Alfa Romeo Alfetta GT

Als afgeleide van de Alfa Romeo Alfetta Berlina verschijnt in 1974 geheel onverwacht de bijzonder gelijnde Alfetta GT ten tonele. Gebaseerd op het ingekorte onderstel van de Berlina, met de bekende transaxle-constructie, en een scherpe lijnvoering. Daarmee wijkt de Alfetta GT behoorlijk af van de aloude GTV. Het moderne design stamt van Giugiaro en niet, zoals bij de oude GTV, van Bertone.

De ver naar achteren doorgetrokken daklijn moet voor meer hoofdruimte achterin zorgen. Het interieur is net als de buitenkant opvallend eigenzinnig: recht voor de bestuurder bevindt zich de toerenteller; de rest van het instrumentarium is in het midden van het dashboard geplaatst. Er wordt een klassiek houten stuurwiel gemonteerd.

De 1,8-liter viercilinder levert 122 pk; vanaf 1976 wordt ook een tweeliter GTV(eloce) leverbaar met 130 pk, alsmede een 1,6 met 109 pk. In 1980 wordt de Alfetta GT gerestyled, met kunststof bumpers en een normaal, voor de bestuurder geplaatst instrumentarium. Een jaar later volgt de introductie van de sterkste GTV, voorzien van een 2,5-liter V6 met injectie, afkomstig uit de Alfa 6. Deze GTV 6 levert 160 pk. In 1986 wordt de produktie van de GTV 2.0 en GTV 6 2.5 gestaakt. De nieuwe GTV verschijnt pas in 1994.