Bentley S-type
Bentley S-type
Na Bentley's R-type volgde in 1955 het S-type. Technisch was die auto weliswaar deels gelijk aan zijn voorganger (ze deelden de zescilinder, 160 pk sterke, motor) maar hier stond niettemin een zeer moderne auto. Zoals een Bentley betaamt was de carrosserie uiterst gracieus van vorm, en vond je binnenin eveneens alle luxe die je je wensen kon; alleen de Rolls-Royce variant (de Silver Cloud) was nog een tikkeltje luxer uitgevoerd. Ook de wielophanging en de remmen van de S-type waren nieuw, wat resulteerde in een sterk verbeterd weggedrag. Twee jaar na de introductie was er een automaat en stuurbekrachtiging leverbaar en tegen die tijd was er ook een limousine met verlengde wielbasis te koop.
In 1959 werd de auto opgevolgd door de S2, die aan de buitenkant maar weinig verschilt, maar waarbij de grote verandering onder de motorkap ligt. Daar trof je vanaf dat moment een V8 die met zijn 6.230 cc inhoud goed was voor 190 pk. Vermogen genoeg, maar bovenal was de motor geruislozer dan ooit. De automaat en stuurbekrachtiging waren nu standaard en opnieuw was er een verlengde versie. Nieuw was de open variant, die in samenwerking met Mulliner werd gebouwd. Van 1962 tot en met 1965, tenslotte, was er de 200 pk sterke S3 die gemakkelijk herkenbaar is aan zijn dubbele koplampen.
Net als de R-type verscheen er ook van de S-type modellen een iets krachtigere coupé versie, die ook nu weer met Continental werd aangeduid en met een carrosserie van aluminium kwam. De S-types Continental zijn in grotere aantallen gemaakt en worden over het algemeen minder gracieus als hun R-type voorgangers genoemd, waardoor de prijzen van de 'S-Continental' inmiddels een stuk lager liggen dan die van de 'R-Continental'. Natuurlijk kon de Bentley-klant ook in de jaren vijftig nog een rollend chassis bestellen en de auto op laten bouwen door een carrosserier naar persoonlijke keuze. Zodoende werd naast Mulliner de fantasie van diverse andere carrosseriebouwers op Bentley's S-type losgelaten. De S3 Continental coupés en cabriolet van carrosseriebouwer Park Ward worden aangeduid als 'Chinese Eyes' en die naam danken ze aan de dubbele - schuin geplaatste - koplampen. De Bentley S-type, in al zijn types en varianten, bracht het tot een totaal productie-aantal van 7.476 stuks.