Jaguar Mk2 - In het Wild
Er zijn auto's die hun plaats in de rubriek 'In het Wild' verdienen omdat het simpelweg prachtig...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Op de Earl's Court Motor Show presenteert Jaguar in 1959 de Mk II, in feite een sterk verbeterde 2.4 en 3.4 Saloon (die vanaf dat moment als Mk I te boek staat). De sportieve sedan schittert net als zijn voorganger met bevallige, ronde lijnen. De dikke randen rond de ramen zijn omgetoverd tot slanke lijsten, het raamoppervlak is groter; een verder naar beneden doorgetrokken grille, nieuwe koplampen en achterlichten doen de rest. Ook het interieur onderging de nodige wijzigingen.
Standaard is de Mk II voorzien van lederen bekleding, uitklapbare picnic-tafeltjes voor de achterpassagiers en portieren plus dashboard met houtinleg. Onder de glooiende motorkap vinden we varianten op de zescilinder-in-lijn XK-motor, met cilinderinhouden van 2,4 en 3,4 liter. Doordat het gewicht toenam, is de Mk II iets langzamer dan de Mk I. De topsnelheid ligt echter nog altijd op een respectabele 160 en 193 km/h. Korte tijd later verschijnt ook de beresterke 3,8-liter variant, met een 3.781 cc zescilinder van 220 pk, goed voor een topsnelheid van 201 km/h.
Alle ingrediënten zijn nu aanwezig om van de Mk II het succes te maken dat Jaguar ervan verwacht. En populair is de compacte Jaguar zeker; men weet de kwaliteiten van de Mk II op waarde te schatten. De auto is uitermate snel, luxueus en heeft prima rijeigenschappen. De Mk II is daardoor erg populair bij het criminele deel van de bevolking. Zo zeer zelfs, dat de Engelse politie zich genoodzaakt ziet, ook Mk II's in te zetten bij achtervolgingen, wil men de criminelen bijbenen...
De introductie van de Mk II valt al dan niet toevalligerwijze samen met de opening van Engelands eerste snelweg, de M1, die dan nog geen snelheidslimiet kent. De produktie van de Mk II eindigt in 1967; wel blijven goedkopere uitvoeringen van de 2.4 en 3.4, omgedoopt tot 240 en 340, nog tot 1969 in het Jaguar-programma. Met 30.070 exemplaren is de 3.8 de meest verkochte versie, de 3.4 is met 28.660 stuks een goede tweede. In 1968 is het de beurt aan de gloednieuwe XJ6.
Er zijn auto's die hun plaats in de rubriek 'In het Wild' verdienen omdat het simpelweg prachtig...
Tonnie Claes klaas werkt graag aan tijdloze klassiekers. Zijn magnum opus is een Jaguar MkII...
Tonnie Claes klaas werkt graag aan tijdloze klassiekers. Zijn magnum opus is een Jaguar MkII...
Er zijn auto's die hun plaats in de rubriek 'In het Wild' verdienen omdat het simpelweg prachtig...