Lamborghini 350 GT

In 1963 besluit Ferruccio Lamborghini sportwagens te gaan bouwen. Het eerste resultaat van die beslissing is de elegante 350GT, die in mei 1964 in productie gaat in de nieuwe fabriek in het Italiaanse SantAgata Bolognese.

Het model wijkt behoorlijk af van het eerste prototype uit 1963, de 350GTV. De carrosserie is ontworpen door Touring, die ook de productie ervan verzorgt. Het geheel wordt vervolgens geassembleerd bij Lamborghini. Het geheel aluminium plaatwerk is gemonteerd op een licht buizenframe. In tegenstelling tot de Ferrari's is deze 350GT uitermate luxe uitgevoerd, met noviteiten als elektrisch bediende portierramen. Vijf versnellingen zijn standaard.

Onder de motorkap ligt een 3.464 cc V12 met een blokhoek van 60 graden en 4 bovenliggende nokkenassen, die er 270 pk uitperst bij 6.500 tpm. De 350GT is een pure tweezitter. In 1966 debuteert de 400GT 2+2, met een gewijzigde carrosserie, die plaats biedt aan 4 inzittenden. Daartoe is de wielbasis vergroot, het dak hoger en de wagenbodem verlaagd. Het belangrijkste is misschien wel de nieuwe motor, die tevens in de carrosserie van de 350GT wordt gelepeld, waardoor dat model voortaan als 400GT door het leven gaat. De 3.929 cc V12 levert 320 pk. De carrosserie wordt voortaan vervaardigd uit staal in plaats van aluminium; de ovale koplampen worden vervangen door dubbele ronde exemplaren. In 1968 worden de 400GT's vervangen door de hoekiger Islero.