Classics TV 10/2014 - Scheuren in een Maserati
100 jaar Maserati! Om dat te vieren, gaan we vol gas op weg met een brute Bora uit begin jaren...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
In 1971 presenteert Maserati de eerste sportwagen met middenmotor, de Bora. Net als veel andere sportwagens uit die tijd heeft de Bora een in lengterichting achter de inzittenden geplaatste V8, gekoppeld aan een transaxle versnellingsbak. De 4,7-liter met vier nokkenassen levert 310 pk, waarmee de Bora in 6,8 seconden naar de 100 sprint. De top bedraagt 270 km/h. Ook nieuw bij Maserati is de onafhankelijke wielophanging rondom.
Het carrosseriedesign stamt van Giugiaro's Italdesign studio. De invloed van Maserati-eigenaar Citroën is merkbaar aan de van het Franse merk afkomstige hoogteverstelling van de koplampen, de hydraulische verstelling van stoel en pedalen en het remsysteem. Enkele van de eerste exemplaren hadden een aluminium carrosserie. Voor de Amerikaanse markt komt vanaf 1975 een tot 4,9 liter opgeboorde V8 met iets meer vermogen beschikbaar, die in 1977 ook zijn weg vindt naar de Europese Bora's.
Door de financiële moeilijkheden waarin het Italiaanse bedrijf verkeert (Citroën wordt halverwege de jaren zeventig opgenomen in het PSA-concern en moet Maserati weer verkopen) wordt de Bora eigenlijk nooit verder ontwikkeld. Desondanks blijft de auto nog tot 1979 in productie. Er worden in totaal 571 exemplaren gebouwd.