Ferrari 308

Op de technische basis van de in 1973 voorgestelde 308 GT4 ontwikkelt Ferrari de 308 GTB, die in 1975 wordt geïntroduceerd op de Salon van Parijs. Het is de opvolger van de Dino 246 GT. Ten opzichte van de 308 GT4 is het onderstel iets ingekort. De GTB(Berlinetta) gebruikt dezelfde motor als de GT4, een 2.927 cc V8 met 255 pk. Het gehele door huisstylist Pininfarina ontworpen koetswerk is - met uitzondering van de motorkap - van glasvezel. Dat spaart het nodige gewicht, waardoor de 308 GTB lekker snel en wendbaar is. Ook krijgt roest zo geen kans.

Na 808 exemplaren is het in 1976 echter over en uit voor de glasvezel-carrosserie en krijgt de GTB gewoon een stalen carrosserie. In 1977 verschijnt de 308 GTS, met een uitneembaar targadak dat achter de stoelen kan worden opgeborgen. Vanaf modeljaar 1980 beschikt de V8 over brandstofinjectie en elektronische ontsteking. In verband met strengere emissie-eisen daalt het vermogen naar 214 pk. Om het verlies aan pk's weer goed te maken verschijnt in 1982 de 240 pk sterke GTB/GTS Quattrovalvole, zoals de naam al aangeeft met vier kleppen per cilinder. Met deze motor wordt de 308 doorgebouwd tot 1985, wanneer de 328 de 308 aflost. Van de Quattrovalvole worden 748 GTB's en 3.042 GTS'en gebouwd.