Max Roadster

Bezoekers van de AutoRAI van 1989 zullen zich misschien de commotie nog herinneren die er dat jaar rond de stand van een nieuw automerk gaande was. Het ging daarbij om Max. Max was nieuw, Max was leuk en Max was bovendien Nederlands. Het idee kwam van voormalig DAF-ontwerper Erik Spronk. Spronk was enkele jaren eerder voor zichzelf begonnen en richtte de Helmondse ontwerpstudio Kick Design op. Hij durfde het aan om een eigen auto te lanceren en bedacht en ontwierp een roadster met middenmotor, die afkomstig was van een BMW motorfiets. Dat idee bleek uiteindelijk te ingewikkeld en te kostbaar en dus werd het eindproduct een eenvoudigere versie van het oorspronkelijke idee.

De compacte vierwieler waarmee Spronk en zijn team uiteindelijk kwamen was een tweezitter met een carrosserie die grotendeels van kunststof was gemaakt en kwam op basis van de Citroën AX GT. De chassis' werden aangeleverd door Citroen en werden in Nederland aangepast en verzinkt. De in eigen huis gemaakte kunststoffen carrosserie was origineel, al was het alleen al omdat ‘ie gemakkelijk kon worden omgebouwd tot pick-up, spider of coupé. Het interieur was best luxe, met bekleding in leer en alcantara en elektrisch bediende ruiten. Een Max Roadster was te koop vanaf een stevige 52.900 gulden en gegadigden konden zich op de AutoRAI inschrijven op de voorserie, die uit 50 stuks zou bestaan. Jammer genoeg kwam de productie niet goed van de grond. Vooral niet toen bleek dat de productiekosten dusdanig waren dat de dealermarge er zo goed als helemaal door werd opgeslokt. Nadat er slechts 17 Maxen waren gemaakt, viel in augustus 1992 het doek alweer voor het merk. Uit de failliete boedel van Max Motors zijn jaren later nog eens zes Max Roadsters in elkaar geschroefd in daarmee ligt de totale productie dus op slechts 23 stuks. Erik Spronk vertelde schrijver dezes in 2002: 'Of ik zelf nog in zo'n auto rijdt? Nee, u zult begrijpen dat ik er mijn buik van vol had.' Spronk ontwierp later overigens nog voor andere auto's dakconcepten. Zo tekende hij bijvoorbeeld voor dat van de Citroën Pluriel.