Ferrari BB512
Ferrari BB512
Eind 1971 toont Ferrari op de Salon van Turijn het prototype voor de 365 GT4 Berlinetta Boxer. Een nieuwe, grote sportwagen met een middenmotor. De Dino fungeert als het ware als een proefkonijn voor de nieuwe architectuur met de motor àchter de inzittenden.
De 365 GT4 BB heeft niet de bij Ferrari gebruikelijke V12, maar een 12-cilinder boxermotor tussen de achterwielen liggen. De keuze voor het boxerconcept is ingegeven door de geringe hoogte van die motorbouwwijze. Dat zorgt voor een lager zwaartepunt en schept ruimte om de versnellingsbak onder de motor onder te brengen, wat weer scheelt in de lengte van de auto.
In 1973 gaat de nieuwe Ferrari in productie. De naam geeft bij benadering al aan hoeveel cilinderinhoud de 12-cilinder heeft: 365 x 12 = 4.390 cc. Daaruit peurt de boxer 365 pk, goed voor een topsnelheid van rond de 280 km/h. Vanuit stilstand is de 100 km/h in ongeveer 6,5 seconden bereikt. In 1976 vervangt de 512 BB de 365 GT4 BB. Verrassend genoeg biedt de nieuwe, grotere motor minder pk's, maar wel meer koppel. Vanaf 1981 heeft de 4.942 cc boxer injectie; het vermogen blijft met 340 pk echter gelijk aan de versie met carburateurs. In 1984 draagt de 512 het stokje over aan de Testarossa. Er zijn dan in totaal zo'n 2.323 exemplaren de fabriekspoort uitgereden.