld aan een overdrive, waarmee prestaties en verbruik verder werden verbeterd. De achterwielaangedreven Custom Cruiser bleef tot ieders verbazing tot 1990 in Oldsmobiles gamma. Hij doet het inmiddels goed op de youngtimermarkt, maar dat heeft hij puur te danken aan zijn ruimte in combinatie met het feit dat de wegenbelasting inmiddels is weggevallen. De imitatiehouten zijpanelen zijn altijd een geliefde optie geweest.