ma 17 okt 2011, 12:15,
De Telegraaf
Volkswagen en het Apple-gevoel
AMSTERDAM - Knap, kan niet anders zeggen. Volkswagen heeft knap werk geleverd met de Up - dat onzinnige uitroepteken vergeten we direct. Welke ware stadsauto's maakt nou begerig? Oké, ik geef toe, begerig is misschien wat overdreven. Maar de Up is zonder meer een sympathiek karretje. En dat kun je maar zelden zeggen van een stadsauto. De enige andere kekke 3,5-meter-blikken zijn de Fiat-modellen Panda en de 500.
Ik reed met de Up door Italië. Volkswagen lanceerde hem in het hippe Rome. Daar waren het aantal verticaal opgestoken duimen van scooterbestuurders niet te tellen. Was het een Daihatsu Cuore, Suzuki Alto of voor mijn part een Peugeot 107 geweest waar ik in reed, dan waren de inwoners van Citta Vecchia ongetwijfeld een stuk minder enthousiast geweest. Maar wat maakt zo'n autootje als de Up nou geslaagd? Waarom is een Nissan Pixo vreselijk, een Volkswagen Fox idem, om over een Opel Agila maar te zwijgen? Daar is lastig een antwoord op te vinden. Waarom wil iedereen een iPhone hebben, terwijl je een Motorola angstvallig diep in je broekzak laat als er publiek in de buurt staat! Da's ook een beetje het gevoel dat ik met de Up had. Die Up is de auto die Steve Jobs zou hebben uitgebracht als hij in auto's was gegaan. De Up blinkt uit in gebruiksvriendelijkheid, zie je de Volkswagen, dan wil je hem hebben en dat zijn precies de kenmerken van een iPhone of iPad. Net als dat van de iPhone telkens nieuwe versies komen, worden we de komende tijd ook regelmatig geconfronteerd met een nieuwe variant van de Up. Ik begrijp alleen niet waarom het grote Volkswagen niet meer onderscheid heeft gecreëerd tussen de Seat Mii, de Skoda Citigo en het origineel, de Up. Binnen het Apple-label vind je tenslotte ook geen budgetversie van de iPhone. Je wilt het origineel, en niks anders.