Volvo EX30 | nieuw: Cross Country

Rutger DC

Asfaltkampioen
2025-Volvo-EX30-EV-16-2048x1489.webp

2025-Volvo-EX30-EV-1-2048x1365.webp

2025-Volvo-EX30-EV-13-2048x1334.webp

2025-Volvo-EX30-EV-2-2048x1329.webp

2025-Volvo-EX30-EV-7-2048x1303.webp

2025-Volvo-EX30-EV-30-2048x1228.webp

2025-Volvo-EX30-EV-26-2048x1512.webp

2025-Volvo-EX30-EV-23-2048x1470.webp

2025-Volvo-EX30-EV-6-2048x1331.webp

2025-Volvo-EX30-EV-32-2048x1536.webp

2025-Volvo-EX30-EV-33-2048x1536.webp

2025-Volvo-EX30-EV-38-2048x1536.webp

2025-Volvo-EX30-EV-42-2048x1536.webp

2025-Volvo-EX30-EV-41-2048x1535.webp

2025-Volvo-EX30-EV-49-2048x1537.webp

Volvo-EX30-Cross-Country-01.webp

2025-volvo-ex30-cc-006-2048x1152.webp

Volvo-EX30-Cross-Country-03.webp

Volvo-EX30-Cross-Country-02-2048x1479.webp

Bron: https://www.carscoops.com/2023/06/the-2025-ex30-is-volvos-smallest-and-fastest-model-ever/

VOLVO EX30: KLEINSTE ELEKTRISCHE VOLVO GOEDKOPER DAN OPEL CORSA ELECTRIC​

TOT BIJNA 500 KILOMETER BEREIK, IN 2024 IN NEDERLAND​

Lars Krijgsman | 7 juni 2023 om 13:35

Interesse in een elektrische Volvo, maar vind je de XC40 Recharge te groot of te prijzig? Geen probleem! Dit is namelijk de volledig elektrische Volvo EX30, een compactere elektrische cross-over die voor aanzienlijk minder dan €40.000 euro op de Nederlandse prijslijst staat en die tot 480 kilometer ver komt op een volle accu. De EX30 is zelfs minder duur dan een Opel Corsa Electric! Is dit het nieuwe elektrische succesnummer?

Highlights Volvo EX30​

• Kleiner en goedkoper alternatief voor XC40 Recharge
  • Tot 480 kilometer bereik
  • In 3,6 tellen naar de 100 km/h
  • Vanaf €36.795
  • Begin 2024 in Nederland
Momenteel is bijna één op de drie nieuwe auto's die Volvo in Europa registreert een volledig elektrische. Het doet dan ook behoorlijk goede zaken met de elektrische Volvo XC40 Recharge en dat smaakt het hogere management natuurlijk naar meer. Het succes van de XC40 hoopt Volvo naar een kleiner segment te vertalen. Dit is de Volvo EX30, een volledig elektrische en relatief compacte cross-over die je vanaf volgend jaar in Nederland zomaar eens heel veel kunt gaan zien.
Maar wacht even, horen we je denken. 'De XC40 is toch al niet zo groot?'. Klopt, maar die 4,43 meter lange SUV opereert wel in het hart van het hogere C-segment, een klasse waarin je ook auto's vindt als de elektrische BMW iX1 en de wat grotere Audi Q4 e-tron. Met deze Volvo EX30 openen de Zweden de aanval op auto's als de DS 3 E-Tense en de Mini Aceman die voor 2025 gepland staat. De EX30 is nog geen €1.000 duurder dan de MG ZS EV en biedt in basisvorm niet alleen meer kracht, maar ook een grotere actieradius. Om het nog heftiger te maken: een elektrische Opel Corsa Electric is er vanaf €36.999...
Hoewel de Volvo EX30 ongetwijfeld klanten wegsnoept bij de XC40, is de auto een behoorlijke slag kleiner. Kijk niet gek op als Volvo ook potentiële ID3-kopers naar zich toe weet te trekken.

Afmetingen Volvo EX30​

De Volvo EX30 staat niet zoals de XC40 en de Polestar 2 op het CMA-platform, maar op de door het Chinese moederbedrijf van Volvo ontwikkelde SEA-basis. Dat modulaire stukje hardware maakt de EX30 een technisch broertje van de Smart #1, #3 en de ook naar Nederland te komen Zeekr X. De Volvo EX30 is 4,23 meter lang en dat betekent dat -ie zo'n 20 centimeter korter is dan de XC40. Hij is nog eens enkele centimeters korter dan de #1 van Smart. Ook de wielbasis van de Volvo EX30 is kleiner (-10 centimeter) dan die van zijn Smart-neefje. Volvo's nieuwe kleinste elektrische auto heeft namelijk 2,65 meter tussen z'n voor- en achteras, 5 centimeter minder dan grote broer XC40.
Waarschijnlijk valt het verschil in formaat tussen de XC40 en EX30 pas echt op als je ze naast elkaar parkeert. De Volvo EX30 is namelijk zo'n tien centimeter lager en ook nog eens enkele centimeters smaller. De bagageruimte achterin bedraagt - zonder reservewiel - 318 liter. In de elektrische XC40 kun je zo'n 100 liter meer verstouwen. Wél heeft de EX30 een kleine bagageruimte onder de voorklep. In die zogeheten frunk kun je 7 liter kwijt. Ideaal dus om je laadkabel weg te werken. Gooi je de achterbank plat, dan kun je in de EX30 tot 622 liter meezeulen.

Tot 480 kilometer elektrisch​

Dat de in de basis achterwielaangedreven Volvo EX30 technisch is gerelateerd aan auto's als de Smart #1 betekent ook dat de elektrische cross-over bekende aandrijflijnen krijgt. Toch is niet alles hetzelfde. Het EX30-feestje begint met de Volvo EX30 Single Motor. Die heeft een 272 pk en 343 Nm sterke elektromotor op de achteras. Daarin zit je bepaald niet om snelheid verlegen. De basisversie sprint namelijk al in 5,7 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en heeft - net als alle andere Volvo's - een topsnelheid die is afgeregeld op 180 km/h. In de bodem van de EX30 Single Motor zit een accupakket met een 51 kWh accu met een nettocapaciteit van 49 kWh. Dit is een LFP-accu die de elektrische Volvo een bereik oplevert van tot 344 kilometer. Snelladen kan met tot 134 kW. De EX30 Single Motor legt 1.733 kilo in de schaal en kan tot 1.000 kilo trekken.
Vind je de actieradius van 344 kilometer van de EX30 Single Motor te beperkt? Geen zorgen, Volvo biedt de Single Motor namelijk ook als Single Motor Extended Range aan. De Volvo EX30 Single Motor Extended Range heeft dezelfde 272 pk elektromotor op de achteras, maar krijgt een beduidend groter accupakket. Deze middelste variant van de cross-over heeft een 69 kWh NMC-accu (lithium-mangaan-kobaltoxide) met een bruikbare capaciteit van 64 kWh. De Volvo EX30 Single Motor Extended Range komt tot 480 kilometer ver op een volle accu en is daarmee de variant met het grootste bereik. Deze variant is met een 0-100-tijd van 5,3 seconden ook nog eens iets rapper dan de reguliere Single Motor. De NMC-accu is met tot 153 kW op te laden en kan dus rapper snelladen dan de EX30 met LFP-accu. De Single Motor Extended Range mag tot 1.400 kilo trekken.
De absolute topversie is de Volvo EX30 Twin Motor Performance. Net als de Smart #1 Brabus heeft die dankzij twee elektromotoren een vermogen van 428 pk en 543 Nm. Naast de 272 pk sterke elektromotor achter heeft deze vierwielaangedreven variant een 115 pk sterk exemplaar op de vooras. In slechts 3,6 seconden zoemt de EX30 Twin Motor Performance naar een snelheid van 100 km/h. Het accupakket is gelijk aan dat van de Single Motor Long Range (69 kWh). De actieradius bedraagt tot 460 kilometer. De extra elektromotor maakt de EX30 Twin Motor Performance wel tot de zwaarste variant van de cross-over. Hij weegt 1.843 kilo, 113 kilo meer dan de Single Motor Long Range. De Twin Motor Performance mag tot 1.600 kilo verslepen.

Kleintje EX90 zonder instrumentarium​

Vanbuiten zijn de familiebanden met Volvo's grootste elektrische SUV - de EX90 - evident. Net als die EX90 heeft de EX30 een vooral dicht front en T-vormige koplampen met een uit grote 'pixels' opgebouwde lichtsignatuur. In tegenstelling tot bij de EX90 vinden we onder de koplampen van de EX30 geen verticale led-dagrijelementen. Wel loopt er optisch een zwart sierelement uit de kijkers omlaag. Volvo's elektrische Benjamin heeft een vrij sterk oplopende schouderlijn en een robuust ogende, rechtopstaande C-stijl. In de portieren verzonken handgrepen gaan aan de EX30 voorbij.
Ook van achteren bezien is de EX30 overduidelijk een familielid van de EX90. Aan weerszijden van de achterruit zien we gesegmenteerde led-elementen en lager op de kont zitten achterlichten met een C-vormige signatuur. Die haakvormige delen zijn in tegenstelling tot bij de EX90 echter ook gesegmenteerd worden niet alleen middels een zwarte strip aan de bovenzijde, maar ook met een zwart sierelement aan de onderzijde net elkaar verbonden. Centraal op de EX30-bips is merknaam Volvo te lezen. Aan weerszijden van de achterruit zien we - net als bij de EX90 - verlichtingselementen. In de portieren verzonken handgrepen krijgt de EX30 niet. De modelnaam vinden we niet op de achterzijde, maar staat genoteerd in een sierstrip in de C-stijl.

Interieur en gadgets Volvo EX30​

Je raadt het al: ook voor de vormgeving van het interieur heeft Volvo met een schuin oog naar de EX90 gekeken. We zien een relatief minimalistisch interieur waarin je goed moet zoeken naar fysieke druk- of draaitoetsen. Nagenoeg alle functies zijn namelijk ondergebracht in het verticaal georiënteerde scherm in de middenconsole. Het heeft een diagonaal van 12,3 inch. Aan weerszijden ervan vind je verticale uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem. De EX90 heeft over de gehele breedte van het dashboard z'n uitstroomopeningen. Een traditioneel instrumentarium ontbreekt, belangrijke informatie vind je aan de bovenzijde van het centrale display.
Wie goed kijkt ziet in deurpanelen geen luidsprekers. Die zijn dan ook weggewerkt in het dashboard zelf. Centraal aan de onderzijde van het dashboard zit een groot handschoenenvak en ook tussen de bestuurdersstoel en die van de bijrijder zit een opbergbak.
Volvo rust de EX30 optioneel uit met een nieuwe versie van Pilot Assist. Daarmee kan de auto onder meer zelfstandig van rijbaan wisselen door slechts de richtingaanwijzer te gebruiken. Ook Park Pilot Assist is vernieuwd. Het systeem kan de auto nu zelfstandig parkeren en kan zelf vrije parkeerplekken vinden.
Eerder meldde Volvo al dat de EX30 de Volvo is met het hoogste percentage gerecyclede materialen. Zo is 25 procent van het toegepaste aluminium gerecycled en liggen die percentage voor de hoeveelheid toegepast staal en kunststof allebei op 17 procent.
De EX30 is nog geen €1.000 duurder dan de MG ZS EV...

Prijzen en uitvoeringen Volvo EX30: voordeliger dan MG ZS EV​

De Volvo EX30 heeft in Nederland een vanafprijs van €36.795. Daarmee is hij €9.200 minder duur dan de elektrische XC40 die met 238 pk minder krachtig is dan de instap-EX30 (272 pk). De vanafprijs van net geen 37 mille geldt voor de EX30 Single Motor in Core-uitvoering. De elektrische MG ZS is in Nederland te koop vanaf €35.885 en is dus nog geen €1.000 goedkoper. Die instap-ZS komt ook nog eens minder ver op een volle accu: 320 kilometer. De XC40 Single Motor is er ook in Plus-uitvoering en kost dan €39.795. De Smart #1 is met zijn vanafprijs van €41.395 ook duurder dan de EX30.
Voor de Volvo EX30 Single Motor Extended Range tik je in Nederland minimaal €41.495 af. Ook dat bedrag is voor de Core-uitvoering. Deze motorversie is ook als Plus en als Ultra te koop en kost in die smaken achtereenvolgens €44.935 en €47.995. Topversie EX30 Twin Motor Performance is er vanaf uitrustingsniveau Plus en kost minimaal €49.995. Als Ultra is deze variant er vanaf €52.995.
Dit jaar nog kom je met de Core- en Plus-uitvoeringen van de Volvo EX30 Single Motor en Single Motor Extended Range overigens in aanmerking voor SEPP-aanschafsubsidie. De fiscale vanafprijzen van die versies liggen namelijk onder de €45.000.

Het blijft overigens niet bij de Core, Plus en Ultra. In 2024 komt de Volvo EX30 namelijk ook als avontuurlijker aangeklede Volvo EX30 Cross Country op de markt.

Later dit jaar slingert Volvo de productieband van de EX30 in China aan. De eerste exemplaren komen begin 2024 naar Nederland. Bestellen kan per direct.

Prijslijst Volvo EX30​

MotorversieVermogenActieradiusUitvoeringVanafprijs
Single Motor272 pk, 343 Nmtot 344 kilometerCore€ 36.795
Single Motor272 pk, 343 Nmtot 344 kilometerPlus€ 39.795
Single Motor Extended Range272 pk, 343 Nmtot 480 kilometerCore€ 41.495
Single Motor Extended Range272 pk, 343 Nmtot 480 kilometerPlus€ 44.935
Single Motor Extended Range272 pk, 343 Nmtot 480 kilometerUltra€ 47.995
Twin Motor Performance428 pk, 543 Nmtot 460 kilometerPlus€ 49.995
Twin Motor Performance428 pk, 543 Nmtot 460 kilometerUltra€ 52.995

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/...-elektrische-volvo-blijft-ruim-onder-e40-000/

Leuke auto met een goede 'vanaf'-prijs. Wel jammer dat er niet een (klein) schermpje achter het stuur zit voor de snelheid. Nu moet je altijd even opzij kijken. Een HUD had uitkomst geboden maar ik begrijp dat dat niet tot de mogelijkheden behoort.

Bij een scherm achter het stuur moet je weer 'altijd naar beneden kijken', dus maakt per slot van rekening niet uit. Vind het zo boven de MHU duidelijker dan hoe de meeste 'one-screen' (Tesla etc.) interieurs het hebben, links er naast...

Prachtige auto verder. Mooi minimalistisch interieur, zonder dat het saai is. ook de kleine 'easter eggs' daar zijn leuk gevonden. Dit gaat een enorm succes worden!

Leuk dat geel! Lijkt een hele goede aanbieding te gaan worden. Interieur vind ik wel veel te kaal.

Wat een scherpe prijs! Ik vind hem geslaagder dan de XC40 maar heb liever de C30. Niettemin een leuke auto en ik vind de interieurmaterialen erg leuk maar te kaal dashboard.

Dat is niet kaal, dat is nou minimalistisch. Prachtig gedaan door Volvo. Knap hoe ze nog steeds zo dicht bij hun kernwaarden blijven, nog steeds(y)

Ik zie dit ook wel zitten! Dat Geely SEA platform is erg goed. Ook iets minder zwaar en inefficiënt dan wat Volvo zelf maakt, terwijl het wel door het crash test programma van Volvo is gehaald.
Ik heb wel vaker met een C40 gereden en dat vond ik helemaal niks.

Wie weet, als het in het echt ook zo goed eruit ziet, de kofferbak inderdaad ruim is en de achterbank acceptabel.. Maar ik heb geen haast.

En weer eentje ‘Made in China’. Vind je het gek dat dit apparaat maar 1000 duurder is dan een Corsa. Die wordt namelijk wél in Europa gefabriceerd.
De personen die de overname door Geely afdeden als ‘ze financieren alleen, verder blijft het gewoon een Zweeds bedrijf’ zijn behoorlijk naïef gebleken. Wat mij betreft wordt deze auto uitgesloten van alle subsidies.
Europa is de teloorgang van z’n eigen industrie aan het financieren. Waanzin.

+ Snelste Volvo ooit
+ Duurzame materialen
+ Goede specs
- Beenruimte achterin
- Ergonomie kan beter

Dashboardkastje zit in het midden van het dashboard. Diverse bakjes en handigheden in middenarmsteun. Vind het zelf iets goedkoop ogen allemaal. materialen op deurpanelen en dashboard zijn wel vrij zacht.

Dashboardkastje zit in het midden van het dashboard. Diverse bakjes en handigheden in middenarmsteun.
Ideaal. Mijn eigen auto heeft ook een kastje/laatje in het midden en snap niet dat het niet vaker wordt toegepast. Ergonomie lijkt me dus alles behalve een minpunt bij de EX30. Zeer interessante auto!

Oftewel, een '-' geven voor ergonomie is meer omdat het kopje 'minpunten' ook gevuld moeten worden. Niks meer dan een clickbait, of 'sensatiezucht' dus. Er is niks mis met de ergonomie van de EX30.

Is er iets mis met de EX-30? Ja. Vandaag was is uitgenodigd voor een proefrit. Conclusie: Volvo's kleinste is TE KLEIN.

Ik reken mij tot een liefhebber 'Volvo for life'. Na 4x een V50, een V60 PIH (helaas te vroeg weg moeten doen na alleen elektronische pech/te dure reparatie bij kettingbotsing op 386.000 km zonder problemen) en nu al 4 jaar een V60 D4.

Vandaag proef mogen rijden in een EX-30 longrange ultra. Hij heeft de geweldige looks van een Volvo. Hij rijdt, zit en is comfortabel en stil als een Volvo. Top. De prijs lijkt oke, hoewel de Ultra al richting de E 50.000 gaat. Het scherm is en went best snel. Echt vreemd (lees: slecht) is dat je voor basicinfo als de snelheid naar het middenscherm moet kijken. En als je dat doet signaleert de camera recht voor je in het stuur (die zit daar wel, laat daar ook de snelheid zien!) dit en komt met de melding 'laat je niet afleiden' .Volvo, die veiligheid zo hoog in het vaandel heeft staan! Waarom?

Volvo slaat de plank in mijn ogen echter mis door hem -in vergelijking met zijn directe concurrenten Smart #3 en Zeekr, maar ook de 2008 en de te verschijnen Toyota Urban SUV- net in alles kleiner te maken. Bij dezelfde prijs. Daar gaat de consument achter komen. Kleiner qua interieurruimte -vooral achterin- en de kofferbak. En helaas ook voorin! Ik ben 1.86 en gemiddelde qua lengte van mijn armen en benen. Wat mij vandaag direct opviel is dat, als je stuur en zitting hebt ingesteld, zodra je je arm op de armsteun in de deur wilt leggen, deze te kort is en je voorbij de middenstijl komt.

De oplossing? De XC40 zsm een make-over geven a la de EX-30! Zorg dat hij dezelfde looks en vooral zithouding krijgt. Je zit dan meer in een auto als de V40, V60, V90 maar ook de XC60! En niet 'op de bok' zoals in de huidige XC40. Scherm overnemen, maar wel essentiele informatie gewoon voor je neus. Eventueel via head up display.

Dan heeft Volvo goud in handen. Nu ook wel, maar dan alleen voor (kleine) 1 of 2-persoons hh.

De Mégane E-Tech is ook niet ruim hoor.

De EX30 is dus krap achterin maar dat waren een C30 en V40 ook. Net als een 1 serie, A-klasse e.d. Voor meer ruimte hebben ze de XC40 al.

• Leuk
Waarderingen: ICU
Klinkt als de ideale auto voor mij. Hoeft allemaal niet zo groot. Ik ben er erg benieuwd naar.
Heb pas een stukje gereden met een Smart Hekje 1 en dat vermogen is toch wel lekker!

Inmiddels heb ik ook de EX30 goed kunnen bekijken én rijden! Een leuk geel exemplaar.

Wat valt op:
- stuurt erg lekker
- voelt lichtvoetiger dan de Smart #1
- vermogen is heerlijk
- alles via het scherm werkt maar irritant
- regenereren lijkt niet lineair te zijn, alsof ie het soms even 'vergeet' ofzo
- passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar als je niet de top-uitvoering hebt, dan zit je echt niet lekker
- heel krap van binnen. Bestuurder zit goed, maar voor passagiers is het te klein. Kleiner dan een Polo voor mijn gevoel, maar de bestuurder zit wel goed. Het is alsof de binnenkant rondom 10cm krapper is dan de buitenkant.

En als Extended Range met één uitvoeringsniveau hoger zit ie al op 43k, dus echt goedkoop is ie ook niet. Als je alleen bent is het wel een leuke en fijne auto, maar is dat genoeg voor een verkoopsucces? Ik vraag het me af.

Jammer. Ik vind het echt een mooie auto, maar jammer dat hij zo klein is en daarnaast ook nog erg onzuinig, heb ik begrepen.

Heb er ook mee gereden en vond het een fijne auto. Het sturen doet de e wel beter, de EX30 stuurt imo te licht, terwijl die op 'zwaar' was ingesteld. Heb geen issues ondervonden met one-pedal rijden. Qua binnenruimte valt het mij niet tegen, voorin zit je als een vorst, en achterin? Tja, het is een B-segmenter hè? Met een beetje inschikken kun je best met z'n vieren op pad. Het één-scherm principe is handig, je hebt 't zo onder de knie, en de snelheid centraal aflezen is geen probleem. Had jaren een Twingo. Wie weet wordt dit wel de vervanger voor de e. :cool:

Oogt best leuk, maar wil je ook iets meer hebben, zit je zo aan 50 mille voor een best kleine Auto.
Voor die prijs zijn er goede alternatieven die meer bieden.
Overgewaarderde Volvo die terecht adveteerd: Designed by Volvo! De rest is chinees.
Zullen ze na 1 juli achterkomen met de verhoogde EU invoerrechten.
Schijnen opeens plannen te hebben om in Belgie te gaan produceren.

Ik heb begin dit jaar met een EX30 proef gereden. En nu zag ik dit review, waar een eigenaar de EX30 maar 3 sterren gaf. Hij was behoorlijk teleurgesteld in de actieradius. Zelf heb ik een XC40 T2 met nu na bijna 4 jaar, ruim 48.000 km op de teller. Een probleemloze, zuinige, en nog steeds prachtige Volvo, die ik 5+ sterren geef.

Ik heb begin dit jaar met een EX30 proef gereden. En nu zag ik dit review, waar een eigenaar de EX30 maar 3 sterren gaf. Hij was behoorlijk teleurgesteld in de actieradius. Zelf heb ik een XC40 T2 met nu na bijna 4 jaar, ruim 48.000 km op de teller. Een probleemloze, zuinige, en nog steeds prachtige Volvo, die ik 5+ sterren geef.
Dan heb je het blijkbaar over de XC40? We zijn er in dit topic nieuwsgierig naar hoe je jouw proefrit met de EX30 beoordeelt.

Volvo EX30 verkoop hype is puur Nederlands. Zag de Duitse cijfers. Verkoopt daar beduidend minder terwijl het land meer dan 4x zoveel inwoners telt.

• Leuk
Waarderingen: rw54
Terug
Bovenaan