Glas GT
Glas GT
Het Beierse automerk Glas heeft op de IAA van 1963 de ranke 1300 GT in de startblokken staan. Een pittig sportwagentje voor dagelijks gebruik; bijna even snel als de Porsche 356 SC, maar een stuk betaalbaarder.
De bodemgroep wordt gemaakt bij Glas in het Duitse Dingolfing, waarna deze naar Italië wordt getransporteerd. Daar – bij carrosseriebouwer Frua, die tevens tekent voor het ontwerp – wordt de carrosserie er op gemonteerd. Vervolgens wordt het geheel weer afgebouwd in Dingolfing. Een kostenbesparing levert dat natuurlijk niet op, wel het voordeel van een combinatie van Italiaanse styling met Duits-degelijke afwerking.
De 1,3-liter viercilinder levert 75 pk, goed voor een top van 170 km/h. In 1965 krijgt de motor van de 1300 GT 85 pk; tevens wordt de sterkere 1700 GT, met 100 pk, toegevoegd. Een cabriolet is ook leverbaar (met slechts 367 exemplaren blijft deze uiterst zeldzaam). Na de overname door BMW in 1966, wordt de Glas GT vanaf juni 1967 nog een tijdje geleverd als BMW 1600 GT, met de 105 pk leverende 1.573 cc viercilinder en versnellingsbak uit de BMW 1600 TI. De grille wordt aangepast en ook de achterlichten alsmede de achteras, het stuur en nog een aantal zaken worden van de BMW 1600 TI overgenomen. In augustus 1968 valt het doek voor de GT.