Wat een veelbesproken auto is het toch, die Up. En dat mag ook, want destijds was het niets anders met de Aygo, C1 en 107. Ik zie verschillende parallellen getrokken worden met Apple. Deze gaan in mijn ogen maar zeer beperkt op, maar als Volkswagen Applegebruikers als belangrijke doelgroep zou zien kan ik dat goed begrijpen. Het merk heeft nou eenmaal een grote schare fans. Een uiteenlopende groep ook, maar met blijkbaar op een paar punten overeenkomende interesses. Wanneer je op die gezamenlijke interesses een nieuw product kunt richten ben je simpelweg ontzettend goed bezig.
Zelf ben ik nog bezig met het vormen van een mening over de Up. Ik ben overtuigd van de kwaliteit van Volkswagen als autobouwer. Iemand die zegt dat ze enkel troep maken is niet serieus te nemen. Het kan natuurlijk niet je smaak zijn of niet bij je persoonlijkheid passen, dat zijn echter hele andere dingen. Voor mij is de Up een redelijk saai gebakje. Erg veel ongebroken, kale vlakken en vooral een erg massieve neus. En dan niet het 'massief' als in 'een klasse hoger', maar massief als in vormeloos. En toch, op de één of andere ontastbare manier, heeft het geheel wel iets. Of het nou echt die simpelheid van het ontwerp is, of het nou toch dat logo is, of dat het de wielen van het White Up-model zijn.. iets maakt het leuker dan één van de Drieling. Terwijl het eigenlijk minder leuk is. En dat is ontzettend knap. Voor een definitief besluit moet ik de auto eens in het echt, maar vooral in het straatbeeld moeten zien. Daar bewijst een ontwerp zich. En daar bewijst een Aygo zich gek genoeg als puur middelmatige auto, die niet opvalt. Want let wel: opvallen hoef je niet per se te doen door wat grappige vormen en uitstulpingen aan je ontwerp toe te voegen. Juist eenvoud kan daar ook voor zorgen.
De twijfel regeert echter neit als ik naar de interieurs kijk. Op dat gebied toont de Up veel volwassener en, met in kleur gespoten dashboard, zelfs erg leuk. Om dat interieur minder te vinden dan dat van de Drieling moet je wel een heel vasthoudend iemand zijn.
Kortom: ik vertrouw erop dat de Up een goede auto is. Alleen dat ontwerp. Kom up, bewijs je!