BMW 02-serie

BMW staat in 1966 aan de vooravond van een lange succesperiode: de compacte, tweedeurs (vandaar de type-aanduiding) 1600-2 is klaar voor productie. De eerste versie van de beroemde 02-serie wordt door Bild-Zeitung in Portugal tijdens foto-shoots gesnapt. Niet lang daarna, tijdens de feestelijkheden rond het 50-jarig bestaan van BMW, wordt de 1600-2 officieel voorgesteld; de 1.573 cc motor uit de vierdeurs BMW 1600 levert nu 85 in plaats van 83 pk.

De 4,23 m lange auto loopt daarmee maximaal 160 km/h op de Autobahn en spurt van 0 naar 100 in 13,5 seconden. Door de compacte afmetingen en relatief grote motor is de wagen temperamentvol en wendbaar en daarmee is de basis voor het BMW-succes gelegd. In 1967 volgen exotische varianten als de 1600 TI met een tot 105 pk opgevoerde 1.573 cc motor, en de 1600 Cabriolet, die bij Baur in Stuttgart wordt gebouwd (1.681 keer).

In 1968 maakt de 100 pk sterke tweeliter uit de 2000 en 2000 C zijn opwachting in de kleine BMW: de 2002 is een feit en blijkt een voltreffer. Het is met 325.836 exemplaren de meest verkochte versie. De spraakmakende prestaties maken de 2002 zeer geliefd, ook als race-auto. Een sterkere versie kan natuurlijk niet uitblijven en zo ontstaat de 2002 TI, met dubbele carburateurs en 120 pk. Dankzij het 'bouwdoos' principe kan BMW putten uit de motoren van de andere reeksen en het zal dan ook niemand verbazen, dat ook de 130 pk tweeliter met injectie uit de 2000 tii vanaf 1971 een plek krijgt in de 2002 tii. Daarmee is een topsnelheid van 190 km/h mogelijk. Datzelfde jaar wordt ook het tussenmodel 1802 (met 90 pk) toegevoegd en krijgt de Cabriolet een ontsierende rolbeugel alsmede de tweeliter motor van de 2002.

Op de RAI debuteert de Touring, met een grote achterklep en omklapbare achterbank. In 1973 krijgt de 02-serie een facelift, en komt de 2002 turbo op de markt. Wanneer de 3-serie in 1975 de 02 aflost, blijft de 1502 als instapper in productie. Het spaarmodel is kariger uitgerust en heeft de tot 75 pk geknepen 1,6 van de 1602 onder de kap. De 1502 blijft tot 1977 in productie.