Mazda 818

Mazda bouwt al personenauto's sinds 1960, maar pas in de jaren zeventig komt de export naar Europa op gang. De 818-serie is een van de eerste modellen die bij ons verkrijgbaar is en kan inmiddels wel als de voorganger van de 323 worden beschouwd. Hij is er vanaf 1971 en is leverbaar als sedan, stationwagon en coupé. Die laatste is fraai van vorm, met een overduidelijke coupelijnen, erg typerend voor de jaren zeventig. Dat model is trouwens, net als de meeste andere Mazda-modellen uit die tijd, ook met een wankelmotor geleverd. In dat geval had hij een cilinderinhoud die omgerekend op 1.964 cc uitkwam en werd hij ook wel RX3 genoemd. Los daarvan waren er drie normale viercilinder-motoren leverbaar met een inhoud van 1.272; 1.490 en 1.586 cc. De motoren konden naar keuze worden gekoppeld aan een handgeschakelde vier- of vijfbak of een automaat. In 1975 wordt de 818 gefacelift, krijgt hij ronde koplampen en wordt hij 818 S genoemd. Weer een jaar later komen er nieuwe achterlichten. Overlevers zijn vandaag de dag schaars en als je er al tegenkomt is het meestal een coupé die in handen is van een liefhebber. Met een prijs van 11.200 gulden (ruim 5.000 euro) was die coupé mid jaren zeventig overigens niet spotgoedkoop, en heel veel werden er dan ook niet verkocht. In 1978 verdween de hele modelreeks. Tegen die tijd waren er 625.439 Mazda's 818 gebouwd.