CX-5
5-deurs, suv, 2017-2021
- Nieuw vanaf€ 31.050
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Leuk om te rijden, bedrijfszeker, betrouwbaar en ook nog praktisch. Deze Mazda CX-5 van 2020, dus van na de eerste facelift, heeft alles in zich om een begeerlijke occasion te zijn. Maar ís hij dat ook?
We hebben alle mogelijkheden om een Mazda CX-5 te kopen op een rij gezet:
Nieuw uit voorraad | € 40.980 - € 54.840 |
Tweedehands | € 15.499 - € 55.735 |
Private lease | vanaf € 749 |
Nieuwe Mazda CX-5 uit voorraad
Als je op occasionjacht gaat voor een Mazda CX-5 zijn er twee motoren interessant: de 2,0-liter van 165 pk en de 2,5-liter van 194 pk. Beide motoren zijn viercilinders, de 2.5 is er altijd in combinatie met een automaat. Bij de 2,0-liter met 165 pk kun je kiezen voor een handgeschakelde zesbak of een automaat. Daarover gesproken: de handbak schakelt werkelijk subliem: een beetje zoals een MX-5, maar dan veel lichter, maar net zo kort, direct en precies. De automaat is een verhaal apart. Toen in 2012 de CX-5 kwam, bleek die combinatie van 2,0-liter benzinemotor en automaat niet zo’n beste, omdat de automaat wat traag opschakelde. Met de facelift in 2017 kreeg de CX-5 een wat snellere automaat, maar je moet toch even checken of dat je bevalt, want het is nog altijd geen vinnige jongen. Dan is er nog iets met gebruikte Mazda’s CX-5: ze zijn behoorlijk waardevast. Dat is feitelijk een ander woord voor ‘duur’ als je hem wilt kopen en ‘relatief goedkoop in de afschrijving’ als je ervan af moet.
Het aanbod van gebruikte CX-5’s is goed, met veel 2,0-liters met automaat. Wat ook opvalt: elke CX-5 zit goed in de spullen, want de uitrusting is bovengemiddeld, of je nu een TS, een TS+, een Comfort of een Luxury (de meest luxe versie) tegenkomt. Mazda was in 2012 natuurlijk niet de enige die met een medium-SUV de markt op ging. De concurrentie is groot en goed: Honda CR-V, Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan en Nissan Qashqai, bepaald niet de minsten.
De aantrekkingskracht van de Mazda CX-5 is niet gering. Het formaat klopt: niet te groot, niet te krap. De auto is behoorlijk herkenbaar, de Aziatische roots zijn herkenbaar en met de facelift van 2017 is de auto in zijn geheel wat scherper geworden. Achter het stuur voel ik me meteen thuis dankzij een prima rij- en zitpositie. Je kunt laag genoeg zitten en het stuurwiel kan lekker dicht naar je toe. Het eerste wat we gaan doen is op pad naar onze technisch specialist Marco den Hertog van Vakgarage Prins in Alblasserdam. Hij moet zijn licht laten schijnen over de techniek: hoe goed is de auto in elkaar geschroefd, wat zijn de aandachtspunten, waar laat hij steken vallen? Het is een Mazda, dus we hebben al wel zo’n vermoeden…
Marco den Hertog: “Dit is een zeer gewilde auto en dat komt mede omdat hij geen punten heeft waarop je specifiek moet letten als je een gebruikte CX-5 zou kopen. Motor en bak zorgen over het algemeen dus niet voor problemen. Niet vreemd, want Mazda kiest heel rechttoe-rechtaan voor een 2,0-liter viercilindermotor zonder turbo. Niks downsizen dus. Dat belooft veel goeds voor de levensduur. Wat we verder weten, is dat je de kachel even goed moet testen als je een proefrit gaat maken. Je moet erop letten of die vol vermogen geeft. Je moet sowieso een proefrit maken en je concentreren op wat je voelt tijdens het rijden. Het luistert bij deze auto behoorlijk nauw voor wat betreft de banden. Als de banden niet goed bij de auto passen, wordt de auto onrustiger of minder comfortabel.”
Marco refereert aan de motorenkeuze van Mazda. Het is leuk als een merk eigenzinnig is, maar wat heb je eraan? In het geval van de CX-5 die wij bij Vakgarage Prins lenen, een 2,0-liter met handbak, missen we toch wel wat bijterigheid van de krachtbron. Want leuk hoor, vier potten van een halve liter, de keerzijde is dat het verbruik vrij gemiddeld is en onderin valt het met de trekkracht ook wat tegen. Je moet doortrekken richting de 4.000 toeren en dan gebeurt er wat meer. Bij het autobedrijf staat er ook nog een CX-5 uit 2020 met de dikkere 2,5-liter motor met automaat. Die kost €32.000 (tegen €29.000 voor onze 2,0-liter met handbak), dus nog weer wat duurder. Lastig hoor, want die zesbak schakelt fenomenaal en is een genot om te bedienen.
Wat is dat toch met het lekkere rijden van Mazda’s. Ze zijn gretig in bochtenwerk en voelen direct en precies aan in de bediening, uitnodigend zeg maar. Het gave is dat dat ook voor deze SUV geldt, hoewel die natuurlijk altijd wat minder scherp is dan een lage auto. Wat je ook moet doen, is even voelen of het onderstel van deze lichting van de CX-5 niet te stevig is. Ook hiervoor geldt: het past bij het dynamische van de auto, maar dat kost wel wat rijcomfort. En voor veelrijders kan dat nu net wel eens iets té zijn. In de reviews komt dit aspect ook geregeld naar voren: het mag wel iets zachter daar beneden.
Wat een uitrusting. Dik aangekleed zijn die Mazda’s CX-5 bijna altijd. Onze Comfort-uitvoering, dat is iets boven de middenmoot, is zelfs voorzien van stuurwielverwarming en een verstelbare achterbankleuning. Je mist echt niets. Nou, misschien dan wat snelheid van het multimediasysteem en ook is het scherm bescheiden tot klein.
Eigenlijk één grote goednieuwsshow, zo’n tweedehands CX-5. Het is een verleidelijk ding, een leuke auto om te rijden en daarmee kun je best wat dingen voor lief nemen die de kritische koper evengoed wel moet weten. Als ik mezelf zou tracteren op een Japans kwaliteitsproduct in SUV-verpakking zet ik deze auto zeker weten op de shortlist, maar met daarbij een paar aantekeningen. De Tiguan, CR-V en RAV4 zijn stuk voor stuk ruimer dan deze CX-5. Ook de 1.5 TSI van Volkswagen en de 2,5-liter hybride aandrijflijn van de Toyota schatten wij hoger in dan de eigenzinnige 2,0-liter van Mazda, die wat trekkracht onderin mist. Het dashboard van de CX-5 is niet heel spannend, de multimedia ook niet, maar gaaf is wel weer dat het design aan de buitenkant van de auto terugkomt in het interieur. Het trekgewicht van de 2,0-liter bedraagt een gave 1.800 kilo, maar in de praktijk betekent dat voor de bestuurder serieus hard werken om op toeren te blijven. Dus ja, zeker op de shortlist, maar zeker niet de occasions van de genoemde concurrentie vooraf afschrijven.
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
5-deurs, suv, 2017-2021
5-deurs, suv, 2021-heden